Analytical calculation of removal of freight trains by passenger trains at high-speed traffic

Authors

  • Роман Віталійович Вернигора Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010, Ukraine
  • Олександр Юрійович Папахов Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010, Ukraine
  • Наталья Олександрівна Логвінова Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.11716

Keywords:

Coefficient of removal of freight trains, capacity of railway lines, size of train traffic

Abstract

The article concerns the issues related to the removal of freight trains by speed passenger trains and the influence of removal coefficients on traffic capacity, depending on the length of blocks.

The results of the study are the graphs of the removal coefficients of freight trains by speed trains at different length of blocks; and the impact of removal coefficients on the capacity of single-track sections with two-track inserts.

As scientific innovation, we have formulated and solved the problem of dependence of removal coefficients of freight trains by speed trains on single-track sections with two-track inserts. We have improved the mathematical model of calculation of the capacity of single-track sections with two-track inserts, which unlike existing, permits to determine the impact of speed passenger trains on the capacity, depending on operational situation.

The practical significance of the developed procedures and methods can be used to create automated decision support systems for operational distribution of trains on railway lines with parallel passages under conditions of speed passenger trains, to develop automated workstation of control personnel of operational and administrative directorates and railway departments

Author Biographies

Роман Віталійович Вернигора, Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010

PhD, Associate Professor

Department of stations and junctions

Олександр Юрійович Папахов, Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010

PhD, Associate Professor

Department of Management operational work

Наталья Олександрівна Логвінова, Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician Lazarian Str. Ak. Lazarian, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010

Graduate

Department of stations and junctions

References

Державна цільова програма впровадження на залізницях швидкісного руху пасажирських поїздів на 2005-2015 роки [Текст] / Розп. Каб. мін. України № 979-р від 31.12.2004 р.

Проблемы пропускной способности железных дорог Великобритании [Текст] // Журн. жел. дороги мира – 1999. – №1. С. 45–50.

Шапкин, И. Н. Организация железнодорожных перевозок на основе информационных технологий [Текст] : дис. д-ра. техн. наук: 05.22.08 / И. Н. Шапкин. — М., 2009. — 329 с.

Александров, А. Э. Расчет и оптимизация транспортных систем с использованием моделей (теоретические основы, методология) [Текст] : дис. д-ра. техн. наук: 05.22.08 /А. Э. Александров. — Екатеринбург, 2008 – 285 с.

Інструкція з розрахунку наявної пропускної спроможності залізниць України [Текст] / К.: Транспорт України, 2002. – 36 с.

Бабаєв, М. М. Вплив швидкості руху поїздів на вимоги до інформаційного забезпечення локомотивних систем сигнального авторегулювання і пропускної здатності залізничних ліній [Текст] / М.М. Бабаєв, С.В. Кошевий, А.Є. Зайцев // Зб. наук. пр. УкрДАЗТ – Харків: 2010, вип. 118, С. 12 – 21.

Лисенков, В.М. Статистическая теория безопасности движения поездов [Текст]: учеб. для вузов / В. М. Лисенков. – М.: ВИНИТИ РАН, 1999. – 332 с.

Лисенков В. М. Теория автоматических систем интервального регулирования [Текст] / В.М. Лисенков – М.: Транспорт, 1987. - 150 с.

Тимчасова інструкція з організації швидкісного руху пасажирських поїздів. Вимоги до інфраструктури та рухомого складу [Текст]/ Затв. нак. УЗ від 12.07.02 № 360-Ц

Ивницкий, В. А. К проблеме увеличения количества твёрдых ниток графика движения поездов [Текст] / В. А. Ивницкий, И. Н. Шапкин, Е. М. Кожанов //Журн. Вестник ВНИИЖТ. – М., 2008. – №5. – С. 21 – 36.

Derzhavna tsіlova programa vprovadzhennia on zalіznitsiah shvidkіsnogo rukhu pasazhirskih poizdіv for 2005-2015 roku/ Rozp. Kab. mіn. of Ukraine № 979-p Vid 31.12.2004.

Problemy propusknoi sposobnosti zheleznikh dorog to Great Britain (1999). Zheleznie dorogi mira, 1, 45 – 50.

Shapkin, I. (2009). Organizatsia zheleznodorozhnykh perevozok na osnove informatsionnyh tekhnologiy. Dis. doc. tekh. Nauk 05.22.08 – 329 p.

Aleksandrov, A. (2008). Raschot and opnimizatsiya transportnikh system s ispolzovaniem modeley (teoreticheskie osnovy, metodologiya). Dis. doc. tekh. Nauk 05.22.08 – 285.

Instryktsiya z rozrakhunku naiavnoi propusknoi spromozhnosti zalizyits Ukrainy. (2002) – 36 p.

Babaiev, M., Koshevoy, S., & Zaytsev, A. (2010). Vplyv shvidkosti rukhu poizdiv na vimogi do informatsiynogo zabezpecheniy lokomotivnikh system signalnogo avtoregulirovaniya i propusknoiy zdatnosti zaliznichnikh liniy. Zb. nauk. Prats UkrDAZT, 118, 12 – 21.

Lisenkov, V. Statisticheskaya teoriya bezopasnosti dvizheniya poezdov. (1999). VINITI RAN – 332.

Lisenkov, V. Teoriya avtomaticheskikh system intervalnogo regulrovaniya. (1987). – 150.

Timchasova instruktsiya z organizatsiy shvidkisnogo rukhu pasagirskikh poizdiv. Vimoge do infrasuktury ta rukhomogo skladu. (2002). № 360-Ц. Vid 12.07.2002.

Ivanitskiy, V., Shapkin, I., & Kozhanov, E. (2008). Vesnic VNIIZHT, 5, 21 – 36.

Published

2013-04-25

How to Cite

Вернигора, Р. В., Папахов, О. Ю., & Логвінова, Н. О. (2013). Analytical calculation of removal of freight trains by passenger trains at high-speed traffic. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(3(62), 51–55. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.11716

Issue

Section

Control systems