Investigation of of effectiveness of CHME3 diesel locomotives, works on two-unit system

Authors

  • Anatoliy Falendysh Ukrainian State Academy of railway transport Feuerbach Square 7, Kharkiv, Ukraine, 61050, Ukraine
  • Victoria Gatchenko Donetsk Institute of Railway Transport Ukrainian State Academy of Railway Transport Str. Artem, 184, Donetsk, Ukraine, 83122, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18723

Keywords:

shunting diesel locomotive, two-unit system, diesel-generator set, fuel consumption

Abstract

Diesel fuel savings during the operation of locomotive fleet is the most important question of the railway transport ofUkraine. Nowadays, the expenses for diesel fuel are one of the major expenses of locomotive industry of Ukrainian railways.

Shunting diesel locomotives ChME3 operating on a two-unit system perform pulling the trains to the departure yard, maneuvering, idling, overtaking by a reserve, rearrangement of cars because of the difference in the height of automatic coupling and others. For each of these elements diesel-generator set operates in a specific mode.

The main directions of improving the efficiency of electric power plants of shunting locomotives is reducing the idling time and time of transient processes.

Many papers and technical solutions were dedicated to the issue of idle reduction. The main solution of reducing the idling time of diesel-generator set is to exclude one of the diesels from the operation.

Disabling one diesel-generator set of shunting locomotives operating on the two-unit system is possible when maneuvering and idling. But frequent stops of diesels require the development of a new system of their start, since the current system can not provide frequent starts because of the lack of time to recharge batteries. Besides, frequent use of batteries boosts the requirements for their operating condition, which would increase the expenses for their maintenance, replacement and repair.

Author Biographies

Anatoliy Falendysh, Ukrainian State Academy of railway transport Feuerbach Square 7, Kharkiv, Ukraine, 61050

Professor

Department of Thermotechnics and heat engines

Victoria Gatchenko, Donetsk Institute of Railway Transport Ukrainian State Academy of Railway Transport Str. Artem, 184, Donetsk, Ukraine, 83122

