Вокаліз як синтез вокального, інструментального і композиторського мистецтв
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339054Ключові слова:
вокаліз, вокалізація, жанр, вокальне мистецтво, інструментальне мистецтво, композиторська творчістьАнотація
Мета статті – дослідити особливості вокалізу як синтезу мистецтв – вокального, інструментального, композиторського. Методологія дослідження ґрунтується на синтезі підходів, інтегрованих із музикології, культурології та історії мистецтв. Основні методи, які застосовувалися у дослідженні (аналізу, синтезу, бібліографічний, узагальнення тощо) дали змогу визначити особливості вокалізу як жанру вокального мистецтва. Наукова новизна полягає у представленні жанру вокалізу на перетині вокальної інтерпретації, інструментальної точності та свободи композиторської творчості. Висновки. Вокаліз як жанр безсловесного вокального музикування постає в сучасному мистецтві як багатогранне явище, що об’єднує педагогічний, виконавський та композиторський вектори. Функціональна поліфонічність, а також спроможність акумулювати інструментальне мислення та вокальну природу людського голосу дають змогу розглядати вокаліз як синтетичну форму музичного висловлення, що виходить за межі традиційного вокального жанру. Важливість вокалізу як жанру зумовлена тим, що в ньому реалізуються закономірності міжвидової взаємодії вокального й інструментального мислення. З одного боку, вокаліз репрезентує голос як інструмент із гнучким діапазоном виразових засобів, а з іншого – вимагає від виконавця інструментальної логіки фразування, структурної чіткості та тонкої стилістичної інтуїції. Отже, вокаліз у сучасній виконавській і композиторській практиці постає не лише як форма вокального тренінгу чи жанрова мініатюра, а як самодостатній музичний простір, у якому відбувається діалог між вокальною емоційністю та інструментальною точністю. У цьому контексті вокаліз варто розглядати як засіб формування художньої інтенції співака та поле для інтерпретаційної свободи, в межах якої реалізуються новітні тенденції академічного співу, зокрема в межах української вокальної школи.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.