The efficiency increase in suppression of ship fires by optimization of the existing fire extinguishing means

Authors

  • Юрий Павлович Мосейчук Naval Academy, Naval Scientific Centre, Shipbuilding Research Department, Damage Control and Propulsion Systems Research Laboratory, Senior scientific associate 1A, Dybenko str., Sevastopol, Ukraine, 99028, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5626

Keywords:

firefighting procedures optimization, nitrogen, pressure difference

Abstract

This article discusses the ways of improving the effectiveness of putting out onboard fires. The main aim of the research is substantiation and selection of the tools aimed at firefighting procedures optimization through the application of the least expensive way to modernize existing onboard firefighting. Decreasing of oxygen concentration in an airtight ship compartment is one of the perspective ways of firefighting activities optimization. That is achieved by aligning the in-compartmental pressure to an atmospheric pressure and rarefying the in-compartmental media with inertial gases with the aid of nitrogen firefighting systems membrane mechanisms. Nitrogen is a low-expensive, chemically neutral and toxically safe inert gas which can be used to put out equipment under voltage causing a minimal damage to material. All these advantages make nitrogen ideal firefighting media. Optimization of the existing firefighting system by the use of nitrogen extinguishers (which enable not only put out a fire but also prevent material from possible ignitions) and membrane mechanisms (which provide for nitrogen in firefighting systems) will ensure the equipping of the Ukrainian Navy with modern and highly effective firefighting instrument

Author Biography

Юрий Павлович Мосейчук, Naval Academy, Naval Scientific Centre, Shipbuilding Research Department, Damage Control and Propulsion Systems Research Laboratory, Senior scientific associate 1A, Dybenko str., Sevastopol, Ukraine, 99028

Ph.D., commander Ukrainian Navy

References

  1. Васюнькин В.В. Живучесть надводного корабля. СПб: ВМорА, 1992. – 346 с.
  2. Антонов А.В. Теоретичні і практичні питання розроблення сучасних засобів та технологій гасіння пожеж / А.В. Антонов // Проблемы пожарной безопасности. Ликвидация аварий и их последствий: материалы междунар. науч.-практ. конф. НПО по горноспасательному делу «Респиратор»–2002, Донецк, 24 – 25 дек. 2002 г. – Донецк, 2002. – С. 14–15.
  3. Попов М.А., Комаров О.В. Повышение эффективности тушения пожаров распыленной водой способом вакуумирования помещения / М.А. Попов, О.В. Комаров // Збірник наукових праць, вип. 3(6) – Севастополь: Севастопольський ВМІ ім. П.С. Нахімова, 2004. – С. 115–117.
  4. Попов М.А., Никитин Е.В. Оптимизация комплекса пожарной защиты кораблей / М.А. Попов, Е.В. Никитин // Живучесть корабля и безопасность на море: материалы ІІІ междунар. науч.-техн. конф. Севастопольський ВМИ им. П.С.Нахимова–2005, Севастополь, 25 – 27 мая 2005 г. – Севастополь, 2005. – С. 30–32.
  5. Цапко Ю.В. Використання азоту для гасіння та флегматизування горючих середовищ у процесі зберігання целюлозовмісних пакувальних матеріалів / Ю.В. Цапко, В.М. Жартовський, І.Г. Маладика, К.І. Соколенко // Науковий вісник УкрНДІПБ. Наук. журнал – К.: УкрНДІПБ МВС України, 2008. – № 2(18). – С. 70–76.

Published

2012-12-13

How to Cite

Мосейчук, Ю. П. (2012). The efficiency increase in suppression of ship fires by optimization of the existing fire extinguishing means. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(10(60), 68–70. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5626

Issue

Section

Life safety