Розробка моделі сталого розвитку університетів: механізми інтеграції та ефективності

Автор(и)

  • Олексій Миколайович Литвинов Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-2952-8258
  • Наталія Володимирівна Внукова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4097-864X
  • Ірина Олександрівна Шевченко Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0001-8188-3551
  • Елеонора Анатоліївна Дармофал Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-0267-3933

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.329997

Ключові слова:

Еколого-орієнтована трансформація, цілі сталого розвитку, соціальна інтеграція, університетська мережа, екологічні ініціативи, заклади вищої освіти

Анотація

Об'єктом дослідження є процеси екологічної трансформації діяльності університетів, спрямовані на інтеграцію принципів сталого розвитку в освітні, наукові та управлінські аспекти їх функціонування.

Проблемою, що вирішувалась, є недостатня інтеграція принципів сталого розвитку у діяльність університетів, що обмежує їхню конкурентоспроможність на міжнародному рівні та гальмує впровадження екологічно орієнтованих освітніх і наукових ініціатив

Розроблено модель концепції екологічно орієнтованої трансформації університетів (МКЕОТ), яка забезпечує інтеграцію екологічних, соціальних та економічних аспектів у всі рівні освітнього процесу. Запропоновані механізми адаптації європейських практик дозволяють ефективно враховувати національні особливості. Впровадження моделі сприяє зростанню екологічної свідомості студентів, підвищенню якості освіти та активізації міжнародного співробітництва.

Досягнуті результати пояснюються міждисциплінарним підходом до сталого розвитку, що дозволяє університетам гнучко адаптуватися до глобальних викликів та інтегрувати екологічні ініціативи у свою діяльність.

Головною особливістю запропонованої моделі є її універсальність та можливість адаптації до різних типів університетів. Вона включає алгоритм уніфікації підходів до екологічної трансформації, що дозволяє враховувати специфіку освітніх закладів та їхнього середовища.

Розроблена модель може використовуватися в університетах різного профілю для підвищення рівня екологічної освіти, впровадження сталого розвитку та посилення міжнародної інтеграції закладів вищої освіти. Умовами ефективного впровадження є підтримка на державному рівні, фінансування екологічних ініціатив та активна співпраця між університетами та стейкхолдерами

Біографії авторів

Олексій Миколайович Литвинов, Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут"

Доктор юридичних наук, професор, виконуючий обов’язки ректора

Наталія Володимирівна Внукова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра екології

Ірина Олександрівна Шевченко, Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут"

Доктор економічних наук, професор

Кафедра менеджменту та бізнес-адміністрування

Елеонора Анатоліївна Дармофал, Національний аерокосмічний університет "Харківський авіаційний інститут"

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра екології та техногенної безпеки

Посилання

  1. A Green Deal roadmap for universities. EUA. Available at: https://www.eua.eu/publications/reports/a-green-deal-roadmap-for-universities.html
  2. THE 17 GOALS. Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. United Nations. Available at: https://sdgs.un.org/goals
  3. Pro skhvalennia Stratehiyi rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky. Rozporiadzh. Kab. Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 # 286-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text
  4. Impact of COVID-19 on higher education (2022). UNESCO. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389860
  5. Kakhovych, O. O., Kakhovych, Yu. O. (2022). Methodology of determination of having a special purpose priorities of development of joint venture as a participant of international business. Efektyvna ekonomika, 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=966
  6. Boichenko, E., Martynovych, N., Shevchenko, I. (2021). Cognitive Modeling Concepts of Sustainable Development of Society. Problemy Ekorozwoju, 16 (2), 158–165. https://doi.org/10.35784/pe.2021.2.16
  7. Kakhovych, O. O., Kakhovych, Yu. O. (2012). Metodyka vyznachennia tsilovykh priorytetiv rozvytku spilnoho pidpryiemstva yak uchasnyka mizhnarodnoho biznesu. Efektyvna ekonomika, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_2_37
  8. Krysovatyy, A., Ptashchenko, O. (2023). The mechanism of entrepreneurial innovation system in institutions of higher education. Economics of Development, 22 (2). https://doi.org/10.57111/econ/2.2023.51
  9. Kaplia, O., Ribtsun, Y., Barbashova, I., Chobaniuk, M., Ptashchenko, O. (2024). Advancing Ukrainian education in times of military conflict. Multidisciplinary Science Journal, 6 (10), 2024211. https://doi.org/10.31893/multiscience.2024211
  10. Makhynia, N., Kichuk, Y., Ptashchеnko, O., Kyrylenko, K., Horchynska, K., Riznyk, V. (2021). Innovations in the educational process and pedagogical technologies under the influence of crisis phenomena and global digitalization. Studies of Applied Economics, 39 (5). https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.4789
  11. Gonzalez-Urango, H., Mu, E., Corona-Sobrino, C. (2025). An integration-monitoring approach to the development of sustainable technology and innovation: The case of University Technology Transfer Offices. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 73, 104118. https://doi.org/10.1016/j.seta.2024.104118
  12. de Moraes, P. A., Pisani, F., Borin, J. F. (2024). Smart University: A pathway for advancing Sustainable Development Goals. Internet of Things, 27, 101246. https://doi.org/10.1016/j.iot.2024.101246
  13. The TransLearnN platform. Available at: https://ukraine-oss.com/translearnn-platform/
  14. Europe’s Universities 2030 – a vision for the next decade. EUA. Available at: https://www.eua.eu/news/eua-news/europe-s-universities-2030---a-vision-for-the-next-decade.html
Розробка моделі сталого розвитку університетів: механізми інтеграції та ефективності

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Литвинов, О. М., Внукова, Н. В., Шевченко, І. О., & Дармофал, Е. А. (2025). Розробка моделі сталого розвитку університетів: механізми інтеграції та ефективності. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(13 (135), 47–59. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.329997

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології