Особливості оцінки інтенсивності теплообміну в самовентильованих дисково-колодкових гальмах транспортних засобів

Автор(и)

  • Nikolaj Volchenko Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067, Російська Федерація https://orcid.org/0000-0001-5661-7665
  • Aleksandr Volchenko Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0003-0388-8351
  • Dmitriy Volchenko Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-1565-749X
  • Pavel Poliakov Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067, Російська Федерація https://orcid.org/0000-0003-0576-5398
  • Volоdymyr Malyk Державний вищий навчальний заклад «Дрогобицький коледж нафти і газу» вул. Грушевського, 57, м. Дрогобич, Україна, 82100, Україна https://orcid.org/0000-0003-1405-2736
  • Dmitriy Zhuravliov Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0003-1642-5268
  • Vasyl Vytvytskyi Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0003-3682-1612
  • Petr Krasin Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067, Російська Федерація https://orcid.org/0000-0001-8348-4183

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154712

Ключові слова:

дисково-колодкове гальмо, самовентильований гальмовий диск, пояс тертя, пара тертя, поверхні теплообміну

Анотація

Виконано аналіз енергонавантаженості самовентильованого дисково-колодкового гальма вантажного транспортного засобу, яка суттєво впливає на експлуатаційні параметри його пар тертя. Поверхневі температури пар тертя гальма перевищують допустиму для матеріалу полімерної накладки. Внаслідок цього відбувається вигоряння його сполучних компонентів, зниження динамічного коефіцієнта тертя і гальмівного моменту. Це негативно впливає на ефективність гальмування транспортних засобів і безпеку руху.

Розглянуто інтенсивність відведення теплоти від поверхонь гальмівного диска з урахуванням розташування та якості механічної обробки. Встановлено, що інтенсивність перенесення теплоти від зовнішніх та внутрішніх матових і полірованих поверхонь самовентильованого диска гальма конвекцією у багато разів є нижчою за інтенсивність процесів дисипації теплоти в тілі правого та лівого напівдисків при теплопровідності. Пояснюється це тим, що темп нагрівання в десятки разів перевищує темп вимушеного повітряного охолодження.

Встановлено закономірності зміни теплопровідності стінки напівдиска, оберненою величиною до якої є термічний опір товщини напівдиска. Розглянуто конструкцію та процеси теплообміну в самовентильованому дисково-колодковому гальмі транспортного засобу. Досліджено інтенсивність теплопередачі самовентильованого диска гальма транспортного засобу в залежності від швидкості його руху з урахуванням коефіцієнтів тепловіддачі від зовнішніх та внутрішніх поверхонь диска. Встановлено вплив площ поверхонь диска на інтенсифікацію процесу теплопередачі по товщині диска.

Отримані результати досліджень дозволяють конструктору ще на стадії проектування самовентильованих гальмівних дисків цілеспрямовано варіювати їхніми конструктивними параметрами (максимальним радіусом диска, радіусами його пояса тертя, зведеною товщиною напівдисків і диска в цілому). За величиною енергонавантажености стає можливим спрогнозувати напружено-деформований стан його пояса тертя і знос фрикційних накладок

Біографії авторів

Nikolaj Volchenko, Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра автосервісу і матеріалознавства

Aleksandr Volchenko, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Доктор технічних наук, професор

Кафедра технічної механіки

Dmitriy Volchenko, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Доктор технічних наук, професор

Кафедра розробки і експлуатації нафтових і газових родовищ

Pavel Poliakov, Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автосервісу і матеріалознавства

Volоdymyr Malyk, Державний вищий навчальний заклад «Дрогобицький коледж нафти і газу» вул. Грушевського, 57, м. Дрогобич, Україна, 82100

Кандидат технічних наук, доцент

Dmitriy Zhuravliov, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра технічної механіки

Vasyl Vytvytskyi, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Аспірант

Кафедра технічної механіки

Petr Krasin, Кубанський державний технологічний університет вул. Московська, 2, м. Краснодар, Росія, 350067

