СОЦІОКУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ РОМАНТИЗМУ: СВІТОГЛЯДНО-ЕСТЕТИЧНІ ОРІЄНТИРИ

Автор(и)

  • Yuliia Moskvichova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220565

Ключові слова:

романтизм, ірраціональність, естетика романтизму, “романтична іронія”, світогляд.

Анотація

Мета статті – визначити соціокультурні передумови виникнення романтизму як світового загальнокультурного руху; розглянути основні світоглядні риси романтизму та теоретичну концепцію романтичного мистецтва, що сформувалась у колі німецьких естетів; визначити специфіку українського романтизму. Методологія дослідження полягає в застосуванні естетико-культурологічного, історичного, порівняльного методів та методу системного аналізу. Наукова новизна. Систематизовано світоглядно-естетичні орієнтири європейського та українського романтизму, уточнено ключові проблеми романтичної етики та естетики; здійснено спробу виявити суголосність націоцентричних ідей українського романтизму із сучасним світоглядом та ідеєю національної самосвідомості українського соціуму. Висновки. У стильовому відношенні романтизм у мистецтві це не єдиний художній стиль, а широкий художній напрям, основу якого визначив художній метод, пріоритетний принцип якого становить свобода, нерідко у її крайніх формах. Принцип універсалізму – характерна особливість романтизму, що поєднав мистецтво, філософію та науку. Особливої ваги набуває самоцінна людська особистість, і український романтизм тут не був виключенням. Формування романтизму в Україні сприяло пробудженню національної свідомості, утвердженню історичної самобутності народу, культурних традицій, мови й літератури. Український романтизм тісно пов’язаний з національно-визвольним рухом, що визначив теми й мотиви цього напряму.

Посилання

Arendarenko I. (2004). En route and towards (English and Ukrainian Romantic Poets: Comparative Typology and Poetics). K.: PC “Foliant” [in Ukrainian].

Berkovskiy N.Ya. (1973). Romanticism in Germany [in Russian].

Zhirmunskiy V.M. (1996). German romanticism and modern mysticism. SPb. : Axiom, Novator [in Russian].

Kalenychenko N. (1977). Ukrainian literature of the nineteenth century. Directions, currents. K.: Scientific Thought [in Ukrainian].

Lagutіna N.I. (2002). “Attraction for freedom”: the doctrine of morality in the early romantic culture. Dungeon and freedom in the artistic world of romanticism. M.: IMLI RAS [in Russian].

Nalyvajko D. (2006). Shevchenko, romanticism, nationalism. Word and Time. Part 3, 3–21 [in Ukrainian].

Nikolajenko O. (2003). Romanticism in poetry: G. Heine, JG Byron, A. Mickiewicz, G. Longfellow. H.: Morning: Vesta [in Ukrainian].

Palasjuk M. (2001). The ideas of German Romanticism in the Ukrainian spiritual culture. Extended abstract of the candidate’s thesis. Lviv National University I. Franko [in Ukrainian].

Pakharenko V.I. (2013). Romanticism as a discovery of man. Bulletin of Zhytomyr State University. Philological Sciences. V. 5 (71), 205–209 [in Ukrainian].

Reghush Ju. (2013). Romantic tendencies in Yakov Shchogolev's poetry. Extended abstract of the candidate’s thesis. Berdyansk [in Ukrainian].

Rudenko T.P. (2010). Personality in Romantic Artistic Creativity. The interrelation of philosophy and literature. Bulletin of NTUU “KPI”. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 65–69 [in Ukrainian].

Chyzhevsjkyj D. (1994). History of Ukrainian literature (from the beginnings to the era of realism). Ternopil: MPP “Present”, with the participation of LLC “Femina” [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Музичне мистецтво