НАЦІОНАЛЬНА ЗАСЛУЖЕНА КАПЕЛА БАНДУРИСТІВ УКРАЇНИ ІМЕНІ Г. МАЙБОРОДИ: ІСТОРІЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ПРІОРИТЕТНІ ЗАСАДИ ТВОРЧОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289854Анотація
Мета статті – визначення провідних тенденцій діяльності одного з найстаріших професійних творчих колективів – Національної заслуженої капели бандуристів України ім. Г. Майбороди в контексті розвитку академічного народного вокально-інструментального мистецтва. Методологію дослідження визначають загальні – філософсько-діалектичні та історичні принципи, системний та компаративний підходи, а також спеціальні музикознавчі методи – стосовно дослідження бандурного інструментарію, концертно-гастрольної діяльності, тенденцій формування репертуару, персонологічних аспектів музичної творчості. Наукову новизну статті становить системний аналіз творчої діяльності Національної заслуженої капели бандуристів ім. Г. Майбороди крізь призму академізації народного вокально-інструментального мистецтва, розвитку ансамблевого бандурного виконавства, вибору й оптимізації бандурного інструментарію, формування репертуарних засад, внеску провідних керівників і диригентів колективу у його професійне становлення, співпраці з композиторами та солістами, тематичного принципу в організації концертних та гастрольних програм. Висновки. Національна заслужена капела бандуристів України ім. Г. Майбороди – унікальний колектив з багатою історією, акумулюванням і синтезуванням традицій як народного музикування – кобзарства, так і академічних хорових традицій. Понад столітнє функціонування капели стало увиразненням культурних особливостей часових періодів розвитку бандурної творчості та виконавства: на рівні удосконалення інструментарію, залучення до бандур інших народних та академічних інструментів, підбору чоловічих голосів, вибору фактури хорового співу та інструментальної гри, жанрово-тематичних напрямів репертуару, співпраці з солістами та диригентами, широкої географії концертно-гастрольної діяльності. Пріоритетними напрямами репертуару капели стали фольклорні зразки в акапельній та вокально-інструментальній репрезентації та композиторському опрацюванні, оригінальні твори та аранжування українських і зарубіжних композиторів, які охоплюють історичні, козацькі, ліричні, жартівливі, стрілецькі пісні, шевченкіану, пісні УПА, сучасні патріотичні твори.
Ключові слова: бандурне мистецтво, народне вокально-інструментальне мистецтво, колективне народно-інструментальне мистецтво, ансамбль бандуристів, капела бандуристів, академізація, репертуар, творчість композиторів, концертна діяльність.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.