The study of allowed braking regimes on sorting humps

Authors

  • Дмитро Миколайович Козаченко Dnipropetrovsk national university of railway transport named after academician V. Lazaryan Lazaryan, 2, Dnipropetrovsk, Ukraine, 49010, Uruguay https://orcid.org/0000-0003-2611-1350

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16275

Keywords:

marshaling yard, hump yard, braking mode, retarder, train splitting (division)

Abstract

The paper presents the research results of cuts braking modes in hump yards.

The objective of this paper is developing the methods for assessment of braking modes of cuts under conditions of fuzziness of their rolling properties, as well as selecting the admissible starting speed range of cuts from brake positions.

As a criterion for assessing the modes of target control of cut rolling speed, it was proposed to use an average window size on a sorting track at the established norms of probable exceeding of admissible speed of wagons at their collision and stop in retarders.

As a criterion for evaluating the modes of a cut rolling speed interval control, using the risk of their non-division on the railway points was proposed.

Using the simulation modeling and mathematical statistics, the configuration of admissible starting speed range of cuts from brake positions has been set.

The scope of this range is 76.7% of admissible starting speed range of cuts from brake positions with respect to target braking terms.

The conducted tests allow simplifying the choice of cut braking modes in systems of automatic control of their rolling speed

Author Biography

Дмитро Миколайович Козаченко, Dnipropetrovsk national university of railway transport named after academician V. Lazaryan Lazaryan, 2, Dnipropetrovsk, Ukraine, 49010

Doctor of Science (Eng.), As. Professor

Department of operation management

References

  1. Муха, Ю. А. Автоматизация и механизация переработки вагонов на станциях [Текст] / Ю. А. Муха, И. В. Харланович, В. П. Шейкин и др. – М.: Транспорт, 1985. – 248 с.
  2. Божко, Н. П. Методика определения режимов торможения отцепов при анализе конструкций сортировочных горок [Текст] / Н. П. Божко // Вопросы механизации и автоматизации сортировочного процесса на станци-ях: Межвуз. сб. научн. тр. – 1983. – Вып. 229/15. – С. 30-36.
  3. Бобровский, В. И. Ограничение режимов торможения отцепов на сортировочных горках [Текст] / В. И. Бобровский, Р. В. Вернигора, А. В. Кудряшов, Л. О. Ельникова // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. – 2009. – Вип. 27. – С. 30-35.
  4. Бобровский, В. И. Оптимизация режимов торможения отцепов на сортировочных горках: Монография [Текст] / В. И. Бобровский, Д. Н. Козаченко, Н. П. Божко и др. – Днепропетровск: Изд-во Маковецкий, 2010. – 260 с.
  5. Бобровский, В. И. Поиск оптимальных режимов торможения на проектируемых сортировочных горках [Текст] / В. И. Бобровский // Информационно-управляющие системы на железнодорожном транспорте. – 1999. – №5. – С. 50-54.
  6. Тишков, Л. Б. Скорости отцепов в точках „прицеливания” и „окна” на путях автоматизированных горок [Текст] / Л. Б. Тишков // Вестник ВНИИЖТ. – 1963. – № 5. – С. 12-17
  7. Безсоненко, С. А. Расчет скорости отцепов и мощности тормозных по-зиций с использованием вероятностных показателей [Текст] / С. А. Без-соненко // Транспорт: наука, техника, управление.– 2006. – №5. – С. 11-16.
  8. Козаченко, Д. Н. Исследование прицельного регулирования скорости скатывания отцепов в условиях неопределенности информации об их ходовых свойствах [Текст] / Д. Н. Козаченко, Р. Г. Коробйова, О. И. Таранец // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2009. – №6/2(42). – С. 45-50.
  9. Козаченко, Д. Н. Критерий оптимизации режимов торможения отцепов расчетной группы в условиях действия случайных факторов [Текст] / Д. Н. Козаченко // Збірник наукових праць Донецького інституту залізничного транспорту української державної академії залізничного транспорту. – 2010. – Вип. 23. – С. 14-21.
  10. Козаченко, Д. М. Моделювання роботи сортувальної гірки в умовах невизначеності параметрів відчепів та характеристик навколишнього середо-вища [Текст] / Д. М. Козаченко, М. І Березовий, О. І. Таранець // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. – 2007. – Вип. 16. – С. 73-76.
  11. Muha, J. A., Harlanovich, I.V., Shejkin, V.P. & others. (1985). Automation and mechanization of cars humping at stations. Moscow, USSR: Transport, 248.
  12. Bozhko, N.P. (1983). Technique of definition of regimes of braking cuts in the analysis of designs of sorting humps. Voprosy mehanizacii i avtomatizacii sortirovochnogo processa na stancijah: Mezhvuzovskij sbornik nauchnyh trudov, 229/15, 30 - 36.
  13. Bobrovsky, V.I., Vernigora, R.V., Kudrjashov, A.V., El'nikova, L.O. (2009). Limitations of braking regimes for cuts on sorting humps. Vìsnik Dnìpropetrovs’kogo nacìonal’nogo unìversitetu zalìznichnogo transportu, 27, 30-35
  14. Bobrovsky, V.I., Kozachenko D.N., Bozhko & others. (2010).
  15. Optimization of regimes of breaking of cuts on sorting humps: Monograph. Dnepropetrovsk, Ukraine: Publishing house”Makovetsij”, 260.
  16. Bobrovsky, V.I. (1999). The searching of optimum regimes of braking on projected sorting humps / Informacijno-keruûci sistemi na zaliznicnomu transporti, 5, 50-54.
  17. Tishkov, L. B. (1963). Speeds of cuts in "target" points and "windows" on tracks of the automated humps. VNIIZHT bulletin, 5, 12-17
  18. Bezsonenko, S.A. (2006). Calculation of speed of cuts and capacities of braking positions with use of probabilistic indicators. Transport: nauka, tehnika, upravlenie, 5, 11-16
  19. Kozachenko, D.M., Korobjova, R.G., Taranets, O.І. (2009). Investigation of the impact speed control sliding uncoupled under conditions of uncertainty of information on their navigation properties. Eastern European journal of enterprise technologies //scientific magazine, 6/2(42), 45-50
  20. Kozachenko, D.M. (2010). Optimization criterion of cuts braking mode of calculate group under chance factors. Zbirnik naukovih prac' of Donetsk Railway Transport Institute, 23, 14-21
  21. Kozachenko, D.M. Berezovij, M.І, Taranets, O.І. (2007). Simulation of operation of sorting hump under uncertainty of parameters of cuts and characteristics of the environment. Vìsnik Dnìpropetrovs’kogo nacìonal’nogo unìversitetu zalìznichnogo transportu, 16, 73-76

Published

2013-08-11

How to Cite

Козаченко, Д. М. (2013). The study of allowed braking regimes on sorting humps. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(3(64), 25–28. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16275

Issue

Section

Control systems