Реалізація моделі глибокого навчання з увагою та теорії планованої поведінки для прогнозування використання системи бортового трекеру на Boeing 737-900ER

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.332938

Ключові слова:

розширене глибоке навчання, рівень уваги, теорія запланованої поведінки, політ, прогнозування

Анотація

Об’єктом дослідження є система прогнозування для використання технології відстеження польотів у реальному часі на літаку Boeing 737-900ER. Вирішувана проблема пов’язана з низькою точністю системи прогнозування, яка спирається лише на технічні дані без врахування аспектів поведінки користувача, а також з обмеженнями інтерпретованості в традиційних моделях глибокого навчання, що перешкоджають перевірці рішень у критичних та чутливих умовах польоту. Суть отриманих результатів полягає в розробці моделі прогнозування на основі двонаправленої довготривалої короткочасної пам’яті, поєднаної з шаром уваги та психологічними елементами з теорії планованої поведінки. Ця модель здатна підвищити точність прогнозування до 91,2%, що значно вище, ніж у традиційних моделей з точністю близько 78%, та демонструє високі показники F1 та AUC, що вказує на баланс між точністю та чутливістю. Завдяки своїм особливостям та характерним відмінностям, а саме інтеграції двонаправленого послідовного навчання, зосередженню на найбільш релевантних вхідних ознаках через механізм уваги та психологічній контекстуалізації через теорію планованої поведінки, ці результати дозволяють ефективно вирішувати проблеми низької точності та відсутності інтерпретованості при прогнозуванні використання відстежувача польотів. Ці результати пояснюються здатністю моделі виділяти ключові змінні, такі як час використання, умови польоту та попередні моделі взаємодії, що корелюють з намірами та поведінкою користувачів. Теорія структури запланованої поведінки забезпечує основу для інтерпретації системних рішень на основі ставлення, соціальних норм та сприйнятого користувачами контролю над використовуваною технологією. У практичних умовах результати цього дослідження можуть бути впроваджені в систему навчання пілотів на основі моделювання, метою якої є визначення оптимальних моделей взаємодії за допомогою технології відстеження польотів

