Алгоритм вибору виграшної стратегії в процесах управління станом системи «постачальник – споживач» за наявності агресивного конкурента

Автор(и)

  • Olena Domina Scientific Route OÜ Narva mnt., 7-634, Tallinn, Estonia, 10117, Естонія https://orcid.org/0000-0002-3093-3085
  • Dmitry Lunin DKLex Akademy Business School Tartu mnt., 56-2, Tallinn, Estonia, 10115, Естонія https://orcid.org/0000-0001-8500-3240
  • Olga Barabash Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0003-2666-9696
  • Olga Balynska Львівський державний університет внутрішніх справ вул. Городоцька, 26, м. Львів, Україна, 79007, Україна https://orcid.org/0000-0002-0168-143X
  • Yurii Paida Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080, Україна https://orcid.org/0000-0002-6424-6419
  • Liudmyla Mikhailova Подільський державний аграрно-технічний університет вул. Шевченка, 13, м. Кам’янець-Подільський, Україна, 32300, Україна https://orcid.org/0000-0002-3419-5446
  • Olena Niskhodovska Подільський державний аграрно-технічний університет вул. Шевченка, 13, м. Кам’янець-Подільський, Україна, 32300, Україна https://orcid.org/0000-0002-5403-878X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.152793

Ключові слова:

система «постачальник – споживач», масштаб l-рівня, стратегічні можливості, оптимальна стратегія, ціна гри, рівняння регресії

Анотація

Розглянуто проблему, пов'язану з пошуком оптимальної стратегії ціноутворення компанією-постачальником у разі появи у неї конкурента, що пропонує нижчу ціну продукції. Виникнення такої проблеми породжує необхідність пошуку оптимального шляху зниження своєї відпускної ціни, з метою не програти в агресивному конкурентному середовищі, що формується новими гравцями, що заходять на ринок зі свідомо кращими пропозиціями. Для вирішення цієї проблеми розроблено алгоритм вибору виграшних стратегій на основі оцінювання стратегічних можливостей конкурента в умовах невизначеності.

Запропоновано для оцінки вартості товару в системі «постачальник - споживач» використовувати поняття масштабу l-го рівня. Показано, що при такому поданні стає можливою безрозмірна оцінка ціноутворення товару, незалежно від його виду або натурального грошового вираження. Для формалізованого опису відносин компанії-постачальника і компанії-конкурента запропоновано використання теорії стратегічних ігор, матриця гри в якій формується на основі універсальних рівнянь регресії. Особливістю запропонованих рішень є те, що значення виграшу в матриці гри визначається рішенням оптимізаційної задачі на основі рівняння регресії, що описує вплив транспортних витрат, прибутку та податку на додану вартість (VAT) на ціну гри. Встановлено, що при такому описі має місце гра з сідловою точкою і чистої ціною гри z=–0,5. На підставі математичного моделювання встановлено, що вибір компанії-постачальника обмежується стратегіями, в якій власний прибуток має знаходитися поблизу середнього або мінімально можливого значення.

Розроблено прогнозна модель стратегічних можливостей конкурента в системі «постачальник – споживач», що представляє собою універсальне рівняння регресії. На підставі нього може бути зроблено коригування чисельних показників компонентів ціноутворення товару. Показано, що таке коригування допускає наявність декількох альтернатив, які зводять до нуля переваги конкурента. Обґрунтовано обмеження на одержувані рішення, пов'язані з двома обставинами: допущенні про точність визначення компонентів ціноутворення у конкурента і наявністю особливостей оподаткування в міжнародних вантажоперевезеннях

Біографії авторів

Olena Domina, Scientific Route OÜ Narva mnt., 7-634, Tallinn, Estonia, 10117

Member of the Board

Dmitry Lunin, DKLex Akademy Business School Tartu mnt., 56-2, Tallinn, Estonia, 10115

Director

Olga Barabash, Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79000

Доктор юридичних наук, доцент

Кафедра адміністративного та інформаційного права

Olga Balynska, Львівський державний університет внутрішніх справ вул. Городоцька, 26, м. Львів, Україна, 79007

