Сучасна музика поклоніння у взаємодії поетичних структур, мелодико-гармонічної організації та богословської риторики
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339029Ключові слова:
сучасна музика поклоніння, мелодична структура, гармонічна послідовність, сакральна стилістика, богословський зміст, релігійна комунікація, музичне служінняАнотація
Мета дослідження. Метою статті є виявлення та аналітичне осмислення естетико-функціональних принципів побудови мелодико-гармонічної структури у піснях сучасного християнського поклоніння, а також їхньої текстової організації в контексті богословської семантики та впливу на колективний релігійний досвід. Методологічна база дослідження. Теоретична база дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході, що поєднує аналітичні методи музикознавства (мелодико-гармонічний аналіз, формоутворення, вокальна лінія, ритмомелодика) з інструментарієм лінгвістичної стилістики та релігієзнавчого аналізу. Особливу увагу приділено функціональному зв’язку музичної структури з богословськими повідомленнями тексту, а також процесу сакралізації музичного матеріалу. Наукова новизна. У роботі запропоновано модель інтерпретації сучасної музики поклоніння як сакрального комунікативного явища, що спирається на поп-музичні шаблони, однак зберігає богословську глибину та стилістичну відмінність. Встановлено, що мелодичні лінії, гармонії у піснях типу «Океани», «10.000 причин», «Вся Земля хвала Тобі» тяжіють до використання гіпертрофованих інтонаційних центрів (особливо в приспівах) і функціональної репетиції ключових мотивів, що формують простір емоційної екстатичності, що спрямовано на інклюзивність музичної залученості до співу присутнії. У контексті теологічної семантики це сприяє більшому зануренню в стан молитви, створюючи музику як форму сповіді, поклоніння та християнської єдності. Виявлено, що, мовна організація текстів демонструє відхилення від колоквіального стилю на користь сакралізованого регістру. Залучення релігійної лексики, біблійних алюзій і метафоричної образності є наслідком функціонального вкорінення цих творів у богослужбовий простір. Висновки. Сучасна музика поклоніння функціонує як інтегративний феномен, що поєднує естетичну доступність із богословською глибиною. Її мелодичні та гармонічні структури створюють емоційно насичене, але інклюзивне середовище, де кожен учасник богослужіння може бути включеним у спільну молитву. Тексти ж залишаються маркованими як сакральні, що зберігає зв’язок з канонічною традицією. Таким чином, сучасна музика поклоніння не лише виконує роль художнього супроводу, а функціонує як автономний засіб релігійної комунікації, духовної соціалізації та культурної трансляції християнських смислів.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.