Втілення та пластично-художнє рішення архетипів як символічного образу в сучасних постановках народно-сценічного танцю
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339026Ключові слова:
народно-сценічний танець, архетип, архетипні образи, пластичне рішення, художній образ, міфологеми, природні елементи, рухиАнотація
Мета статті – виявити особливості архетипних образів та розглянути проблематику їх репрезентації в постановках народно-сценічної хореографії на сучасному етапі. Методологія дослідження. Застосовано метод наукового аналізу та синтезу, системний та типологічний метод, метод мистецтвознавчого аналізу та ін. Наукова новизна. Розглянуто проблематику репрезентації архетипів у постановках народно-сценічної хореографії; уточнено поняття «архетипи» та «архетипні образи», а також їх типологізацію; проаналізовано особливості втілення та пластичні рішення архетипних образів природних (Земля, Вода, Вогонь, Вітер), космогонічних, солярних, зооморфних та орнітоморфних елементів. Висновки. Архетипні образи не лише займають значне місце в давніх міфологічних уявленнях різних народів, але й отримали об’ємне відображення в народно-сценічній хореографії – в різноманітних постановках, що належать до різних епох та національних шкіл хореографічного мистецтва. Це демонструє універсальність, значущість та масштабність поширення і багатогранності прояву архетипних образів у народно-сценічній хореографії. Міфологічні символи, що складають міфоструктуру будь-якого твору мистецтва загалом та народно-сценічної хореографії зокрема, є відображенням елементів первинного світобачення і світосприйняття, основоположними серед яких є архетипні образи, що пов’язані з первісними уявленнями та природними явищами. Їх використання в постановках народно-сценічної хореографії відбувається в процесі створення міфологем – основи формування нових символів. Сучасні хореографи-постановники відтворюють цілісне світовідчуття та світобачення різних народів світу крізь призму системи їх вірувань, національних традицій, обрядової культури засобами втілення архетипних образів. Окрім того, архетипи використовуються як рухові метафори, символи та образи для посилення досвіду руху і передачі досвіду простору реципієнту.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.