Аналіз балістичних аспектів комбінованого методу відведення космічних об‘єктів з навколоземних орбіт

Автор(и)

  • Mykola Dron’ Днепровский национальный университет имени Олеся Гончара пр. Гагарина, 72, г. Днепр, Украина, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0001-9275-4296
  • Aleksandr Golubek Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля вул. Криворізька, 3, м. Дніпро, Україна, 49008, Україна https://orcid.org/0000-0002-7764-6278
  • Ludmila Dubovik Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0003-1178-9281
  • Andrii Dreus Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0003-0598-9287
  • Krystyna Heti Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, https://orcid.org/0000-0001-9208-5600

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.161778

Ключові слова:

космічне сміття, гравітаційне поле, низька навколоземна орбіта, комбінований метод відведення, енергетичні витрати

Анотація

Розглянуто один з шляхів очищення навколоземних орбіт від космічного сміття – відвід великогабаритних об’єктів, які являють небезпеку для космічної навігації та екології навколоземного простору, в щільні шари атмосфери Землі. Для його реалізації запропоновано комбінований метод з використанням реактивної двигунної установки й аеродинамічного вітрила. Двигунна установка забезпечує формування еліптичної орбіти відводу з перигеєм у верхніх шарах атмосфери, а аеродинамічне вітрило – поступове зниження швидкості за рахунок дії сили аеродинамічного опору. Показано, що поєднання активного й пасивного методів дозволяє частково компенсувати недоліки обох методів і реалізувати гарантований відвід об’єкта космічного сміття в щільні шари атмосфери з мінімальними витратами в заданий термін. При цьому ефективність запропонованого методу в багато чому залежить від стану верхньої атмосфери, яка є функцією сонячної активності, що змінюється з періодом 11 років.

Для визначення ефективних траєкторій руху об'єктів космічного сміття в верхніх шарах атмосфери вирішена задача про рух тіла в гравітаційному полі Землі з урахуванням динаміки атмосфери, а також з урахуванням циклів сонячної активності. Отримано залежності висоти перигею першого витка орбіти відведення, що забезпечує час існування не більше 25 років, і величини імпульсу швидкості, необхідного для формування орбіти відведення з низьких колових орбіт. Визначено енергетичні витрати на відведення об’єктів великогабаритного космічного сміття з врахуванням динамічно змінюваної атмосфери Землі. Проведено аналіз впливу сонячної активності на енергетичні витрати процесу відведення космічних об’єктів.

Результати роботи представляють практичний інтерес для розробки засобів комбінованого відведення великогабаритного космічного сміття з низьких навколоземних орбіт

Біографії авторів

Mykola Dron’, Днепровский национальный университет имени Олеся Гончара пр. Гагарина, 72, г. Днепр, Украина, 49010

Доктор технических наук, профессор

Кафедра проектирования и конструкций

Aleksandr Golubek, Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля вул. Криворізька, 3, м. Дніпро, Україна, 49008

Кандидат технічних наук, доцент, провідний інженер-програміст

Комплекс розрахунково-теоретичних і проектних робіт

Ludmila Dubovik, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Старший науковий співробітник

Інститут енергетики

Andrii Dreus, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра аерогідромеханіки і енергомасопереносу

Krystyna Heti, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра аерогідромеханіки і енергомасопереносу

