Дослідження трансмісійних олив автомобілів методом термоокислювальної стабільності підчас експлуатації

Автор(и)

  • Viktor Aulin Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-2737-120X
  • Andrii Hrynkiv Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-4478-1940
  • Sergey Lysenko Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-0845-7817
  • Ivan Rohovskii Національний університет біоресурсів і природокористування України вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна, 03041, Україна https://orcid.org/0000-0002-6957-1616
  • Michailo Chernovol Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-3048-6833
  • Oleg Lyashuk Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, Україна, 46001, Україна https://orcid.org/0000-0003-4881-8568
  • Taras Zamota Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля пр. Центральний, 59-а, м. Сєверодонецьк, Україна, 93400, Україна https://orcid.org/0000-0002-9904-4518

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156150

Ключові слова:

автомобіль, пробіг, трансмісійна олива, термоокислювальна стабільність, фотометрування, випаровуваність, відносна в'язкість, маса проби, умови експлуатації

Анотація

Розвиток технічної експлуатації засобів транспорту полягає в забезпеченні технічного стану на значному рівні функціональної справності для яких використання якісних мастильних матеріалів є ключовим напрямком. Тому визначення технічного стану трансмісійних олив автомобілів методом термоокислювальної стабільності підчас їх експлуатації є актуальною проблемою.

Вирішення проблеми та дослідження технічного стану трансмісійної оливи виконувалось на основі експлуатаційних завдань та результатів їх хіммотологічних досліджень. Вони можуть бути використані підчас розробки системи технічного обслуговування транспортних засобів та обґрунтування доцільності використання відповідних марок олив підчас експлуатації. Розроблено методику для дослідження, визначення стану і відповідність умовам експлуатації робочих олив за термоокислювальною стабільністю підчас експлуатації транспортних засобів. Дослідження стану трансмісійних олив реалізовано в процесі їх експлуатації на коробках переключення передач вантажних автомобілів марок КамАЗ 6520, MAN TGA 6×4. Проведено дослідження робочої трансмісійної оливи за наступними параметрами: пропускання світлового потоку, випаровуваності, в'язкості. В графічних та аналітичних відображеннях коефіцієнту термоокислювальної стабільності використані результати досліджень пропускання світлового потоку через пробу оливи та її випаровуваності після температурних режимів випробування робочих олив. Визначено зміну коефіцієнту термоокислювальної стабільності олив відповідної марки від їх відносної в'язкості, аналіз отриманих функції дасть змогу розробляти рекомендації про відповідність робочих олив до умов їх експлуатації.

Виявлено, що трансмісійна олива Tedex Gear GL-4 80W90, що експлуатується на автомобілях MAN TGA 6×4, за характеристикою її термоокислювальної стабільності відповідає експлуатаційним умовам. В той час дослідження трансмісійної оливи YUKO TО-4 80W-85 на автомобілях КамАЗ 6520, показало, що дана олива не забезпечує свої функціональні можливості на 8-30 і 45 тис. км. пробігу. Це підтверджується аналізом отриманої математичної моделі зміни термоокислювальної стабільності оливи від відносної в'язкості, а саме виходом її деяких числових значень функції за рівень 0,85 од. на досліджуваному інтервалі пробігу автомобілів.

Встановлено, що дані дослідження необхідні для обґрунтування подальшої експлуатації та підбору трансмісійних олив для досліджуваних марок транспортних засобів підчас виконання транспортної роботи на підприємстві

Біографії авторів

Viktor Aulin, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Andrii Hrynkiv, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Sergey Lysenko, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технических наук, доцент

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Ivan Rohovskii, Національний університет біоресурсів і природокористування України вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна, 03041

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Науково-дослідний інституту техніки та технологій

Michailo Chernovol, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Oleg Lyashuk, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, Україна, 46001

Доктор технических наук, доцент

Кафедра автомобілів

Taras Zamota, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля пр. Центральний, 59-а, м. Сєверодонецьк, Україна, 93400

