Мінімізація втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні, яка деформується

Автор(и)

  • Oleksandr Mozhaiv Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080, Україна https://orcid.org/0000-0002-1412-2696
  • Heorhii Kuchuk Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2862-438X
  • Dmytro Shvets Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080, Україна https://orcid.org/0000-0002-1999-9956
  • Viktor Tretiak Національний науковий центр «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» Національної академії аграрних наук України вул. Вокзальна, 11, смт. Глеваха, Васильківський р-н, Київська обл., Україна, 08631, Україна https://orcid.org/0000-0002-7641-7262
  • Mykhailo Tretiak Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177, Україна https://orcid.org/0000-0002-4605-3840
  • Vasyl Ostropilets Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177, Україна https://orcid.org/0000-0003-0378-4253
  • Viacheslav Markov Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080, Україна https://orcid.org/0000-0003-2024-657X
  • Mykhailo Mozhaiev Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177, Україна https://orcid.org/0000-0003-1566-9260
  • Tetiana Kolisnyk Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080, Україна https://orcid.org/0000-0002-7442-8136
  • Artem Nechayusov Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070, Україна https://orcid.org/0000-0001-7216-5566

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156721

Ключові слова:

тягово-транспортний засіб, ходова система, втрати потужності, сніговий покрив

Анотація

Дослідження присвячено розробленню методу мінімізації втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні з утворенням колії. Метою даного дослідження є підвищення тягового коефіцієнту корисної дії позашляхових тягово-транспортних засобів шляхом визначення та мінімізації втрат потужності на утворення колії на опорній поверхні під впливом ходових частин засобу. Підвищення коефіцієнту корисної дії тягово-транспортних засобів, котрий складає 55÷65 %, є пріоритетним напрямом розвитку механізації сільського господарства. Частина втрат, які залежать від конструкції засобу, в процесі експлуатації майже не контролюється. Але на суттєві втрати в ходових системах, які доходять до 20 %, можна впливати. Суть впливу полягає в узгоджені налаштування ходових систем тягово-транспортних засобів із станом опорної поверхні. Зокрема, в процесі даного дослідження був проведений аналіз величин потужностей, що витрачаються на переміщення елементів системи «остов машини – підвіска – ходова система – опорна поверхня, яка деформується» на підставі визначення силових та кінематичних факторів.

На підставі прямих вимірювань визначаються втрати потужності ходовими системами на утворення колії на опорній поверхні та переміщення елементів ходової системи. Запропоновано визначати потужність, яка витрачається на утворення колії здійснювати шляхом множення частки сили ваги, яка припадає на відповідний рушій на швидкість руйнування опорної поверхні. На підставі отриманих результатів та аналізу експериментальних даних зроблено такий висновок. Запропонована методика визначення втрат потужності на утворення колії тягово-транспортними засобами на опорній поверхні дозволяє обґрунтовувати вибір параметрів ходових систем з метою підвищення тягового коефіцієнту корисної дії

Біографії авторів

Oleksandr Mozhaiv, Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080

Доктор технічних наук, професор

Кафедра інформаційних технологій

Heorhii Kuchuk, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Обчислювальна техніка та програмування»

Dmytro Shvets, Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080

Кандидат педагогічних наук, доцент, перший проректор

Viktor Tretiak, Національний науковий центр «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» Національної академії аграрних наук України вул. Вокзальна, 11, смт. Глеваха, Васильківський р-н, Київська обл., Україна, 08631

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач відділу

Відділ мобільних енергетичних засобів та біоенергетики

Mykhailo Tretiak, Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177

Кандидат технічних наук

Лабораторія криміналістичних досліджень

Vasyl Ostropilets, Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177

Кандидат юридичних наук, завідувач лабораторії

Лабораторія криміналістичних досліджень

Viacheslav Markov, Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080

Кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, декан

Mykhailo Mozhaiev, Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса вул. Золочівська, 8а, м. Харків, Україна, 61177

Кандидат технічних наук, завідувач лабораторії

Лабораторія комп'ютерно-технічних, телекомунікаційних досліджень та досліджень відео-, звукозапису

Tetiana Kolisnyk, Харківський національний університет внутрішніх справ пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна, 61080

