Effect of traffic jams on reaction times of different temperaments

Authors

  • Нізамі Уруджевіч Гюлєв The National Academy of Municipal Economy street. Revolution, 12, Kharkov, Ukraine, 61002, Ukraine
  • Віктор Костянтинович Доля The National Academy of Municipal Economy street. Revolution, 12, Kharkov, Ukraine, 61002, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5535

Keywords:

Traffic jam, reaction time, functional state, temperament

Abstract

The reaction time plays an important role in ensuring road safety. The traffic jams arising from the use of wrong technology of traffic  organization or because of excessive traffic  on the road, lead to an increase of the reaction time of drivers. This contributes to increase of emotional stress and to deterioration of the functional state of driv- ers. However, drivers react differently on the stay in a traffic  jam. Therefore, the attempts to predict the behavior of the driver and his reaction time on the basis of an average values lead to incorrect results.

The article studies the reaction time of drivers while in traffic  jam and after it taking into consideration the temperament of drivers. It was pointed that some representatives of the temperaments had stayed in the same fun- ctional state and, therefore, their reaction time had increased. Based on previous studies, it was indicated that the driver-phlegmatic had had some improvement of functional state, and therefore further studies with representativ- es of this group were unreasonable. It was noted that in the traffic  jam the reaction time of the driver-choleric had increased more than that of the other temperaments. The least weak respond to the stay in traffic  jam was repres- ented by driver-melancholic. However, after leaving the traffic  jam, the reaction time of driver-choleric stabilized more quickly than of others. The reaction time of driver-sanguine lowered slowly. Therefore, the development of traffic  organization technology should incorporate regularities obtained in this article

Author Biographies

Нізамі Уруджевіч Гюлєв, The National Academy of Municipal Economy street. Revolution, 12, Kharkov, Ukraine, 61002

Ph.D., Associate Professor

The Department of Transport Systems and Logistics

Віктор Костянтинович Доля, The National Academy of Municipal Economy street. Revolution, 12, Kharkov, Ukraine, 61002

Doctor of Technical Sciences, professor, head of

The Department of Transport Systems and Logistics

References

  1. Вайсман, А. И. Основные проблемы гигиены труда водительского состава автотранспорта: автореф. дис. д-ра мед. наук: 03.12.02 / А. И. Вайсман ; — М., 1975. — 37 с.
  2. Мишурин, В. М. Психофизиологические основы труда водителей автомобилей: учеб. пособие / В. М. Мишурин, А. Н. Романов, Н. А. Игнатов. — М. : МАДИ, 1982. — 254 с.
  3. Гюлев, Н.У. Влияние времени простоя автомобиля в дорожном заторе на функциональное состояние водителя / Н. У. Гюлев // Восточно-европейский журнал передовых технологий. — 2011. — Т.1/10(49). — С. 50–52.
  4. Гюлев, Н.У. Об изменении времени реакции водителя вследствие пре-бывания в транспортном заторе / Н. У. Гюлев // Вестник Национального технического университета «ХПИ». — 2011. — №2. — С. 117–120.
  5. Гюлев, Н.У. К вопросу о влиянии транспортного затора на динамиче-ский габарит автомобиля / Н. У. Гюлев // Вестник Национального техни-ческого университета «ХПИ». — 2011. — №23. — С. 118–122.
  6. Гюлев, Н.У. К вопросу о зависимости функционального состояния водителя от его индивидуально – типологических свойств / Н. У. Гюлев // Комунальне господарство міст: науково-технічний сборник. – Х.: ХНАМГ, 2011. – Вип. 97. – С. 314 -319.
  7. Дрю, Д. Теория транспортных потоков и управление ими : пер. с англ. — М. : Транспорт, 1972. — 423 с.
  8. Брайловский, Н. О. Моделирование транспортных систем / Н. О. Брайловский, Б. И. Грановский. — М. : Транспорт, 1978. — 125 с.
  9. Хомяк, Я. В. Организация дорожного движения / Я. В. Хомяк. — К. : Вища школа, 1986. — 271 с.
  10. Клинковштейн, Г. И. Организация дорожного движения / Г. И. Клин-ковштейн, М. Б. Афанасьев. — М. : Транспорт, 2001. — 247 с.
  11. Хейт, Ф. Математическая теория транспортных потоков : пер. с англ. — М. : Мир, 1966. — 288 с.
  12. Системологія на транспорті. Підручник у 5 кн./Під заг. ред. Дмитри-ченка М.Ф.– кн.IV: Організація дорожнього руху/ Е.В.Гаврилов, М.Ф. Дмитриченко, В.К.Доля та ін. - К.: Знання України, 2007 р.- 452 с.
  13. Давідіч, Ю. О. Проектування автотранспортних технологічних процесів з урахуванням психофізіології водія / Ю. О. Давідіч. — Харків : ХНАДУ, 2006. — 292 с.
  14. Бабков, В. Ф. Дорожные условия и безопасность движения / В. Ф. Бабков. — М. : Транспорт, 1982. — 288 с.
  15. Коноплянко , В. И. Организация и безопасность дорожного движения/ В. И. Коноплянко. — М.: Транспорт, 1991. — 183 с.
  16. Гюлев, Н.У. О зависимости времени реакции водителя от изменения его функционального состояния / Н. У. Гюлев, В.К. Доля // Вестник Нацио-нального технического университета «ХПИ». — 2012. — №26. — С. 47–50.
  17. Гюлев, Н.У. Модель изменения функционального состояния водителя-флегматика в транспортном заторе / Н. У. Гюлев, В.К. Доля // Вестник Национального технического университета «ХПИ». – 2012. – №18. – С. 33 – 36.

Published

2012-12-10

How to Cite

Гюлєв, Н. У., & Доля, В. К. (2012). Effect of traffic jams on reaction times of different temperaments. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3(60), 69–71. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5535

Issue

Section

Control systems