Формування автоматизованої технології управління вантажними перевезеннями на напрямку
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156098Ключові слова:
залізничний транспорт, перша та остання милі, експлуатаційні витрати, функція ризикуАнотація
Досліджено процес переміщення рухомого складу на напрямку, що враховує можливі ризики при перевезенні вантажу. Виявлено основні причини, що ведуть до виникнення ефекту першої та останньої милі. А саме, відсутність необхідної кількості технічно справного рухомого складу у встановлені терміни та істотні труднощі із пропуском поїздів, зокрема через припортові та прикордонні станції.
Формалізовано технологічний процес перевезення вантажу на напрямку у вигляді оптимізаційної математичної моделі процесу просування вантажних вагонів. Цільова функція моделі представляє сукупні експлуатаційні витрати та заснована на використанні інтеграла Лебега – Стілт’єса, що враховує ефект першої та останньої милі. Модель також враховує можливі ризики, що виникають у процесі експлуатації вагонів. Сформовану оптимізаційну модель доцільно віднести до задач стохастичного програмування.
Аналіз статистичних даних виявив, що час просування вагонів від початкової станції маршруту до припортової станції, а також час переміщення вагонів від припортової станції безпосередньо до порту підпорядковані нормальному розподілу. Наявність позитивної кореляції між цими двома величинами дає підстави розглянути відповідні параметри в межах єдиного імовірнісного поля. Такий підхід дає можливість більш точно визначити імовірність несвоєчасного прибуття вагонів до порту і відповідно величину фінансового ризику.
В результаті моделювання доведено, що існує екстремум цільової функції типу мінімум, що дозволяє сформувати процедуру оптимального управління параметрами перевезення. Таким чином, сформована модель носить універсальний характер та в умовах наявності зворотнього зв’язку дозволяє управляти перевізним процесом з найменшими експлуатаційними витратами залізниці. Проведені розрахунки показали зменшення витрат залізниці приблизно на 10 % у порівнянні з витратами, що розраховуються за існуючою методикою визначення фактичної собівартості перевезень вантажів. Оптимізаційна модель є основою формування автоматизованої технології управління вантажними перевезеннями, яку пропонується реалізувати у вигляді системи підтримки прийняття рішень диспетчерського апарату
Посилання
- Pro skhvalennia Natsionalnoi transportnoi stratehiyi Ukrainy na period do 2030 roku: Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 30 travnia 2018 r. No. 430-r. (2018). Kabinet ministriv Ukrainy. Ofitsiynyi visnyk Ukrainy, No. 52. P. 533. St. 1848. Kod akta 90720/2018.
- Rakhmangulov, A., Kolga, A., Osintsev, N., Stolpovskikh, I., Sladkowski, A. (2014). Mathematical model of optimal empty rail car distribution at railway transport nodes. Transport problems, 9 (3), 125–132.
- Fourie, C. J., Zhuwaki, N. T. (2017). А modelling framework for railway infrastructure reliability analysis. South African Journal of Industrial Engineering, 28 (4), 150–160. doi: https://doi.org/10.7166/28-4-1763
- Aly, M. H. F., Hemeda, H., El-sayed, M. A. (2016). Computer applications in railway operation. Alexandria Engineering Journal, 55 (2), 1573–1580. doi: https://doi.org/10.1016/j.aej.2015.12.028
- Butko, T., Prodashchuk, S., Bogomazova, G., Shelekhan, G., Prodashchuk, M., Purii, R. (2017). Improvement of technology for management of freight rolling stock on railway transport. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (87)), 4–11. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.99185
- Calado, M., Barros, J., Nobre, E., Prata, B. (2017). A mixed integer programming approach for freight railcar distribution. Production, 27. doi: https://doi.org/10.1590/0103-6513.203815
- Butko, T., Prokhorov, V., Chekhunov, D. (2017). Devising a method for the automated calculation of train formation plan by employing genetic algorithms. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (85)), 55–61. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.93276
- Bernacki, D., Lis, C. (2017). Statistical estimation and prediction of Annual Average Daily Traffic (AADT) on the first/last mile road sections in the Port of Szczecin. Ekonomiczne Problemy Usług, 128, 67–80. doi: https://doi.org/10.18276/epu.2017.128-05
- Ranieri, L., Digiesi, S., Silvestri, B., Roccotelli, M. (2018). A Review of Last Mile Logistics Innovations in an Externalities Cost Reduction Vision. Sustainability, 10 (3), 782. doi: https://doi.org/10.3390/su10030782
- Gruzopotoki zheleznyh dorog Ukrainy – 2017. Centr transportnyh strategiy. Available at: https://cfts.org.ua/infographics/gruzopotoki_zheleznykh_dorog_ukrainy_2017
- Dovidnyk osnovnykh pokaznykiv roboty Rehionalnykh filiy PAT «Ukrainska zaliznytsia» (2002–2017 roky) (2018). PAT «Ukrzaliznytsia» Upravlinnia statystyky. Kyiv, 39.
- Skol'ko vsego lokomotivov u «Ukrzaliznyci». Centr transportnyh strategiy. Available at: https://cfts.org.ua/infographics/skolko_vsego_lokomotivov_u_ukrzaliznytsi
- Merkle, M., Marinescu, D., Merkle, M., Monea, M., Stroe, M. (2014). Lebesgue-Stieltjes integral and young's inequality. Applicable Analysis and Discrete Mathematics, 8 (1), 60–72. doi: https://doi.org/10.2298/aadm131211024m
- Rose, C., Smith, M. D. (1996). The Multivariate Normal Distribution. Mathematica Journal, 6, 32–37.
- Pro zatverdzhennia Statutu zaliznyts Ukrainy: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 6 kvitnia 1998 r. No. 457 (1998). Kabinet Ministriv Ukrainy. Ofitsiynyi visnyk Ukrainy, No. 14. S. 150. St. 548. Kod akta 5167/1998.
- Pro zatverdzhennia Metodyky rozrakhunku taryfiv na perevezennia vantazhiv zaliznychnym transportom: Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrainy vid 20.06.2013 r. No. 418 (2013). Ministerstvo infrastruktury Ukrainy. Ofitsiynyi visnyk Ukrainy, No. 52. S. 212. St. 1906. Kod akta 67824/2013.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Tetiana Butko, Oleksii Kostiennikov, Larysa Parkhomenko, Viktor Prokhorov, Ganna Bogomazova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.