Logical and probabilistic modelling concerning risk of safe functioning violation of hump yard

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.19896

Keywords:

safety of functioning, risk, logical and probabilistic model, hump yard

Abstract

When carrying out the technical process of breaking and making up trains as well as accumulating carriages on marshalling sidings plenty of dangerous situations may occur. Some of them can lead to safe functioning violation at a hump yard. One of the criteria of the high-quality hump yard control is identification and assessment of violation risks. The development of logical and probabilistic risk model of safety violation at a hump yard for assessing and determining the hump yard safety level has been considered in the paper. The main types of safe functioning violations at a hump yard have been described. They have been served as the basis for working out possible occurrences and forming logical models of dangerous situations on the way of breaking up and making up trains. The obtained models allow determining probabilities of safety violations on separate sections of the way of breaking up and making up trains and throughout the entire route. Comparing to the existing models, a logical connection of possible dangerous occurrences on different route sections of breaking up and making up trains has been taken into account. Hence, there exists a possibility of estimating the safest (or the most dangerous) route on a hump yard.

Author Biographies

Сергій Євгенович Бантюков, Ukrainian State Academy of Railway Transport Sq. Feyerbach, 7, Kharkov, Ukraine, 61050

Ph.D, docent

Cathedra of Computing technics and control system

Світлана Олександрівна Бантюкова, Ukrainian State Academy of Railway Transport Sq. Feyerbach, 7, Kharkov, Ukraine, 61050

Senior Lecturer

Cathedra of Computing technics and control system

References

  1. Огар, О. М. Управління ризиками в системі «сортувальна гірка» [Текст] / О. М. Огар, С. О. Бантюкова // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – Харків : УкрДАЗТ, 2008. – Вип. 4. – С. 41-46.
  2. Грунтов, П. С. Безопасность движения на железнодорожном транспорте [Текст] : учеб. пос. / П. С. Грунтов, Ф. П. Пищик. – Гомель : БелИИЖТ, 2001. – 122 с.
  3. Балалаев, С. В. Безопасность движения на железных дорогах [Текст] : учеб. пос. в 2-х частях / С. В. Балалаев, И. Е. Кологривая. – Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2013. – Ч. 1. – 111 с.
  4. Безопасность движения на железнодорожном транспорте [Текст] : методические указания для студентов и слушателей курсов повышения квалификации // Новосибирск, 2002. – 50 с.
  5. Козаченко, Д. М. Розвиток теоретичних основ оцінки техніко-експлуатаційної ефективності та безпеки функціонування сортувальних гірок : дис. … докт. техн. наук: спец. 05.22.20 «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» [Текст] / Д. М. Козаченко. – Дніпропетровськ : ДНУЗТ, 2011. – 297 с.
  6. Соколов, О. Й. Розробка методики оцінки рівня безпеки руху на залізничному транспорті : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: спец. 05.22.20 «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» [Текст] / О. Й. Соколов. – Харків: ХДАЗТ, 2000. – 21 с.
  7. Хохлов, А. А. Технические средства обеспечения безопасности движения на железных дорогах [Текст] / А. А. Хохлов, В. И. Жуков. – М.: УМЦ ЖДТ, 2009. – 553 с.
  8. Рябинин, И. А. Логико-вероятностные методы исследования надежности структурно-сложных систем [Текст] / И. А. Рябинин, Г. Н.Черкесов. – М.: Радио и связь, 1981. – 264 с.
  9. Рябинин, И. А. Надежность и безопасность структурно-сложных систем [Текст] / И. А. Рябинин. – СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2007. – 278 с.
  10. Модин, Н. К. Механизация и автоматизация станционных процессов [Текст] / Н. К. Модин. – М.: Транспорт, 1985. – 224 с.
  11. Лисенков, В. М. Статистическая теория безопасности движения поездов [Текст] / В. М. Лисенков. – М.: ВИНИТИ РАН, 1999. – 332 с.
  12. Модин, Н. К. Безопасность функционирования горочных устройств [Текст] / Н. К. Модин. – М.: Транспорт, 1994. – 173 с.
  13. Ohar, O. M., Bantiukova, S. O. (2008). Upravlіnnia rizikami v sistemі «sortuval’na hіrka». Іnformatsіino-keruiuchі sistemi na zalіznichnomu transportі, 4, 41-46.
  14. Hruntov, P. S., Pishchik, F. P. (2001). Bezopasnost’ dvizheniia na zheleznodorozhnom transporte: Textbook. Homel’: BelIIZhT, 122.
  15. Balalaev, S. V., Kolohrivaia, I. E. (2013). Bezopasnost’ dvizheniia na zheleznykh dorohakh: Textbook in 2 parts. Khabarovsk: DVHUPS. Part. 1, 111.
  16. Bezopasnost’ dvizheniia na zheleznodorozhnom transporte: guidelines for students and course training. (2002). Novosibirsk, 50.
  17. Kozachenko, D. M. (2011). Rozvitok teoretichnikh osnov otsіnki tekhnіko-ekspluatatsіinoi efektivnostі ta bezpeki funktsіonuvannia sortuval’nikh hіrok. «Ekspluatatsіia ta remont zasobіv transportu». Dnіpropetrovs’k: 297.
  18. Sokolov, O. I. (2000). Rozrobka metodiki otsіnki rіvnia bezpeki rukhu na zalіznichnomu transportі. «Ekspluatatsіia ta remont zasobіv transportu», Kharkіv: 21.
  19. Khokhlov, A. A., Zhukov, V. I. (2009). Tekhnicheskie sredstva obespecheniia bezopasnosti dvizheniia na zheleznykh dorohakh. M.: UMTs ZhDT, 553.
  20. Riabinin, I. A., Cherkesov, H. N. (1981). Lohiko-veroiatnostnye metody issledovaniia nadezhnosti strukturno-slozhnykh sistem. M.: Radio i sviaz’, 264.
  21. Riabinin, I. A. (2007). Nadezhnost’ i bezopasnost’ strukturno-slozhnykh sistem. SPb.: Izdatel’stvo Sankt-Peterburhskoho universiteta, 278.
  22. Modin, N. K. (1985). Mekhanizatsiia i avtomatizatsiia stantsionnykh protsessov. Transport, 224.
  23. Lisenkov, V. M. (1999). Statisticheskaia teoriia bezopasnosti dvizheniia poezdov. VINITI RAN, 332.
  24. Modin, N. K. (1994). Bezopasnost’ funktsionirovaniia horochnykh ustroistv. Transport, 173.

Published

2014-02-17

How to Cite

Бантюков, С. Є., & Бантюкова, С. О. (2014). Logical and probabilistic modelling concerning risk of safe functioning violation of hump yard. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(3(67), 30–37. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.19896

Issue

Section

Control processes