Cost optimization for marketing in online communities

Authors

  • Оксана Петрівна Пелещишин Ivan Franko National University of Lviv 1, Universytetska St., Lviv, 79000, Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14449

Keywords:

Online community, virtual community, marketing, marketing communications, labor costs, cost structure, costs optimization, processes modeling

Abstract

Online communities in marketing provide to a company opportunities to interact with the outside world, to monitor competitors’ activity and the state of an industry. Active use of the online communities presupposes that representatives of companies participate in the life of the online communities to disseminate marketing information and tracking the reaction of society on company’s activity. Thus, the accounting and control of resources are very important for marketing activities in virtual environments.

The article studies the structure of costs on activities of its members in the online communities. The influence of the chosen strategy of the online communities in marketing on the components of costs was analyzed. The control of cost budget in the selection of the online communities for market specialists to participate there enables usage of the allocated resources, covering the major theme communities. To find the optimal allocation of human resources among sites of the online communities the mathematical model was built based on the estimation of labor costs for various types of work. This model minimizes the cost of marketing activities in online communities

Author Biography

Оксана Петрівна Пелещишин, Ivan Franko National University of Lviv 1, Universytetska St., Lviv, 79000, Ukraine

Postgraduate

Department of Mathematical modeling of socio-economic processes

References

  1. Буренина, Т. А. Маркетинг на базе Интернет-технологий [Текст] / Т.А. Буренина – М.: Благовест. – 2005. – 152с.
  2. Вебер, Л. Эффективный маркетинг в Интернете. Социальные сети, блоги, Twitter и другие инструменты продвижения в Сети [Текст] / Л.Вебер. – М.: Манн, Иванов и Фербер. – 2010. – 320с.
  3. Гуров, Ф. Продвижение бизнеса в Интернет. Все о PR и рекламе в Сети [Текст] / Ф. Гуров – М.: Вершина. – 2009. – 152с.
  4. Райт, Д. Блог-маркетинг. Новый революционный путь увеличения продаж, усиления потенциала бренда и достижения выдающихся результатов в бизнесе [Текст] / Д. Райт. – М.: Эксмо. – 2008. – 272с.
  5. Ших, К. Эра Facebook. Как использовать возможности социальных сетей для развития вашего бизнеса [Текст] / К. Ших – М.: Манн, Иванов и Фербер. – 2010. – 304с.
  6. Ашарапова, Е.В. Связи с общественностью в среде Веб 2.0 [Текст] / Е.В. Ашарапова. // Маркетинговые коммуникации. – 2008. – №3.
  7. Сидоров, И.Н. Эффективность интернет-маркетинга и ее оценка [Текст] / И.Н. Сидоров. // Интернет-маркетинг. – 2009. – №3.
  8. Яхнеева, И.В. Метрики успеха: как правильно оценивать результативность интернет-маркетинга. Методы измерения эффективности маркетинговых мероприятий [Текст] / И.В. Яхнеева, М.А. Подоляк. // Интернет-маркетинг. – 2009. – №3.
  9. Скотт, Д.М. Новые правила маркетинга и PR. Как использовать социальные сети, блоги, подкасты и вирусный маркетинг для непосредственного контакта с покупателем [Текст] / Д.М. Скотт – М.: Альпина Паблишер. – 2013. – 352с.
  10. Пелещишин, О.П. Облік та аналіз інформаційного наповнення онлайн-спільнот [Текст] / О.П. Пелещишин // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2013. – № 1/2 (61) 2013. – С.32-35.
  11. Burienina, T.A. (2005). Markietinh na bazie Internet-tekhnolohii [Marketing on Internet-technology baze]. Blagovest, 152.
  12. Veber, L. (2010). Effektivnyj marketing v Internete. Sotcyalnye sjeti, blogi, Twitter i drugije instrumenty prodvizhenija v Sjeti [Effective Marketing on the Internet. Social networks, blogs, Twitter and other tools to promote the web]. Mann, Ivanov and Ferber, 320.
  13. Hurov, F. (2010). Prodvizheniie biznesa v Internet. Vso o PR i rieklame v Seti [Promoting your business online. All about PR and advertising on the Web]. Vershyna, 152.
  14. Rait, D. (2008). Bloh-marketinh. Novyi revoliutsyonnyi put uvielichieniia prodazh, usilieniia potentsyala brenda i dostizheniia vydaiushchikhsia riezultatov v biznesie [Blog Marketing. A revolutionary new way to increase sales, strengthen brand building and achieve outstanding business results]. Eksmo, 272.
  15. Shih, C. (2010). The Facebook Era: Tapping Online Social Networks to Build Better Products, Reach New Audience, and Sell More Stuff. Mann, Ivanov and Ferber, 304.
  16. Asharapova, E.V. (2008). Sviazi s obshchestviennostiu v sriede Veb 2.0 [Public relations in the environment of the Web 2.0]. Marketing Communications, №3.
  17. Sіdorov, I.N. (2009). Effiektivnost internet-markietinha i yeio otsenka [The effectiveness of internet marketing and its evaluation]. Internet marketing, №3.
  18. Jahneeva, I.V. (2009). Mietriki uspekha: kak pravilno otsenivat riezultativnost internet-markietinha. Mietody izmierieniia effiektivnosti marketinhovykh mieropriiatii [Metrics for success: how to evaluate the effectiveness of online marketing. Methods for measuring the effectiveness of marketing activities]. Internet marketing, №3.
  19. Skott, D.M (2013). The New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Blogs, News Releases, Online Video, & Viral Marketing to Reach Buyers Directly. Alpina Publisher, 352.
  20. Peleshchyshyn, O.P. (2013). Oblik ta analiz informatsiinogo napovnennia onlain-spilnot [Accounting and analysis information content of online communities]. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1/2 (61), 32-35.

Published

2013-06-20

How to Cite

Пелещишин, О. П. (2013). Cost optimization for marketing in online communities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(2(63), 53–56. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14449

Issue

Section

Information technology