Аспірант

Кафедра автосервісу і матеріалознавства

Посилання

  1. GOST R41.13-2007. (Pravila No. 13 EEK OON). Edinoobraznye predpisaniya, kasayushchiesya transportnyh sredstv kategoriy M, N i O v otnoshenii tormozheniya (2009). Moscow, 170.
  2. Dzhanahmedov, A. H. et. al. (2016). Proektnyy i proverochnyy raschet frikcionnyh uzlov barabanno- i diskovo-kolodochnyh tormozov transportnyh sredstv. Baku, 272.
  3. Hudz, H. S., Hlobchak, M. V., Klypko, O. R.; Hudz, H. S. (Ed.) (2017). Kompleksna otsinka teplonavantazhenosti dyskovykh halm avtobusiv na tryvalykh rezhymakh roboty. Lviv: Halytska Vydavnycha Spilka, 123.
  4. Krauser, R., Kohlgruber, K. (1976). Temperaturberechnung in Scheibenbremsen. Automobile Industrie, 4, 37–48.
  5. Sisson, A. E. (1978). Thermal Analysis of Vented Brake Rotors. SAE Technical Paper Series. doi: https://doi.org/10.4271/780352
  6. Limpert, R. (1972). An Investigation of Thermal Conditions Leading to Surface Rupture of Cast Iron Rotors. SAE Technical Paper Series. doi: https://doi.org/10.4271/720447
  7. Morgan, S., Dennis, R. W. (1972). A Theoretical Prediction of Disc Brake Temperatures and a Comparison with Experimental Data. SAE Technical Paper Series. doi: https://doi.org/10.4271/720090
  8. Zhou, S., Yang, Y., Xie, J. (2011). Transient temperature and thermal stress distribution simulation analysis of high-speed train brake disk. Journal of Mechanical Engineering, 47 (22), 55–60.
  9. Rabotnov, Yu. N. (2009). Mekhanika deformiruemogo tverdogo tela pri trenii. Moscow: Nauka, 744.
  10. Zaynullin, R. S. (2017). Obespechenie rabotosposobnosti oborudovaniya v usloviyah mekhanohimicheskoy povrezhdaemosti. Ufa, 426.
  11. Kindrachuk, M. V., Vol’chenko, D. A., Vol’chenko, N. A., Stebeletskaya, N. M., Voznyi, A. V. (2017). Influence of Hydrogen on the Wear Resistance of Materials in the Friction Couples of Braking Units. Materials Science, 53 (2), 282–288. doi: https://doi.org/10.1007/s11003-017-0073-z
  12. Kindrachuk, M. V., Vol’chenko, A. I., Vol’chenko, D. A., Zhuravlev, D. Y., Chufus, V. M. (2018). Electrodynamics of the Thermal Contact Friction Interaction in Metal-Polymer Friction Couples. Materials Science, 54 (1), 69–77. doi: https://doi.org/10.1007/s11003-018-0159-2
  13. Sahin, V. V. (2013). Konvektivnyy teploobmen v odnorodnoy srede teplootdachi. Sankt-Peterburg: Voenmekh, 224.
  14. Belyakov, N. S., Nosko, A. P. (2010). Neideal'nyy teplovoy kontakt tel pri trenii. Moscow: Knizhnyy dom «LIBROKOM», 104 p.
  15. Dzhanahmedov, A. H., Dyshin, O. A., Dzhavadov, M. Ya.; Dzhanahmedov, A. H. (Ed.) (2014). Sinergetika i fraktaly v tribologii. Baku: Apostroff, 501.
  16. Pat. No. 2594044S1 RF. Sposob opredeleniya ploshchadey poverhnostey metallicheskih diskov pri razlichnoy ih energoemkosti v diskovo-kolodochnyh tormoznyh ustroystvah (2015). No. 2015122732/11; declareted: 11.06.2015; published: 10.08.2016, Bul. No. 22, 15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Як цитувати

Volchenko, N., Volchenko, A., Volchenko, D., Poliakov, P., Malyk, V., Zhuravliov, D., Vytvytskyi, V., & Krasin, P. (2019). Особливості оцінки інтенсивності теплообміну в самовентильованих дисково-колодкових гальмах транспортних засобів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(5 (97), 47–53. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154712

Номер

Розділ

Прикладна фізика