Роль художніх шкіл та студій у розвитку єврейського мистецького середовища Одеси кінця ХІХ – початку ХХ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.338977

Ключові слова:

єврейське мистецтво, Одеса, культурно-мистецькі товариства, художні школи, ХХ століття, культурне середовище, мистецька освіта

Анотація

Мета статті є виявлення ролі культурно-мистецьких товариств, художніх шкіл та студій в Одесі у формуванні та розвитку єврейського мистецького середовища другої половини ХІХ - початку ХХ століття. Особлива увага приділяється культурно-освітнім ініціативам, що сприяли становленню єврейських митців, а також впливу місцевого художнього простору на творчу ідентичність представників єврейської громади. Методологія дослідження. У дослідженні використано історико-культурний підхід, який дозволяє проаналізувати розвиток мистецьких інституцій у контексті соціальних та політичних змін. Застосовано методи компаративного аналізу, контент-аналізу наукових джерел, матеріалів художніх виставок, мемуарної літератури тощо. Наукова новизна Стаття вперше систематизує дані про діяльність єврейських культурно-мистецьких товариств, художніх шкіл, студій та гуртків в Одесі в другій половині ХІХ – початку ХХ столітті. Проаналізовано їхній внесок у підготовку мистецьких кадрів, збереження єврейської національної ідентичності через мистецтво та формування міжетнічного культурного діалогу з акцентуванням ваги на взаємовпливі єврейської і української художньої традиції. Висновки. Діяльність художніх навчальних закладів та студій стала важливим чинником розвитку єврейської мистецької спільноти Одеси. Вони забезпечували не лише професійну підготовку, а й простір для творчого самовираження й культурного обміну. Єврейські митці, що формувалися в цьому середовищі, зробили помітний внесок у розвиток як місцевої, так і загальноукраїнської та європейської художньої сцени. Художні школи й студії Одеси кінця ХІХ - початку ХХ ст. стали ядром єврейського мистецького середовища: вони навчали, виховували творчу молодь, пропонували простір для культурного обміну, модерністських експериментів та збереження національної ідентичності. Спадок педагогів, як-от Фрейєрман чи Нюренберг, і колективів «незалежних» художників сформував підґрунтя для формування Одеської школи живопису, яка продовжила свій вплив на мистецтво України й діаспори в Європі та США.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-07

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація