СИМВОЛІЗМ І ОПЕРИ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

Автор(и)

  • Ольга Оганезова-Григоренко
  • Дарія Андросова

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308396

Анотація

Мета дослідження – виявлення символістських стильових ознак в операх українських авторів як втілення національної характеристичної риси мислення в мистецтві ХХ сторіччя і в оперній творчості в першу чергу. Методологічний базис – інтонаційний підхід як усвідомлення генетичної спільності музичного мислення і мовлення в традиціях концепцій Б. Асаф’єва і Б. Яворського в Україні, як то представлене у працях і авторів нарису, і в роботах О. Козаренка, О. Маркової, О. Рощенко, О. Соломонової, В. Шульгіної, багатьох інших науковців. Наукова новизна визначається історичною необхідністю усвідомити суттєвість внеску символізму у творчу палітру українських авторів, оскільки ідеологічне в нашій країні, естетичне на Заході неприйняття засад символістського мислення, як зв’язаного з релігійними початками світобачення, привело к замовчуванню реалій творчих стимулів в мистецтвознавчих розробках. Особливо останнє стосується модерну-авангарду в Україні, які в особах М. Бойчука, М. Рославця та інших знаменитих  на сьогодні митців взагалі «випали» із оглядів українського мистецтва ХХ століття. Висновки. Узагальнення напрацювань останніх десятиліть, які пов’язані із усвідомленням символістських тенденцій засад творчості таких майстрів, як В. Барвінський, В. Косенко, М. Леонтович, Б. Лятошинський, В. Ребіков, В. Сильвестров, К. Шимановський, ін. авторів, дозволяє стверджувати, що в музичній сфері, в оперній творчості спеціально посідає чільне місце символістське світобачення. Особливо це стосується тенденцій творчості початку 1900-х років М. Лисенка («Тарас  Бульба», «Ноктюрн»), а також повноти втілення символістських принципів   виразності опери М. Леонтовича «На русалчин Великдень», відзначеної «дебюссізмами» і «вагнерізмами» в темах-образах і загальному композиційному рішенні одноактної «опери-хвилинки». В паралель до цих виявлень проступають «психодрами» В. Ребікова, з яких знаменита  від початку ХХ віку «Ялинка» відзначена «пальмою першості» в донесенні дебюссізму-скрябінізму  подання образів-тем. Цей модерністичний плин охоплює і виразність опер Б. Лятошинського, відзначених сутністю символістськи-амбівалентного виявлення характерів-символів, характерів-архетипів композицій названого майстра  і числених його вихованців.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Номер

Розділ

Музичне мистецтво