Candidate of Technical Sciences

Department of railway rolling stock

References

  1. Кудряш, А. П. Экономия прежде всего [Текст] / А. П. Кудряш, А. Н. Каплун // Локомотив - информ. – 2009. – № 9-10. – С. 23 – 24.
  2. Руднева, Л. В. Резервы экономии [Текст] / Руднева, Л. В. // Железнодорожный транспорт. – 2009. – № 12. – С. 50.
  3. Головаш, А. Н. Экономия топлива на подвижном составе [Текст] / Головаш, А. Н., Бочаров, В. М., Кузнецов, С. М., Калинин, Н. В. // Железнодорожный транспорт. – 2010. – № 2. – С. 30 – 31.
  4. Черняк, Ю. В. Резерви економії дизельного палива поїзними і маневровими тепловозами не вичерпані [Текст] / Ю. В. Черняк, В. О. Сазонов, А. М. Гущін, В. І. Дорошко, В. О. Гатченко // Збірник наукових праць УкрДАЗТ. – 2006. – № 72. – С. 17–21.
  5. Перминов, В. А. Повышение энергоэффективности тепловозного парка [Текст] / В. А. Перминов // Локомотив. – 2008. – № 9. – С. 36 – 38.
  6. Шаряков, В. А. Исследование возможности повышения экономичности электрической передачи на маневровом тепловозе при использовании накопителей энергии [Текст] / В. А. Шаряков, О. Л. Шарякова, О. К. Бакшаев, А. С. Мовчан // Локомотив - информ. – 2010. – № 11. – С. 8 – 9.
  7. Локомотив с несколькими дизель - генераторами [Текст]: материалы компании Bombardier и технического университета Дрездена // Железные дороги мира. – Россия, 2012. – №8. – С. 57-60.
  8. Коссов, Е. Е. Применение накопителей малой энергоемкости в силовой цепи тепловоза [Текст] / Е. Е. Коссов, С. О. Никипелый // Локомотив-информ. – 2010. – № 12. – С. 40 – 42.
  9. Асс, С. Тепловозы G1000 для железных дорог Франции [Текст]// Le Rail, Франция, 2010, №171, 18 – 22, фр.
  10. Штольц, Т. Новые маневровые локомотивы железных дорог Швейцарии [Текст] : пер. с фр.// Chemins de Fer. – Франция, 2011. – №527. – 28 – 31.
  11. Гибридные системы тягового привода компании Voith [Текст] : по материалам компании Voith Turbo // Железные дороги мира. – Россия, 2011. – №3. – С. 36-38.
  12. Ввод в эксплуатацию маневрового локомотива Gravita 10 BB [Текст] : по материалам компаний DB Schenker Rail Deutschland и Voith Turbo Lokomotivtechnik // Железные дороги мира, Россия, 2012, №3, с. 49 – 51.
  13. Лувишис, А. Л. Тепловозный парк США [Текст] / А. Л. Лувишис // Железнодорожный транспорт. – 2009. – № 7. – С. 72 –77.
  14. Александрин, Д. В. Система контроля использования топлива [Текст] / Д. В. Александрин // Локомотив. – 2010. – № 2. – С. 9 – 12.
  15. Петров, П. П. Комбинированные энергетические установки для железнодорожного транспорта [Текст] / П. П. Петров // Локомотив. – 2009. – № 10. – С. 34 –37.
  16. Бабков, Ю. В. Два дизеля для тепловоза ЧМЭ3 [Текст] / Ю. В. Бабков, И. В. Сазонов, В. Ю. Гусев, В. Л. Сергеев, А. А. Будницкий // Локомотив. – 2010. – № 1. – С. 37 – 39.
  17. Локомотивные энергетические установки: учеб. для вузов ж.-д. трансп. [Текст] / А. И. Володин, В. З. Зюбанов, В. Д. Кузьмич и др.. Под ред. А. И. Володина. – М.: ИПК «Желдориздат», 2002. – 718 с.
  18. Стольц, Т. Инновационный локомотив Ееm 923 Федеральных железных дорог Швейцарии. [Текст] : пер. с фр.// Chemins de Fer. – Франция, 2012. – №532. – Р. 9.
  19. Бабанин, А. Б. Улучшение переходных режимов работы маневровых тепловозов на промежуточных позициях [Текст] / А. Б. Бабанин, Ю. В. Сиротенко, И. В. Мымриков // Локомотив - информ. – 2009. – № 5 – 6. –С. 4 –8.
  20. Кривошея, Ю. В. Улучшение эксплуатационных характеристик маневровых тепловозов путем совершенствования управления дизель-генераторной установкой [Текст] / Ю. В. Кривошея, В. И. Дорошко, В. А. Гатченко // Збірник наукових праць УкрДАЗТ. – 2009. – № 108. – С. 60 – 64.
  21. Система управления энергоэффективными режимами ведения поездов [Текст] : материалы компаний Transrail; Trafikverket; LKAB // Железные дороги мира. – Россия, 2011. – №9. – С. 39 – 41.
  22. Пат. 25063 Україна, МПК (2006) F02N11/08. Система пуску дизельного двигуна тепловоза [Текст] / Лашко, А. А., Симоненко, В. В., Євграфова, Н. Ю., Бровко, С. Е.; винахідники Лашко, А. А., Симоненко, В. В., Євграфова, Н. Ю., Бровко, С. Е.; патентовласник Товариство з обмеженою відповідальністю «Натан» – № u200702729; заявл. 15.03.07; опубл. 25.07.07, Бюл. №11/2007.
  23. Пат. 20079 Україна, МПК (2006) F02N17/00. Пристрій для полегшення пуску високо форсованого дизеля з низьким ступенем тиску [Текст] / Рязанцев, М. К., Грицюк, О. В., Долгополов, Ю. П., Дубровський, В. З., Рогов, В. В., Тімонов, М. П., Шиняков, Ю. Л.; винахідники Рязанцев, М. К., Грицюк, О. В., Долгополов, Ю. П., Дубровський, В. З., Рогов, В. В., Тімонов, М. П., Шиняков, Ю. Л.; патентовласник Харківське конструкторське бюро з двигунобудування виробничого об’єднання «Завод імені Малишева» – № 93111608; заявл. 02.03.93; опубл. 25.12.97, Бюл. №6/1997.
