Визначення найбільш небезпечного розташування навантаження для асфальтобетонних шарів на жорсткій основі

Автор(и)

  • Yevhen Dorozhko Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-2894-2131
  • Natalia Arsenieva Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-6178-2558
  • Hor Sarkisian Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-2343-4461
  • Oksana Synovets Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-3546-066X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.166490

Ключові слова:

асфальтобетонний шар, модуль пружності, напружено-деформований стан, розташування навантаження, цементобетонна плита

Анотація

Умови роботи асфальтобетонних шарів на цементобетонних плитах значно відрізняється від інших конструктивних рішень. В практиці дорожнього будівництва розроблені не досить досконалі методи розрахунку міцності асфальтобетонних покриттів жорстких дорожніх одягів, оскільки нормують лише окремі критерії міцності асфальтобетонного шару. Існуючі методи розрахунку не враховують особливостей напружено-деформованого стану асфальтобетонного шару на цементобетонних плитах при різних умовах прикладення навантаження, таких як середина плити, край плити та кут плити. Не відповідність умов розрахунку фактичному напружено-деформованому стану конструкції зумовлює передчасне руйнування асфальтобетонного шару і, як наслідок, зниження міжремонтного строку та додаткових витрат на передчасні ремонтні роботи.

Проведено моделювання напружено-деформованого стану конструкції дорожнього одягу методом скінчених елементів за допомогою програмного комплексу ANSYS з трьома варіантами розміщення транспортного навантаження, а саме в центрі плити, на краю плити та в куті плити.

Для прийнятих варіантів розміщення транспортного навантаження визначено та наведено значення напружень по Мізесу, головних напружень, горизонтальних та максимальних дотичних напружень. Значення напружень визначено на поверхні асфальтобетонного шару, на контакті асфальтобетонного шару і цементобетонної плити та на контакті цементобетонної плити і основи.

Виконано порівняння визначених напружень в шарах дорожнього одягу при різних варіантах прикладення транспортного навантаження та співставлення отриманих результатів з відомими рішеннями.

Це дозволило встановити, що для асфальтобетонного шару розміщення навантаження в куті плити є найбільш небезпечним, як за дотичними зсуваючими напруженнями, так і за напруженнями по Мізесу. Напруження, які виникають при розташуванні навантаження в куті плити, приблизно на 10 % перевищують напруження при розташуванні навантаження на краю плити та приблизно на 20 % перевищують напруження при розташуванні навантаження в центрі плити

Біографії авторів

Yevhen Dorozhko, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра проектування доріг, геодезії і землеустрою

Natalia Arsenieva, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра проектування доріг, геодезії і землеустрою

Hor Sarkisian, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра проектування доріг, геодезії і землеустрою

Oksana Synovets, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра проектування доріг, геодезії і землеустрою