Доктор технических наук, доцент

Кафедра логістичного управління та безпеки руху на транспорті

Посилання

  1. Aulin, V., Hrinkiv, A., Dykha, A., Chernovol, M., Lyashuk, O., Lysenko, S. (2018). Substantiation of diagnostic parameters for determining the technical condition of transmission assemblies in trucks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (1 (92)), 4–13. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.125349
  2. Lin, J.-M., Wang, W., Dai, Y.-H. (2015). On-Line Monitoring of Particle in Oil Based on Electromagnetic NDT Technique. Studies in Applied Electromagnetics and Mechanics, 40, 329–336. doi: http://doi.org/10.3233/978-1-61499-509-8-329
  3. Lutsak, D., Prysyazhnyuk, P., Burda, M., Aulin, V. (2016). Development of a method and an apparatus for tribotechnical tests of materials under loose abrasive friction. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (83)), 19–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.79913
  4. Yan, S.-F., Ma, B., Zheng, C.-S. (2018). Remaining useful life prediction for power-shift steering transmission based on fusion of multiple oil spectra. Advances in Mechanical Engineering, 10 (6), 168781401878420. doi: https://doi.org/10.1177/1687814018784201
  5. Aulin, V., Chernovol, M., Pankov, A., Zamota, T., Panayotov, K. (2017). Sowing machines and systems based on the elements of fluidics. INMATEH – Agricultural Engineering, 53 (3), 21–28. Available at: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/7278/1/53-03%20Aulin%20.pdf
  6. Salgueiro, J. M., Peršin, G., Hrovatin, J., Juricic, Ð., Vižintin, J. (2015). On-line detection of incipient trend changes in lubricant parameters. Industrial Lubrication and Tribology, 67 (6), 509–519. doi: https://doi.org/10.1108/ilt-09-2013-0097
  7. Van Rensselar, J. (2013). Trends in industrial gear oils. Tribology and Lubrication Technology, 69 (2), 26–33. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84873974634&partnerID=40&md5=9e4c6b38cc445f867bc21d4c67302f50
  8. Amudhan, A., Karthicka, N., Manonmanis, K., Parimalamurugaveni, S. (2015). Interpretation of the properties of refined rice bran oil as bio lubricant. International Journal of Applied Engineering Research, 10 (55), 3952–3955. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84942418557&partnerID=40&md5=c3484681ecdc1ca4f2f1652bcf6dd976
  9. Sharma, B. K., Perez, J. M., Erhan, S. Z. (2007). Soybean Oil-Based Lubricants: A Search for Synergistic Antioxidants†. Energy & Fuels, 21 (4), 2408–2414. doi: https://doi.org/10.1021/ef0605854
  10. Li, J., Liu, J., Sun, X., Liu, Y. (2018). The mathematical prediction model for the oxidative stability of vegetable oils by the main fatty acids composition and thermogravimetric analysis. LWT, 96, 51–57. doi: https://doi.org/10.1016/j.lwt.2018.05.003
  11. Filho, A. A. P., Luna, F. M. T., Cavalcante, C. L. (2019). Oxidative stability of mineral naphthenic insulating oils: Optimization of commercial antioxidants and metal passivators. IEEE Transactions on Dielectrics and Electrical Insulation, 26 (1), 240–246. doi: http://doi.org/10.1109/TDEI.2018.007513
  12. Kreivaitis, R., Padgurskas, J., Gumbytė, M., Makarevičienė, V. (2014). The thermal stability of rapeseed oil as a base stock for environmentally friendly lubricants. Mechanics, 20 (3). doi: https://doi.org/10.5755/j01.mech.20.3.5278

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-13

Як цитувати

Aulin, V., Hrynkiv, A., Lysenko, S., Rohovskii, I., Chernovol, M., Lyashuk, O., & Zamota, T. (2019). Дослідження трансмісійних олив автомобілів методом термоокислювальної стабільності підчас експлуатації. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(6 (97), 6–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156150

Номер

Розділ

Технології органічних та неорганічних речовин