ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІКОНОГРАФІЇ ПОЧАТКУ ХІХ СТОЛІТТЯ: ДО ПРОБЛЕМИ АНАЛІЗУ ЗОБРАЖЕНЬ МАРІЇ ШИМАНОВСЬКОЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2023.293724Анотація
Метою роботи є аналіз іконографії Марії Шимановської в контексті гендерних особливостей європейського живопису першої третини ХІХ століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні порівняльного методу, що дав змогу зіставити зображення Марії Шимановської раннього та пізнього періодів її творчості; порівняти портрети мисткині із типовими зображеннями європейського жіноцтва досліджуваної доби задля встановлення міри конвенційності / оригінальності її візуального образу. Історичний метод і метод культурологічного коментаря дали можливість проаналізувати та визначити місце іконографії Марії Шимановської в панорамі європейського портретного живопису початку ХІХ століття. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні візуального образу Марії Шимановської крізь призму гендерних особливостей доби. Вперше опубліковано три невідомі портрети Марії Шимановської – знахідки з архіву Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника, які розширюють уявлення про іконографічний образ мисткині протягом її творчої біографії, а також доповнюють розуміння гендерної специфіки наявних у європейській іконографії зображень жінок, зокрема жінок-мисткинь аналізованого періоду. Висновки. Аналіз іконографії Марії Шимановської дав змогу охарактеризувати візуальний образ мисткині таким, що вкладається в тогочасні європейські уявлення про моду, соціальну презентацію в спільноті (у випадку із Шимановською це свідоме прагнення наблизитись до аристократії) та романтичний тип жіночності як певний естетико-світоглядний ідеал. Наявна іконографія Марії Шимановської в її різних за художніми проявами варіантах (літографії, акварелі, картини олією, скульптура) дає можливість говорити про відповідність висунутим гендерним нормам доби щодо належного, а отже, привабливого, емпатичного, комфортного та головне – суспільно схвального зовнішнього вигляду жінки.
Ключові слова: іконографія Марії Шимановської, культурологічна методологія гендерного аналізу, живопис, європейський портретний живопис ХІХ століття, гендерні студії.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.