Доктор юридичних наук, професор, проректор

Yurii Paida, Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080

Кандидат юридичних наук, доцент

Кафедра загальноправових дисциплін

Liudmyla Mikhailova, Подільський державний аграрно-технічний університет вул. Шевченка, 13, м. Кам’янець-Подільський, Україна, 32300

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра енергетики та електротехнічних систем в АПК

Olena Niskhodovska, Подільський державний аграрно-технічний університет вул. Шевченка, 13, м. Кам’янець-Подільський, Україна, 32300

Кандидат економічних наук, асистент

Кафедра економіки, підприємництва, торгівлі та біржової діяльності

Посилання

  1. Makarov, F. V. (1981). Puti sovershenstvovaniya planirovaniya novoy tekhniki. Voprosy sovershenstvovaniya upravleniya obshchestvennym proizvodstvom. Saratov, 180.
  2. Murav'ev A. I. (1986). Planirovanie tekhnicheskogo razvitiya ob'edineniya. Moscow: Ekonomika, 64.
  3. Demina, E. (1999). Formirovanie kriteriya celesoobraznosti tekhnicheskogo perevooruzheniya promyshlennogo proizvodstva. Vestnik Kharkivskoho gosudarstvennogo politekhnicheskogo universiteta. Tekhnicheskiy progress i effektivnost' proizvodstva, 95.
  4. Oliver, K., Webber, M.; Christopher, M. (Ed.) (1982). Supply chain management: Logistics Catches up with Strategy. Logistics: The Strategy Issues. London: Chapman and Hall, 63–75.
  5. Intrilligator, M. (2002). Matematicheskie metody optimizacii i ekonomicheskaya teoriya. Moscow: Ayris-Press, 553.
  6. Supply Chain and Logistics Terms and Glossary (2005). Council of Supply Chain Management Professionals, 97.
  7. Sjoerdsma, M., van Weele, A. J. (2015). Managing supplier relationships in a new product development context. Journal of Purchasing and Supply Management, 21 (3), 192–203. doi: https://doi.org/10.1016/j.pursup.2015.05.002
  8. Zijm, H., Klumpp, M., Clausen, U., Hompel, M. (Eds.) (2016). Logistics and supply chain innovation. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-22288-2
  9. Gualandris, J., Kalchschmidt, M. (2014). Customer pressure and innovativeness: Their role in sustainable supply chain management. Journal of Purchasing and Supply Management, 20 (2), 92–103. doi: https://doi.org/10.1016/j.pursup.2014.03.001
  10. Mentzer, J. T., DeWitt, W., Keebler, J. S., Min, S., Nix, N. W., Smith, C. D., Zacharia, Z. G. (2001). Defining Supply Chain Management. Journal of Business Logistics, 22 (2), 1–25. doi: https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2001.tb00001.x
  11. Lambert, D. M. (2014). Supply Chain Management: Processes, Partnerships, Performance. Supply Chain Management Institute, 463.
  12. Simchi-Levi, D., Kaminsky, P. (2008). Designing and managing the supply chain: concepts, strategies, and case studies. N.-Y.: McGraw-Hill Companies, 496.
  13. Fedulova, L. (2013). Innovacionnoe razvitie: evolyuciya vzglyadov i problemy covremennogo ponimaniya. Ekonomicheskaya teoriya, 2, 28–45.
  14. Postan, M. Ya., Malinovskiy, D. A. (2009). Model' optimal'nogo planirovaniya proizvodstva i dostavki produkcii predpriyatiya po raspredelitel'nym kanalam. Metodi ta zasobi upravlіnnya rozvitkom transportnih system, 15, 19–28.
  15. Kurudzhi, Y., Moskvichenko, I., Postan, M. (2017). Method of finding equilibrium solutions for duopoly of supply chains taking into account the innovation activity of enterprises. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (4 (87)), 25–30. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.103989
  16. Szyszka, G. (2004). Sieci logistyczne – nowy wymiar logistyky. Logistyki, 3, 5–7.
  17. Bosov, A., Khalipova, N. (2017). Formation of separate optimization models for the analysis of transportation-logistics systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (87)), 11–20. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.103220