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра інформаційних технологій

Artem Nechayusov, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070

Кандидат технічних наук

Кафедра геоінформаційних технологій та космічного моніторингу Землі

Посилання

  1. Motrycz, G., Stryjek, P., Jackowski, J., Wieczorek, M., Ejsmont, J., Ronowski, G., Sobieszczyk, S. (2015). Research on operational characteristics of tyres with run flat insert. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 19 (3), 319–326. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138141
  2. Borkowski, W., Motrycz, G. (2015). Analysis of IED charge explosion on carrier road safety. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 19 (4), 75–82. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138310
  3. Panowicz, R., Barnat, W., Niezgoda, T. (2011). Numerical survey of the effect of a pressure pulse on selected types of vehicles and their crews. Mechanik, 5-6, 532–534.
  4. Gorshkov, Yu. G., Starunova, I. N., Kalugin, A. A., Gal'yanov, I. V. (2016). The study of hysteris loss caused by pneumatic wheel mover interaction with the bearing surface. Izvestiya Orenburgskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta, 3 (59), 74–77.
  5. Podzorov, A., Prytkov, V., Cherkashina, E. (2011). The vehicle ride comfort increase at the expense of semiactive suspension system. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 18 (1), 463–470.
  6. Lozia, Z., Zdanowicz, P. (2016). Optimization of damping in the passive automotive suspension system with using two quarter-car models. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 148, 012014. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/148/1/012014
  7. Smith, M. C., Swift, S. J. (2016). Design of passive vehicle suspensions for maximal least damping ratio. Vehicle System Dynamics, 54 (5), 568–584. doi: https://doi.org/10.1080/00423114.2016.1145242
  8. Bekker, M. G. (1969). Introduction to Terrain-Vehicle Systems. The University of Michigan Press, 846.
  9. Malenkov, M. I., Volov, V. A., Guseva, N. K., Lazarev, E. A. (2015). Increasing the mobility of Mars rovers by improving the locomotion systems and their control algorithms. Russian Engineering Research, 35 (11), 824–831. doi: https://doi.org/10.3103/s1068798x1511012x
  10. Gorelov, V., Maslennikov, L., Tropin, S. (2012). Forecasting of curvilinear motion’s characteristics of multi-axis vehicle at different laws of all wheel steering. Science and Education of the Bauman MSTU, 5, 75–96. doi: https://doi.org/10.7463/0512.0403845
  11. Tretyak, V. M., Boldovskiy, V. N., Potapov, N. N. (2007). Metod opredeleniya vozdeystviya hodovyh sistem tyagovo-transportnyh sredstv na pochvu. Vestnik nacional'nogo tekhnicheskogo universiteta “KhPI”, 12, 58–62.
  12. Gorelov, V. A., Padalkin, B. V., Chudakov, O. I. (2016). The Development of Power Distribution Law in Transmission of Active Road Based on the Analysis of the Power Factors in the Coupling Device. Science and Education of the Bauman MSTU, 12, 1–17. doi https://doi.org/10.7463/1216.0852826
  13. Troianovska, I. P., Pozhydaiev, S. P. (2013). Modeliuvannia kryvoliniynoho rukhu kolisnykh i husenychnykh traktornykh ahrehativ. Kyiv: AhrarMediaHrup, 303.
  14. Mozhaev, O., Kuchuk, H., Kuchuk, N., Mozhaev, M., Lohvynenko, M. (2017). Multiservice network security metric. 2017 2nd International Conference on Advanced Information and Communication Technologies (AICT). doi: https://doi.org/10.1109/aiact.2017.8020083
  15. Verros, G., Natsiavas, S., Papadimitriou, C. (2005). Design Optimization of Quarter-car Models with Passive and Semi-active Suspensions under Random Road Excitation. Modal Analysis, 11 (5), 581–606. doi: https://doi.org/10.1177/1077546305052315
  16. Tretiak, V. M. (2002). Zchleneni tiahlovo-transportni zasoby. Traktornaya energetika v rastenievodstve, 5, 48–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-15

Як цитувати

Mozhaiv, O., Kuchuk, H., Shvets, D., Tretiak, V., Tretiak, M., Ostropilets, V., Markov, V., Mozhaiev, M., Kolisnyk, T., & Nechayusov, A. (2019). Мінімізація втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні, яка деформується. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(1), 69–74. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156721

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи