Роль художніх шкіл та студій у розвитку єврейського мистецького середовища Одеси кінця ХІХ – початку ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.338977Ключові слова:
єврейське мистецтво, Одеса, культурно-мистецькі товариства, художні школи, ХХ століття, культурне середовище, мистецька освітаАнотація
Мета статті є виявлення ролі культурно-мистецьких товариств, художніх шкіл та студій в Одесі у формуванні та розвитку єврейського мистецького середовища другої половини ХІХ - початку ХХ століття. Особлива увага приділяється культурно-освітнім ініціативам, що сприяли становленню єврейських митців, а також впливу місцевого художнього простору на творчу ідентичність представників єврейської громади. Методологія дослідження. У дослідженні використано історико-культурний підхід, який дозволяє проаналізувати розвиток мистецьких інституцій у контексті соціальних та політичних змін. Застосовано методи компаративного аналізу, контент-аналізу наукових джерел, матеріалів художніх виставок, мемуарної літератури тощо. Наукова новизна Стаття вперше систематизує дані про діяльність єврейських культурно-мистецьких товариств, художніх шкіл, студій та гуртків в Одесі в другій половині ХІХ – початку ХХ столітті. Проаналізовано їхній внесок у підготовку мистецьких кадрів, збереження єврейської національної ідентичності через мистецтво та формування міжетнічного культурного діалогу з акцентуванням ваги на взаємовпливі єврейської і української художньої традиції. Висновки. Діяльність художніх навчальних закладів та студій стала важливим чинником розвитку єврейської мистецької спільноти Одеси. Вони забезпечували не лише професійну підготовку, а й простір для творчого самовираження й культурного обміну. Єврейські митці, що формувалися в цьому середовищі, зробили помітний внесок у розвиток як місцевої, так і загальноукраїнської та європейської художньої сцени. Художні школи й студії Одеси кінця ХІХ - початку ХХ ст. стали ядром єврейського мистецького середовища: вони навчали, виховували творчу молодь, пропонували простір для культурного обміну, модерністських експериментів та збереження національної ідентичності. Спадок педагогів, як-от Фрейєрман чи Нюренберг, і колективів «незалежних» художників сформував підґрунтя для формування Одеської школи живопису, яка продовжила свій вплив на мистецтво України й діаспори в Європі та США.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.