Жіночі образи у творчому доробку скульптора Опанаса Шевчукевича
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339014Ключові слова:
пластика, мистецтво Буковини, експресіонізм, Кете Кольвіц, Кете Гірш, ХХ ст.Анотація
Мета статті – дослідити, як у скульптурних творах Опанаса Шевчукевича репрезентований образ жінки, виявити стилістичні особливості таких зображень. Методологічною основою є застосування мистецтвознавчого аналізу, синтезу, методів узагальнення, класифікації та порівняння, що дало змогу проаналізувати гендерний аспект пластики О. Шевчукевича. Метод класифікації дав можливість визначити основні авторські концепції та елементи композицій, в яких провідною є тема жінки. Наукова новизна полягає в окресленні особливостей стилістики творів скульптора як самобутнього явища, що формувалось під впливом експресіонізму; комплексному аналізі поглядів художника на роль жінки в контексті розвитку соціуму в Європі й Україні першої половини ХХ ст.; введенні до наукового обігу нововиявлених робіт митця. Висновки. Вибір тематики творів, стилістичні характеристики, емоційна виразність пластики Опанаса Шевчукевича (1902–1972) свідчать про вплив на формування його особистості як української, так і німецької культури; доводять спорідненість суспільних і мистецьких концепцій України та Європи перших десятиліть ХХ ст. Жіночий образ цікавив митця протягом всього творчого шляху, а найбільш плідними для його розкриття були ранній період і час розквіту (1923–1947). У таких композиціях він показав значущість та багатогранність ролі жінки в суспільстві, водночас відобразивши мистецькими засобами життя тогочасного соціуму. Аналіз втілення феміністичних ідей у скульптурних роботах О. Шевчукевича дав змогу виявити теми, які цікавили пластика: жінка-творець, вчена, людина із соціально активною громадянською та феміністичною позицією (портрети Кете Гірш, Кете Кольвіц, Марії Маєр); жінка як символ соціальних та мистецьких поглядів епохи (зображення Ольги Кобилянської, Лесі Українки та Євгенії Ярошинської); жінка як уособлення кохання; образи Мадонни та матері; жриці життя). У стилістиці робіт художника помітні паралелі з європейськими течіями 1900–1936 рр., зокрема, експресіонізмом. Творчість О. Шевчукевича ше раз доводить, що розвиток українського мистецтва першої третини ХХ ст. відбувався у контексті загальноєвропейської культури.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.