  18. Dorigo, M., Stutzle, T. (2004). Ant Colony Optimization. MIT Press. doi: https://doi.org/10.7551/mitpress/1290.001.0001
  19. Lei, K., Zhu, X., Hou, J., Huang, W. (2014). Decision of Multimodal Transportation Scheme Based on Swarm Intelligence. Mathematical Problems in Engineering, 2014, 1–10. doi: https://doi.org/10.1155/2014/932832
  20. Ramadhani, T., Hertono, G. F., Handari, B. D. (2017). An Ant Colony Optimization algorithm for solving the fixed destination multi-depot multiple traveling salesman problem with non-random parameters. AIP Conference Proceedings. doi: https://doi.org/10.1063/1.4991227
  21. Hassan, M. R., Islam, M. M., Murase, K. (2010). A New Local Search Based Ant Colony Optimization Algorithm for Solving Combinatorial Optimization Problems. IEICE Transactions on Information and Systems, E93-D (5), 1127–1136. doi: https://doi.org/10.1587/transinf.e93.d.1127
  22. Ashouri, M., Yousefikhoshbakht, M. (2017). A Combination of Meta-heuristic and Heuristic Algorithms for the VRP, OVRP and VRP with Simultaneous Pickup and Delivery. Brain: Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 8 (2), 81–95.
  23. Khalipova, N., Pasichnyk, A., Lesnikova, I., Kuzmenko, A., Kokina, M., Kutirev, V., Kushchenko, Y. (2018). Developing the method of rational trucking routing based on the modified ant algorithm. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (91)), 68–76. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.123862
  24. Konings, R., Priemus, H., Nijkamp, P. (2008) The Future of Intermodal Freight Transport. Operations, Design and Policy. Transport economics, management and policy. USA. doi: https://doi.org/10.4337/9781848441392
  25. Hanssen, T.-E. S., Mathisen, T. A., Jørgensen, F. (2012). Generalized Transport Costs in Intermodal Freight Transport. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 54, 189–200. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.738
  26. Akimova, O. V. (2014). An export and import scheme for container delivery by freight forwarding companies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (3 (72)), 4–10. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.28862
  27. Lysyy, A., Kotenko, V., Yakovtsev, S. (2018). Conceptual scheme for ensuring the energy efficiency principle in modern container fleet. EUREKA: Physics and Engineering, 6, 41–47. doi: https://doi.org/10.21303/2461-4262.2018.00749
  28. Sweeney, E., Evangelista, P. (2005). 3PL definition and taxonomy. Technical Focus in Logistics Solutions. Journal of the National Institute for Transport and Logistics, 7 (2), 9–10.
  29. Anan'ev, E. (2004). Est' u ekspeditorov zakon. Zhurnal Porty Ukrainy, 4, 15–17.
  30. Blekuell, D., Girshik, M. A. (1958). Teoriya igr i statisticheskih resheniy. Moscow, 432.
  31. Korshunov, Yu. M. (1980). Matematicheskie osnovy kibernetiki. Moscow: Energiya, 424.
  32. Demin, D. (2017). Synthesis of optimal control of technological processes based on a multialternative parametric description of the final state. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (4 (87)), 51–63. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.105294
  33. Raskin, L. G., Seraya, V. (2008). Nechetkaya matematika. Kharkiv: Parus, 352.
  34. VIES VAT number validation. Available at: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-30

Як цитувати

Domina, O., Lunin, D., Barabash, O., Balynska, O., Paida, Y., Mikhailova, L., & Niskhodovska, O. (2018). Алгоритм вибору виграшної стратегії в процесах управління станом системи «постачальник – споживач» за наявності агресивного конкурента. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (96), 48–61. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.152793

Номер

Розділ

Процеси управління