DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.22798

Formalization of the process of freight car fleet management of operator company

Тетяна Василівна Бутько, Олег Едуардович Шандер

Abstract


The technology of freight car fleet management of operators company in the subsystems of UZ has been investigated and analyzed. It has been determined that the choice of the optimal plan of distribution of car operators according to the route of a freight car (schedule lines) mainly depends on the volume of cars being present at freight stations of railway network and their location in space and time. The topology variants of railway network has been analyzed using theory of graph taking into account all the above said. Relying on a systematic approach it has been proved, that the increase of railway transport competitiveness is possible at the expense of the provision of railway subsystem with invariance properties. The railway subsystem itself should be considered as a compromise between its stability and flexibility.Thus, optimization model which formalizes technological process of freight car fleet management of operator companies has been mode.

The objective of the given model is presented in the form of total operating cost and relevant set of constraints that takes into account technological conditions of route formation. The mode optimization model adequately reflects the terms of transportation process, ensures the reduction of transportation costs under the condition of satisfaction of clients’ requirements and provides for the formation of automated technology of management of car fleet of different forms of ownership. Taking into account the theory of computational complexity, it is reasonable to choose heuristic method, based on mathematical apparatus of genetic algorithms, to obtain the optimal plan of car distribution according to the routes


Keywords


transportation process on railway transport; operator company; fleet of freight cars; mathematical model; automated management system

References


Транспортна стратегія України на період до 2020 року [Електронний ресурс] / Схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 р. №1555-р. – Режим доступу: http://www.mintrans.gov.ua/ uk/discussion/15621.html/10.12.2009. – Загол. з екрану.

Jamili, A. A Mathematical Model for Train Routing and Scheduling Problem with Fuzzy Approach [Тext] : proc. of the 2012 inter. conf. / A. Jamili // Industrial Engineering and Operations Management Istanbul. – Turkey, 2012. – P. 90–99.

Yue, Y. Multi-route railroad blocking problem by improved model and ant colony algorithm in real world [Теxt] / Y. Yue, L. Zhou, Q. Tue, Z. Fan // Computers & Industrial Engineering. – 2011. – Vol. 60, № 1. – Р. 34–42.

Verma, M. A Tactical Planning Model for Railroad Transportation of Dangerous Goods [Тext] / M. Verma, V. Verter, M. Gendreau // Transportation Science. – 2011. – Vol. 45, № 2. – Р. 163–174.

Ahuja, R. K. Solving Real-Life Railroad Blocking Problems [Тext] / R. K. Ahuja, K. C. Jhu, J. Liu // Interfaces. – 2007. – Vol. 37, № 5. – Р. 404–419.

Кулешов, В. В. Удосконалення технології перевезень парком вагонів операторських компаній на станціях вузла [Текст] : зб. наук. праць/ В. В. Кулешов, О. Ю. Толбатов, Т. Р. Чурилик // Харків: УкрДАЗТ. – 2013. – Вип. 135. – C. 107–112.

Кулешов, В. В. Удосконалення інформаційної технології роботи з вагонами різних форм власності з метою оптимізації пропускної спроможності залізничних транспортних систем [Текст] : зб. наук. праць / В. В. Кулешов // Харків: УкрДАЗТ. – 2011. – Вип. 124. – С. 83–90.

Данько, М. І. Формування вимог до технології взаємодії залізничних адміністрацій і власників рухомого складу [Текст] : зб. наук. праць/ М. І. Данько, Д. В. Ломотько, В. М. Запара, В. В. Кулешов // Харків: УкрДАЗТ. – 2011. – Вип. 124. – С. 5–11.

Бутько, Т. В. Формування автоматизованої технології місцевої роботи на основі використання автономного збірного поїзда [Текст] / Т. В. Бутько, Д. В. Каньовська // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2013. – Вип. 4. – С. 39–45.

Гладков, Л. А. Генетические алгоритмы [Текст] / Л. А. Гладков, В. В. Курейчик, В. М. Курейчик. – М : Физматлит, 2006. – 402 c.

Transportna strategiya Ukrayini na perIod do 2020 roku (2009). Shvalena rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayini vid 16 grudnya, 1555. Available at: http://www.mintrans.gov.ua/ uk/discussion/15621.html/.

Jamili, A. (2012). A Mathematical Model for Train Routing and Scheduling Problem with Fuzzy Approach. Industrial Engineering and Operations Management Istanbul. Turkey, 90–99.

Yue, Y., Zhou, L., Tue, Q., Fan Z. (2011). Multi-route railroad blocking problem by improved model and ant colony algorithm in real world. Computers & Industrial Engineering, Vol. 60, № 1, 34–42.

Verma, M., Verter, V., Gendreau M. (2011). A Tactical Planning Model for Railroad Transportation of Dangerous Goods. Transportation Science, Vol. 45, № 2, 163–174.

Ahuja, R. K., Jhu, K. C., Liu, J. (2007). Solving Real-Life Railroad Blocking Problems. Interfaces, Vol. 37, № 5, 404–419.

Kuleshov, V. V., Tolbatov, O. Y., Churilik, T. R. (2013). Udoskonalennya tehnologiyi perevezen parkom vagoniv operatorskih kompaniy na stantsiyah vuzla. zb. nauk. Prats,Harkiv, UkrDAZT, Issue 135, 107–112.

Kuleshov, V. V. (2011). Udoskonalennya Informatsiynoyi tehnologiyi roboti z vagonami riznih form vlasnosti z metoyu optimizatsiyi propusknoyi spromozhnosti zaliznichnih transportnih system, Issue 124, 83–90.

Danko, M. I., Lomotko, D. V., Zapara, V. M., Kuleshov, V. V. (2011). Formuvannya vimog do tehnologiyi vzaemodyii zaliznichnih administratsiy i vlasnikiv ruhomogo skladu, Issue 124, 5–11.

Butko, T. V., Kanovska, D. V. (2013). Formuvannya avtomatizovanoyi tehnologiyi mistsevoyi roboti na osnovi vikoristannya avtonomnogo zbirnogo poyizda. VIsnik ShIdnoukraYinskogo natsIonalnogo unIversitetu Im. V. Dalya, Vol. 4, 39–45.

Gladkov, L. A., Kureychik, V. V., Kureychik, V. M. (2006). Geneticheskie algoritmyi. Fizmatlit, 402.


GOST Style Citations








Copyright (c) 2014 Тетяна Василівна Бутько, Олег Едуардович Шандер

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 1729-3774, ISSN (on-line) 1729-4061