  24. Хайруллин, Р. Р. Перспективная система пуска дизеля. [Текст] / Р. Р. Хайруллин, А. В. Шевяков // Локомотив. – 2010. – № 12. – С. 19 – 21.
  25. Kudryash, A. P., Kaplun, A. N. (2009). E'konomiya prezhde vsego. Lokomotiv – inform, № 9-10, 23 - 24.
  26. Rudneva, L. V. (2009). Rezervy Ekonomii. Zheleznodorozhnyj transport, № 12, 50.
  27. Golovash, A. N., Bocharov, V. M., Kuznecov, S. M., Kalinin, N. V. (2010). Ekonomija topliva na podvizhnom sostave. Zheleznodorozhnyj transport, № 2, 30 – 31.
  28. Chernjak, Ju. V., Sazonov, V. O., Gushhіn, A. M., Doroshko, V. І., Gatchenko, V. O. (2006). Rezervi ekonomії dizel'nogo paliva poїznimi і manevrovimi teplovozami ne vicherpanі. Zbіrnik naukovih prac' UkrDAZT, 72, 17–21.
  29. Perminov, V. A. (2008). Povyshenie jenergojeffektivnosti teplovoznogo parka. Lokomotiv, 9, 36 – 38.
  30. Sharjakov, V. A., Sharjakova, O. L., Bakshaev, O. K., Movchan, A. S. (2010). Issledovanie vozmozhnosti povyshenija jekonomichnosti jelektricheskoj peredachi na manevrovom teplovoze pri ispol'zovanii nakopitelej jenergii. Lokomotiv – inform, 11, 8 – 9.
  31. Lokomotiv s neskol'kimi dizel' - generatorami : materialy kompanii Bombardier i tehnicheskogo universiteta Drezdena. Zheleznye dorogi mira, 8, 57-60.
  32. Kossov, E. E., Nikipelyj, S. O. (2010). Primenenie nakopitelej maloj energoemkosti v silovoj cepi teplovoza. Lokomotiv-inform, 12, 40 – 42.
  33. Ass, S. (2010). Teplovozy G1000 dlja zheleznyh dorog Francii. Le Rail, Francija, 171, 18 – 22.
  34. Shtol'c, T. (2011) Novye manevrovye lokomotivy zheleznyh dorog Shvejcarii Chemins de Fer, 527, 28 – 31.
  35. Gibridnye sistemy tjagovogo privoda kompanii Voith: po materialam kompanii Voith Turbo. Zheleznye dorogi mira, 3, 36-38.
  36. Vvod v jekspluataciju manevrovogo lokomotiva Gravita 10 BB : рo materialam kompanij DB Schenker Rail Deutschland i Voith Turbo Lokomotivtechnik. Zheleznye dorogi mira, 3, 49–51.
  37. Luvishis, A. L. (2009). Teplovoznyj park SShA. Zheleznodorozhnyj transport, 7, 72 –77.
  38. Aleksandrin, D. V. (2010). Sistema kontrolja ispol'zovanija topliva. Lokomotiv, 2, 9 – 12.
  39. Petrov, P. P. (2009). Kombinirovannye energeticheskie ustanovki dlja zheleznodorozhnogo transporta. Lokomotiv, 10, 34 –37.
  40. Babkov, Ju., Sazonov, I., Gusev, V., Sergeev, V., Budnickij A. (2010). Dva dizelja dlja teplovoza ChMJe3. Lokomotiv, 1, 37 – 39.
  41. Volodin, A. I., Zjubanov, V. Z., Kuz'mich,V. D. and others. In: Volodina A. I. (2002). Lokomotivnye jenergeticheskie ustanovki, 718.
  42. Stol'c, T. (2012). Innovacionnyj lokomotiv Eem 923 Federal'nyh zheleznyh dorog Shvejcarii. Chemins de Fer, 532, 9.
  43. Babanin, A. B., Sirotenko, Ju., Mymrikov, I. (2009). Uluchshenie perehodnyh rezhimov raboty manevrovyh teplovozov na promezhutochnyh pozicijah Lokomotiv – inform, 5–6, 4–8.
  44. Krivosheja, Ju., Doroshko V., Gatchenko, V. (2009). Uluchshenie jekspluatacionnyh harakteristik manevrovyh teplovozov putem sovershenstvovanija upravlenija dizel'-generatornoj ustanovkoj. Zbіrnik naukovih prac' UkrDAZT, 108, 60 – 64.
  45. Sistema upravlenija jenergojeffektivnymi rezhimami vedenija poezdov: materialy kompanij Transrail; Trafikverket; LKAB (www. lkab.com)). Zheleznye dorogi mira, 9, 39–41.
  46. Lashko, A. A., Simonenko, V. V., Yevgrafova, N. Ju., Brovko, S. E. (2006). Pat. 25063 Ukraina, MPK F02N11/08. Sistema pusku dizel'nogo dviguna teplovoza. Vinahіdniki Lashko, A. A., Simonenko, V. V., Yevgrafova, N. Ju., Brovko, S. E.; patentovlasnik Tovaristvo z obmezhenoju vіdpovіdal'nіstju «Natan» – № u200702729; zajavl. 15.03.07; opubl. 25.07.07, Bjul. №11/2007.
  47. Rjazancev, M. K., Gricjuk, O. V., Dolgopolov, Ju. P., Dubrovs'kij, V. Z., Rogov, V. V., Tіmonov, M. P., Shinjakov, Ju. L. (2006). Pat. 20079 Ukraina, MPK F02N17/00. Pristrіj dlja polegshennja pusku visoko forsovanogo dizelja z niz'kim stupenem tisku. Vinahіdniki Rjazancev, M. K., Gricjuk, O. V., Dolgopolov, Ju. P., Dubrovs'kij, V. Z., Rogov, V. V., Tіmonov, M. P., Shinjakov, Ju. L.; patentovlasnik Harkіvs'ke konstruktors'ke bjuro z dvigunobuduvannja virobnichogo ob’єdnannja «Zavod іmenі Malisheva» – № 93111608; zajavl. 02.03.93; opubl. 25.12.97, Bjul. №6/1997.
  48. Hajrullin, R. R., Shevjakov, A. V. (2010). Perspektivnaja sistema puska dizelja. Lokomotiv, 12, 19–21.

Downloads

Published

2013-12-13

How to Cite

Falendysh, A., & Gatchenko, V. (2013). Investigation of of effectiveness of CHME3 diesel locomotives, works on two-unit system. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(8(66), 27–30. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18723

Issue

Section

Energy-saving technologies and equipment