Жанрово-стильова специфіка концерту для клавесина М. де Фальї в річищі духовно-естетичних шукань епохи Ренасім’єнто

Автор(и)

  • Наталія Заєць

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339033

Ключові слова:

фортепіанна творчість М. де Фальї, іспанська музика, епоха Ренасім‘єнто, концерт для клавесина, жанр, стиль, романтизм, неокласицизм

Анотація

Мета дослідження – виявлення поетико-інтонаційної унікальності Концерту для клавесину М. де Фальї в контексті духовно-релігійних та естетичних настанов іспанської культури і музики епохи Ренасім’єнто. Методологія роботи базується на поєднанні засад жанрово-стильового, інтонаційного, аналітико-музикознавчого та історико-культурологічного методів дослідження. Наукова новизна статті визначена тим, що в ній вперше до українського музикознавчого обігу вводяться матеріали щодо жанрово-стильової, національної та духовно-смислової специфіки Концерту для клавесину М. де Фальї. Висновки. Концерт для клавесина (фортепіано), флейти, гобоя, кларнета, скрипки і віолончелі М. де Фальї був закінчений в 1926 році. Поетико-інтонаційна специфіка твору сформована, з одного боку, на основі  відродження іспанських національних традицій, показових для духовно-естетичних та релігійних настанов Ренасім’єнто. Сказане проявилося в жанрово-інтонаційній сутності провідного тематизму твору, в основу якого покладено духовне вальянсіко Хуана Васкеса, а також середньовічний гімн «Pange Lingua Gloriosi». З іншого боку, М. де Фалья апелює в цьому творі до традицій барокового концерту та ансамблевого музикування, що став предметом відродження на початку ХХ століття, позначивши тим самим неокласичне жанрово-стильове спрямування аналізованої композиції, яку можна розглядати як зразок «духовного інструментального концерту».

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-07

Номер

Розділ

Музичне мистецтво