Посилання

  1. Radovskiy, B. S. (2010). Opyt ispol'zovaniya starogo cementobetona kak osnovaniya pod asfal'tobetonnoe pokrytie v SShA. Dorozhnaya tekhnika, 1, 20–32.
  2. Hameliak, I. P., Koretskyi, A. S., Koretskyi, S. S. (2013). Pro neobkhidnist budivnytstva v Ukraini avtomobilnykh dorih iz tsementobetonnym pokryttiam. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 5, 24–31.
  3. Korochkin, A. V., Ahmetov, S. A. (2009). Zavisimost' sostoyaniya pokrytiya ot tolschiny asfal'tobetonnyh sloev zhestkoy dorozhnoy odezhdy. Avtomobil'nye dorogi, 12, 27–29.
  4. Nevinhlovskyi, V. F. (2013). Teoretychni aspekty rozrakhunku zalyshkovoho resursu asfaltobetonnoho pokryttia na zalizobetonnykh avtodorozhnikh mostakh. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 89, 225–234.
  5. Dorozhko, E., Ryapuhin, V., Makovyey, R. (2016). Design Procedure by Strength Criteria of Asphalt Layers on a Rigid Base Taking into Account the Simultaneous Action of External Loads and Thermal Stresses. Procedia Engineering, 134, 101–108. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.01.045
  6. Onischenko, A., Aksenov, S., Nevynhlovskyy, V. (2016). Numerical Simulation of Stress-Strain State of Asphalt Concrete Pavement on the Carriageway of the South Bridge in Kiev. Procedia Engineering, 134, 322–329. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.01.014
  7. Dorozhko, Ye. V. (2015). Vrakhuvannia sumisnoi diyi zovnishnoho navantazhennia ta temperatury pry rozrakhunkakh tonkykh asfaltobetonnykh shariv na zhorstkiy osnovi. Naukovyi visnyk budivnytstva, 4, 132–136.
  8. Hussan, S., Kamal, M. A., Khan, M. B., Irfan, M., Hafeez, I. (2013). Determining the Contribution of Different Structural Layers of Asphalt Pavement System to Rutting Using Transverse Profile Analysis. American Journal of Civil Engineering and Architecture, 1 (6), 174–180. doi: https://doi.org/10.12691/ajcea-1-6-7
  9. Volkov, S. S., Vasiliev, A. S., Aizikovich, S. M., Seleznev, N. M., Leontieva, A. V. (2016). Stress–strain state of an elastic soft functionally–graded coating subjected to indentation by a spherical punch. PNRPU Mechanics Bulletin, 4, 20–34. doi: https://doi.org/10.15593/perm.mech/2016.4.02
  10. Agallkov, Yu. A., Smirnov, A. V. (1997). Raschet tolschiny asfal'tobetonnyh pokrytiy na zhestkom osnovanii po usloviyam sdviga. Nauka i tekhnika v dorozhnoy otrasli, 5, 7–8.
  11. Chen, X., Wu, S., Zhou, J. (2013). Analysis of mechanical properties of concrete cores using statistical approach. Magazine of Concrete Research, 65 (24), 1463–1471. doi: https://doi.org/10.1680/macr.13.00113
  12. Shurgaya, A. G., Gamelyak, I. P., Yakimenko, Ya. N. (2015). Vysokoprochnyy cementobeton s kompleksnymi dobavkami dlya dorozhnogo i aerodromnogo stroitel'stva. Avtomobil'nye dorogi i mosty, 2 (16), 34–42.
  13. Gameliak, I. P., Shurgaya, A. G., Jakymenko, J. M., Chyzhenko, N. P. (2017). Mathematical models of the properties of high–strength cement – concrete for road construction. Zbirnyk naukovykh prats Ukrainskoho derzhavnoho universytetu zaliznychnoho transportu, 169, 103–110.
  14. Riapukhin, V. M., Nechytailo, N. O. (2011). Modeliuvannia napruzheno-deformovanoho stanu asfaltobetonnykh shariv. Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, 40, 258–263.
  15. Golchin, B., Hamzah, M. O., Hasan, M. R. M. (2017). Optimization in producing warm mix asphalt with polymer modified binder and surfactant-wax additive. Construction and Building Materials, 141, 578–588. doi: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2017.02.123
  16. Bennert, T. (2011). Implementation of Performance–Based HMA Specialty Mixtures in New Jersey. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists, 80, 719–740.
  17. Ladygin, B. I. (1970). Prochnost' i dolgovechnost' asfal'tobetona. Minsk, 288.
  18. Ryapuhin, V., Nechytaylo, N., Burlachka, V. (2011). Criteria for flexible pavement calculation. TRANSBALTICA 2011: Proceedings of the 7th International Scientific Conference. Vilnius, 252–256.
  19. Pisarenko, G. S. (1976). Deformirovanie i prochnost' materialov pri slozhnom napryazhennom sostoyanii. Kyiv, 415.
  20. Merzlikin, A. Е. Kapustnikov, N. V. (2010). Pogreshnosti, voznikayuschie pri raschete dorozhnyh odezhd s pomosch'yu metoda konechnyh elementov. Stroitel'nye materialy, 10, 26–29.
  21. Radovskiy, B. S. (2011). Prochnost' i raschet betonnyh pokrytiy v SShA. Beton i zhelezobeton, 2 (5), 118–131.
  22. Radovskiy, B. S. (2009). Cementobetonnye pokrytiya v SShA. Dorozhnaya tekhnika, 1, 50–58.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-13

Як цитувати

Dorozhko, Y., Arsenieva, N., Sarkisian, H., & Synovets, O. (2019). Визначення найбільш небезпечного розташування навантаження для асфальтобетонних шарів на жорсткій основі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(7 (99), 36–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.166490

Номер

Розділ

Прикладна механіка