Біографії авторів

Daniel Dewantoro Rumani, Indonesia Civil Pilot Academy

Doctor of Management

Department of Computer Science

Miko Andi Wardana, Indonesia Civil Pilot Academy

Doctor of Management

Department of Computer Science

Ahmad Mubarok, Indonesia Civil Pilot Academy

Doctor of Management

Department of Computer Science

Посилання

  1. Vasigh, B., Azadian, F. (2022). Aircraft Financial and Operational Efficiencies. Aircraft Valuation in Volatile Market Conditions, 113–163. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82450-1_3
  2. Bakır, M., Itani, N. (2024). Modelling Behavioural Factors Affecting Consumers’ Intention to Adopt Electric Aircraft: A Multi-Method Investigation. Sustainability, 16 (19), 8467. https://doi.org/10.3390/su16198467
  3. Healy, C. G. (2025). Flying Into the Future: Exploring Commercial Airline Pilots’ Perceptions of AI Implementation in Cockpit Operations. University of Arizona Global Campus.
  4. Bağcı, B., Kartal, M. (2024). A combined multi criteria model for aircraft selection problem in airlines. Journal of Air Transport Management, 116, 102566. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2024.102566
  5. Genc, O. F., Capar, N., Ahmed, Z. U. (2024). Turkish Airlines: A New Era After the Pandemic. Emerging Economies Cases Journal, 6 (2), 100–116. https://doi.org/10.1177/25166042241245515
  6. Borkers, P. (2024). Measuring Service Quality During and After In-Flight Incidents: A Case Study of Alaska Airlines Flight 1282. University of Hamburg.
  7. Zheng, Y., Jiang, W., Zhou, A., Hung, N. Q. V., Zhan, C., Chen, T. (2024). Epidemiology-informed Graph Neural Network for Heterogeneity-aware Epidemic Forecasting. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2411.17372
  8. Karunarathna, I., Gunasena, P., Hapuarachchi, T., Gunathilake, S. (2024). The crucial role of data collection in research: Techniques, challenges, and best practices. Uva Clin. Res.
  9. Kabashkin, I., Perekrestov, V. (2024). Ecosystem of Aviation Maintenance: Transition from Aircraft Health Monitoring to Health Management Based on IoT and AI Synergy. Applied Sciences, 14 (11), 4394. https://doi.org/10.3390/app14114394
  10. Zhou, P., Shi, W., Tian, J., Qi, Z., Li, B., Hao, H., Xu, B. (2016). Attention-Based Bidirectional Long Short-Term Memory Networks for Relation Classification. Proceedings of the 54th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Volume 2: Short Papers). https://doi.org/10.18653/v1/p16-2034
  11. Wang, Z., Yang, B. (2020). Attention-based Bidirectional Long Short-Term Memory Networks for Relation Classification Using Knowledge Distillation from BERT. 2020 IEEE Intl Conf on Dependable, Autonomic and Secure Computing, Intl Conf on Pervasive Intelligence and Computing, Intl Conf on Cloud and Big Data Computing, Intl Conf on Cyber Science and Technology Congress (DASC/PiCom/CBDCom/CyberSciTech), 562–568. https://doi.org/10.1109/dasc-picom-cbdcom-cyberscitech49142.2020.00100
  12. Calvet, L. (2024). Towards Environmentally Sustainable Aviation: A Review on Operational Optimization. Future Transportation, 4 (2), 518–547. https://doi.org/10.3390/futuretransp4020025
  13. Meyer, T. R. (2024). Purpose, Performance, and Process Influence on Airline Pilot Trust in Automation Technology: A Quantitative Study. Liberty University.
  14. De Cerqueira, J. S., Kemell, K.-K., Rousi, R., Xi, N., Hamari, J., Abrahamsson, P. (2025). Mapping Trustworthiness in Large Language Models: A Bibliometric Analysis Bridging Theory to Practice. arXiv. http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2503.04785
  15. Moura Lopes, N., Aparicio, M., Trindade Neves, F. (2024). Determinants of Pilots’ Performance: Investigating Technology Trust and Situation Awareness. Journal of Aerospace Information Systems, 21 (8), 651–660. https://doi.org/10.2514/1.i011373
  16. Boyacı, T., Canyakmaz, C., de Véricourt, F. (2024). Human and Machine: The Impact of Machine Input on Decision Making Under Cognitive Limitations. Management Science, 70 (2), 1258–1275. https://doi.org/10.1287/mnsc.2023.4744
  17. Liu, G., Guo, J. (2019). Bidirectional LSTM with attention mechanism and convolutional layer for text classification. Neurocomputing, 337, 325–338. https://doi.org/10.1016/j.neucom.2019.01.078
  18. Shen, J., Shafiq, M. O. (2019). Learning Mobile Application Usage - A Deep Learning Approach. 2019 18th IEEE International Conference On Machine Learning And Applications (ICMLA), 287–292. https://doi.org/10.1109/icmla.2019.00054
  19. Luong, T., Pham, H., Manning, C. D. (2015). Effective Approaches to Attention-based Neural Machine Translation. Proceedings of the 2015 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing. https://doi.org/10.18653/v1/d15-1166
  20. Islam, M. R. (2024). Explainable Artificial Intelligence for Enhancing Transparency in Decision Support Systems. Malardalen University.
  21. Chaurasia, S., Bharti, K. K., Gupta, A. (2024). A multi-model attention based CNN-BiLSTM model for personality traits prediction based on user behavior on social media. Knowledge-Based Systems, 300, 112252. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2024.112252
  22. Al-Emran, M., Abu-Hijleh, B., Alsewari, A. A. (2024). Exploring the Effect of Generative AI on Social Sustainability Through Integrating AI Attributes, TPB, and T-EESST: A Deep Learning-Based Hybrid SEM-ANN Approach. IEEE Transactions on Engineering Management, 71, 14512–14524. https://doi.org/10.1109/tem.2024.3454169
  23. Zhang, N., Hwang, B.-G., Lu, Y., Ngo, J. (2022). A Behavior theory integrated ANN analytical approach for understanding households adoption decisions of residential photovoltaic (RPV) system. Technology in Society, 70, 102062. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102062
  24. Li, Y., Qi, Y., Shi, Y., Chen, Q., Cao, N., Chen, S. (2022). Diverse Interaction Recommendation for Public Users Exploring Multi-view Visualization using Deep Learning. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 1–11. https://doi.org/10.1109/tvcg.2022.3209461
  25. Tan, G. W.-H., Ooi, K.-B., Leong, L.-Y., Lin, B. (2014). Predicting the drivers of behavioral intention to use mobile learning: A hybrid SEM-Neural Networks approach. Computers in Human Behavior, 36, 198–213. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.03.052
  26. Chaganti, R., Ravi, V., Pham, T. D. (2023). A multi-view feature fusion approach for effective malware classification using Deep Learning. Journal of Information Security and Applications, 72, 103402. https://doi.org/10.1016/j.jisa.2022.103402
Реалізація моделі глибокого навчання з увагою та теорії планованої поведінки для прогнозування використання системи бортового трекеру на Boeing 737-900ER

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Rumani, D. D., Wardana, M. A., & Mubarok, A. (2025). Реалізація моделі глибокого навчання з увагою та теорії планованої поведінки для прогнозування використання системи бортового трекеру на Boeing 737-900ER. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3 (135), 27–36. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.332938

Номер

Розділ

Процеси управління