Кандидат технічних наук, доцентКафедра аерогідромеханіки і енергомасопереносу

Посилання

  1. Bastida Virgili, B., Dolado, J. C., Lewis, H. G., Radtke, J., Krag, H., Revelin, B. et. al. (2016). Risk to space sustainability from large constellations of satellites. Acta Astronautica, 126, 154–162. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2016.03.034
  2. Zaccariotto, M., Francesconi, A., Galvanetto, U. (2016). A contribution to the definition of a new method to predict the catastrophic disintegration of spacecraft after collision with large orbital debris. Acta Astronautica, 127, 95–102. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2016.05.026
  3. Dron, N. M., Horolsky, P. G., Dubovik, L. G. (2014). Ways of reduction of technogenic pollution of the near-earth space. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 3, 125–130.
  4. Dron, M., Dreus, A., Golubek, A., Abramovsky, Y. (2018). Investigation of aerodynamics heating of space debris object at reentry to earth atmosphere. 69th International Astronautical Congress, IAC-18-A6.1.5. Bremen, 7.
  5. Shan, M., Guo, J., Gill, E. (2016). Review and comparison of active space debris capturing and removal methods. Progress in Aerospace Sciences, 80, 18–32. doi: https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2015.11.001
  6. DeLuca, L. T., Lavagna, M., Maggi, F., Tadini, P., Pardini, C., Anselmo, L. et. al. (2014). Large Debris Removal Mission in LEO based on Hybrid Propulsion. Aerotecnica Missili & Spazio, 93 (1-2), 51–58. doi: https://doi.org/10.1007/bf03404676
  7. Yemets, V., Dron, M., Yemets, T., Kostrisyn, O. (2015). The infinite Staging Rocket – A progress to Realization. Proceedings of the 66th International Conference IAC-15, D2.7.7. Jerusalem, 7.
  8. Yemets, V., Harkness, P., Dron’, M., Pashkov, A., Worrall, K., Middleton, M. (2018). Autophage Engines: Toward a Throttleable Solid Motor. Journal of Spacecraft and Rockets, 55 (4), 984–992. doi: https://doi.org/10.2514/1.a34153
  9. Bondarenko, S., Dreus, A., Lysenko, K. (2017). The investigation of thermal and gas dynamic processes in the combustion chamber of the rocket engine using slurry fuel. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part G: Journal of Aerospace Engineering, 232 (10), 1903–1910. doi: https://doi.org/10.1177/0954410017704216
  10. Kelly, P. W., Bevilacqua, R., Mazal, L., Erwin, R. S. (2018). TugSat: Removing Space Debris from Geostationary Orbits Using Solar Sails. Journal of Spacecraft and Rockets, 55 (2), 437–450. doi: https://doi.org/10.2514/1.a33872
  11. Visagie, L., Lappas, V., Erb, S. (2015). Drag sails for space debris mitigation. Acta Astronautica, 109, 65–75. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2014.12.013
  12. Bombardelli, C., Pelaez, J. (2011). Ion Beam Shepherd for Contactless Space Debris Removal. Journal of Guidance, Control, and Dynamics, 34 (3), 916–920. doi: https://doi.org/10.2514/1.51832
  13. Cichocki, F., Merino, M., Ahedo, E. (2018). Spacecraft-plasma-debris interaction in an ion beam shepherd mission. Acta Astronautica, 146, 216–227. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2018.02.030
  14. Alpatov, A., Gusynin, V., Slyunyayev, N., Khitko, A. (2008). Space vehicle with an electric thruster for gathering fine space debris. Proceedings of the 66th International Conference IAC-08, A6.5.8. Glasgow, 7.
  15. Ohocimskiy, D. E., Siharulidze, Yu. G. (1990). Osnovy mekhaniki kosmicheskogo poleta. Moscow, 448.
  16. Vavrin, A. B. (2015). Solar Cycle Sensitivity Study of Breakup Events in LEO. Orbital Debris Quarterly News, 19 (1), 6–7.
  17. Dron, M. M., Dubovyk, L. H., Holubek, O. V., Dreus, A. Yu. et. al. (2019). Systemy vidvodu kosmichnykh obiektiv z nyzkykh navkolozemnykh orbit. Dnipro: LIRA, 218.

Опубліковано

2019-04-02

Як цитувати

Dron’, M., Golubek, A., Dubovik, L., Dreus, A., & Heti, K. (2019). Аналіз балістичних аспектів комбінованого методу відведення космічних об‘єктів з навколоземних орбіт. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(5 (98), 49–54. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.161778

Номер

Розділ

Прикладна фізика