Мотиви урбанізму в українському живописі другої половини ХХ – початку ХХI століття крізь призму соціокультурних трансформацій
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.338976Ключові слова:
український живопис, урбанізм, міське середовище, соціокультурна трансформація, художній простірАнотація
Мета статті – дослідження мотивів урбанізму в українському живописі від другої половини ХХ століття до початку ХХІ століття з акцентом на історичних, соціальних та культурних чинниках, які впливали на формування візуального образу міста в роботах українських художників. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід, який поєднує методи мистецтвознавчого, історичного та культурологічного аналізу, зокрема історико-хронологічний дозволяє простежити трансформацію урбаністичних мотивів у динаміці історичних періодів; біографічний метод – розглянути творчість окремих художників у контексті їхнього особистого досвіду та середовища, семіотичний і візуально-інтерпретаційний аналіз, що дає змогу зчитувати символіку міського простору в живописі. Наукова новизна полягає у вивченні еволюції урбаністичних мотивів в українському живописі другої половини ХХ – початку ХХІ століття крізь призму соціокультурних трансформацій. Висновки. У радянську добу урбаністичні мотиви існували як маргінальний, але впізнаваний елемент соцреалістичного живопису, в якому місто переважно фігурувало як простір героїчного будівництва. Водночас деякі художники вже тоді прагнули до формального експерименту та емоційного осмислення міського середовища, прокладаючи шлях до подальших інтерпретацій. З розпадом СРСР урбанізм у мистецтві набуває іронічного, критичного, постмодерного характеру. Місто втрачає свою ідеологічну цілісність і постає як фрагментований простір розпаду, культурного перевантаження і нових ідентичностей. На рубежі ХХ–ХХІ століть урбаністичний мотив вступає у фазу цифрової інтерпретації та розширеного медіадискурсу. Місто осмислюється крізь призму постіндустріального занепаду, міграції, віртуалізації простору. Після 2014 р., а особливо після повномасштабного вторгнення 2022 р., урбаністичний ландшафт стає документом катастрофи, емоційним свідченням війни. Місто в мистецтві більше не лише тло, а повноцінний учасник драматичних подій. Отже, урбанізм в українському живописі за останні 70 років трансформувався від індустріально-оптимістичного наративу до складної постмодерної метафорики, а згодом до документування травматичного досвіду. Сучасне українське мистецтво не просто зображує місто, мислить через нього, виявляє соціальні та екзистенційні конфлікти, змінюючи саму функцію живопису в суспільстві.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.