Uniform theory of movers on continuous flows. Brief theory of counter-rotating propellers

Authors

  • Борис Шамшадович Мамедов Zaporizhzhya National Technical University, st. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16681

Keywords:

kinematic analysis, counter-rotating propellers, blown profile thrust capacity, lifting capacity

Abstract

The developed brief theory of the counter-rotating propellers is a logical chain of a series of articles relating to the development of the theory of one-row propellers, brief theory of counter-rotating propellers, brief theory of concurrent-rotating propellers, a comparative analysis of one-row, counter-rotating and concurrentrotating propellers in order to select the most effective variant. It is shown that counter-rotating propellers have high energy consumption and very low flight (traction) EF (efficiency factor), 35% and 7.5% respectively on the first and second rotor wheels. Therefore, the ultimate goal of a series of articles will be: to show and prove that among the one-row, counter-rotating and concurrent-rotating propellers the latter are the most efficient, as they allow to completely eliminate the main drawback of one-row and counter-rotating propellers associated with the kinematic zone of rigid (elastic) impact, Figure 1, section B1-B1, generating powerful impact waves in an oscillatory mode into environment. Another drawback of the counter-rotating propellers is the flow swirling after the first rotor wheel, regulating the counter flow swirling at the entry of the second counter-rotating rotor wheel, which in turn regulates the higher hydrodynamic load of the blades edges of the second counter-rotating rotor wheel and low speed compared to the first. Hence, the next article will cover the creation of the brief theory of concurrent-rotating propellers, which contains their full analysis

Author Biography

Борис Шамшадович Мамедов, Zaporizhzhya National Technical University, st. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063

Ph.D., Associate Professor

References

  1. Патент 26883, Украина, МПК (2006) В64С 11/00, В64С 27/00, В64Д 35/00, F02K 3/00. Турбогвинтовентиляторний двигун [Текст] / Б. Ш. Мамедов. – № U200705886, заявл. 29.05.2007, опубл. 10.10.2007.
  2. Юрьев, Б. Н. Избранные труды. Том I. Воздушные винты. Вертолеты [Текст] / Б. Н. Юрьев. – Изд. Академии наук СССР. – Москва, 1961. – 531 с.
  3. Мамедов, Б. Ш. Глава 2. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2011. – №33. – С. 146-153.
  4. Мамедов, Б. Ш. Глава 9. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля единичного размаха. как движителя на непрерывных потоках (краткая теория крыла самолета) [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2012. –№50(956). – С. 3-17.
  5. Казанджан, П. К. Теория авиационных двигателей [Текст] / П. К. Казанджан, Н. Д. Тихонов, А. К. Янко. – М.: Машиностроение, 1983. – 223 с.
  6. Мамедов, Б. Ш. Глава 1. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД турбореактивных двигателей [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – №4/7 (52). – С. 15-20.
  7. Мамедов, Б. Ш. Глава 7. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля крыла птицы, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ». – 2012. – №44. – С. 11-20.
  8. Шляхтянко, С. М. Теория и расчет воздушно-реактивных двигателей, [Текст] / С. М. Шляхтянко. – М.: Машиностроение, 1987. – 568 с.
  9. Мамедов, Б. Ш. Единая теория движителей. Вывод формул тяги, полетного (тягового) КПД ракетных двигателей. [Текст] / Б. Ш. Мамедов// Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – №1/7(61). – С. 67-71.
  10. Мамедов, Б. Ш. Применение уравнения Эйлера для вывода формул тяги, полетного (тягового) КПД воздушно-реактивных двигателей по внешним параметрам газового потока при [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ». – 2013. – №4(978). – С. 3-15.
  11. Patent 26883, Ukraine, МПК (2006) В64С 11/00, В64С 27/00, В64Д 35/00, F02K 3/00. Turboprop engine. № U200705886, decl. 29.05.2007, publ. 10.10.2007, internet.
  12. Yourev, B.N. (1961). Selected works. Volum 1. Air propellers, helicopters. Printed by Academy of science of USSR, 531.
  13. Mamedov, B.S. (2011). Chapter 2. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. blowing profile, as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force calculation. national technical university news, “KhPI”. scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. Kharkov: NTU “KhPI“, 146–153.
  14. Mamedov, B.S. (2012). Chapter 9. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing wing aircraft profile, as a mover on the continuous flows, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation (short wing aircraft theory) orks collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. Kharkov: NTU “ KhPI “, №50(956), 3-17.
  15. Kazandgan, P. K. (1983). Aviation engines theory M.: Machinebuilding, 223.
  16. Mamedov, B.S. (2011). Chapter 1. single theory of movers on the continuous flows foundations. turbo-jet engines formulas of thrust, flying (thrust) efficiency calculation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. Kharkov: pub. Technological center. Apply mechanic, №4/7(52), 15–20.
  17. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 7. single theory of movers on the continuous flows foundations. blowing bird wing profile as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation. national technical university news, “KhPI”. scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. Kharkov: NTU “ KhPI “, №44, 11-20.
  18. Shlyhtenko, S. M. (1987). Air-jet engines theory and calculation. M.: Machinebuilding, 568.
  19. Mamedov, B.S. (2013). Single theory of movers. Rocket engines formulas of thrust, flying (thrust) efficiency calculation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, №1/7(61), 61-67.
  20. Mamedov, B.S. (2013). The using of Ayler´s equation for calculation the formulas of thrust and flying (thrust) efficiency on external parameters of gas flow for air-jet engines when Vп ≥ 0 . national technical university news, “KhPI”. scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. Kharkov: NTU “ KhPI “, №4(978), 3-15.

Published

2013-07-30

How to Cite

Мамедов, Б. Ш. (2013). Uniform theory of movers on continuous flows. Brief theory of counter-rotating propellers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7(64), 20–28. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16681

Issue

Section

Applied mechanics