Режисерський інструментарій сучасних спортивно- стадіонних видовищ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2025.344477

Ключові слова:

спортивно-стадіонні шоу, масове театралізоване видовище, режисерський інструментарій, спортивні мегаівенти, Олімпійські ігри, імерсивні технології, динаміка, видовищність

Анотація

Мета статті – виявити особливості постановки спортивно-стадіонних масових театралізованих видовищ на сучасному етапі розвитку соціокультурного простору та окреслити провідні тенденції проведення церемоній спортивних мегаівентів в контексті специфіки проблематики розширення режисерського інструментарію. Методологія дослідження. Застосовано системний та типологічний метод, метод аналізу та синтезу, метод мистецтвознавчого та компаративного аналізу. Наукова новизна. Розглянуто проблематику оновлення підходів до постановки спортивно-стадіонних видовищ на прикладі церемонії відкриття Олімпійських ігор 2024 р. (режисер Т. Жоллі) та церемонії передачі олімпійського прапора між Олімпійськими іграми в Пекіні та Олімпіадою в Мілані-Кортіні 2026 р. (режисер М. Баліч); проаналізовано концепцію церемоній Олімпійських ігор в Мілані-Кортіні 2026 р. режисер М. Баліча; виявлено провідні тенденції сучасної режисури спортивно-стадіонних масових театралізованих видовищ. Висновки. Дослідження виявило, що на сучасному етапі розвитку соціокультурного простору основними джерелами режисерських концепцій спортивно-стадіонних масових театралізованих видовищ є запити глядача на динамічні, яскраві, інклюзивні, сповнені нових несподіваних рішень та використання інноваційних цифрових технологій постановки. На основі аналізу церемонії відкриття Олімпійських ігор 2024 р. в Парижі (режисер Т. Жюллі), церемонії передачі олімпійського прапора між Олімпійськими іграми в Пекіні та Олімпіадою в Мілані-Кортіні 2026 р. (режисер М. Баліч) та концепції масових театралізованих видовищ Олімпійських ігор Мілані-Кортіні 2026 р. виявлено, що основний акцент режисерами зроблено на інноваційних підходах до візуалізації основних постулатів Ігор, дбайливому ставленні до традицій, репрезентації національної ідентичності країни проведення, популяризації стійкого розвитку, розмаїття та інклюзії. Розширення режисерського інструментарію відбувається за рахунок інтегрування інноваційних цифрових технологій, що надають можливість створити унікальні імерсивні середовища, посилити відчуття співучасті, передати емоції спортсменів та ін. Серед характерних прийомів: зміна традиційних місць та форм проведення церемоній; використання урбаністичного простору як ключового сценографічного тла театралізованого видовища, що є транслятором культурної ідентичності; звернення до еклектики та стилізації; використання імерсивних та інтерактивних технологій, а також світлового і відеодизайну та ін.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-25

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво