Формування української ідентичності в процесі викладання курсу «Філософія» в закладі вищої освіти за умов воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266066Анотація
Метою статті є аналіз напрямів роботи науково-педагогічних працівників, що забезпечують викладання курсу «Філософія» як загальноосвітньої дисципліни студентам нефілософських спеціальностей, з формування української ідентичності в здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня в умовах новітньої війни росії проти України. У статті зазначено, що в українському суспільстві стрімко зростає запит на системне розуміння феномену української ідентичності, за цих умов заклади вищої освіти мають напрацювати дієві шляхи в напрямі формування в студентів української ідентичності. Висвітлено результати напрацювань кафедри філософії і педагогіки Київського національного університету культури і мистецтв (КНУКіМ) з формування української ідентичності в процесі викладання курсу «Філософія» в період війни росії проти України та запровадження в Україні воєнного стану. Вказано, що викладання курсу «Філософія» є потужним ресурсом для генерування основ формування української ідентичності в майбутнього випускника ЗВО. Повномасштабне вторгнення росії в Україну засвідчило, що викладач ЗВО має не лише забезпечити якісну предметно-професійну підготовку майбутнього фахівця, але й віднайти належне місце в навчальному процесі для справи формування української ідентичності. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні таких загальнонаукових методів, як спостереження та узагальнення, аналіз і синтез. Наукова новизна статті полягає в ознайомленні освітньої спільноти з досвідом роботи кафедри філософії та педагогіки КНУКіМ з формування в студентів української ідентичності в процесі викладання курсу «Філософія» у воєнний час. Висновки. З’ясовано, що аналіз понять «національна ідентичність», «індивідуальна», «колективна», «усвідомлена», «неусвідомлена» та «фрагментарна» ідентичність у світових інтелектуальних студіях та українському суспільно-політичному дискурсі; висвітлення підходів до потрактування української національної ідеї як стрижня української ідентичності, розвінчування міфів російської пропаганди, обговорення зі студентами важливих тем сьогодення; створення в навчальному просторі атмосфери м’якого переконання в необхідності побудови україномовного суспільного простору; залучення до навчального процесу сучасного україномовного контенту – усе це є шляхами формування в студентів стійкої української ідентичності, важливими напрямами навчально-методичної роботи викладача.
Ключові слова: викладання філософії в ЗВО, українська ідентичність, навчальний досвід КНУКіМ.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.