Використання елементів теорії нечітких множин у процесі діагностики лояльності споживачів автотранспортних послуг
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169079Ключові слова:
нечіткі множини, лінгвістична змінна, функція приналежності, сприймана лояльність, поведінкова лояльністьАнотація
На основі застосування теорії нечітких множин розроблено підхід до діагностики комплексної лояльності споживача автотранспортних послуг за сприйманими та поведінковими характеристиками. Діагностика рівня лояльності споживачів виступає основою циклічного процесу управління лояльністю споживачів автотранспортного підприємства (АТП) в сфері вантажних перевезень. Формування лояльності пов'язано з суб'єктивними уявленнями споживача, тому звичайні кількісні методи аналізу не ефективні в умовах нечіткої (неповної) інформації. Застосування результатів теорії нечітких множин до аналізу й оцінки лояльності споживача дає змогу одержати принципово нові моделі й методи аналізу.
Метод агрегування даних на основі нечіткого класифікатора дозволяє переходити від кількісних і якісних значень окремих показників сприйняття та поведінки споживача до комплексних показників лояльності. Емпіричні дані, використані в представленому дослідженні, були отримані шляхом опитування споживачів та на основі фактичних даних підприємства щодо перевезень вантажів по кожному клієнту. Кількісну оцінку інтегральних факторів сприйманої, поведінкової та загальної лояльності споживачів проведено за стандартною матричною схемою оцінювання. Для розпізнавання рівня цих факторів застосовано трирівневу класифікацію з підмножинами-термами «Низький рівень, Середній рівень, Високий рівень» лінгвістичної змінної «Рівень лояльності». В результаті оцінювання рівня лояльності споживачів автотранспортного підприємства було виявлено, що більшість клієнтів мають середній та високий рівень лояльності до АТП.
Використання апарату нечітких множин дозволяє комплексно виявити взаємний вплив сприйманих та поведінкових факторів на формування загальної лояльності споживача, а також моделювати різні ситуації залежно від передбачуваних показників взаємодії зі споживачем. Це складає передумови для розвитку лояльності споживачів автотранспортних послуг за рахунок розробки програм лояльності та індивідуальних стратегій взаємодії
Посилання
- Popova, N. V., Shynkarenko, V. G. (2016). Development of the stakeholder marketing at the enterprises in transportation and logistic system. Marketing and Management of Innovations, 3, 66–75. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2016_3_66_75.pdf
- Fedotova, I., Shynkarenko, V., Kryvoruchko, O. (2018). Development of the Viable System Model of Partner Relationship Management of the Company. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4.3), 445–450. doi: https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19913
- Bloemer, J. M., Kasper, H. D. P. (1995). The complex relationship between consumer satisfaction and brand loyalty. Journal of Economic Psychology, 16 (2), 311–329. doi: https://doi.org/10.1016/0167-4870(95)00007-b
- Homburg, C., Giering, A. (2001). Personal characteristics as moderators of the relationship between customer satisfaction and loyalty – an empirical analysis. Psychology and Marketing, 18 (1), 43–66. doi: https://doi.org/10.1002/1520-6793(200101)18:1<43::aid-mar3>3.0.co;2-i
- Lam, S. Y., Shankar, V., Erramilli, M. K., Murthy, B (2004). Customer Value, Satisfaction, Loyalty, and Switching Costs: An Illustration From a Business-to-Business Service Context. Journal of the Academy of Marketing Science, 32 (3), 293–311. doi: https://doi.org/10.1177/0092070304263330
- Chen, S.-C. (2015). Customer value and customer loyalty: Is competition a missing link? Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 107–116. doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.10.007
- Popova, N., Shynkarenko, V., Kryvoruchko, O., Zéman, Z. (2018). Enterprise management in VUCA conditions. Economic Annals-ХХI, 170 (3-4), 27–31. doi: https://doi.org/10.21003/ea.v170-05
- Reichheld, F. F., Sasser, W. E. (2010). Zero defections: quality comes to services. Harvard business review, 68 (5), 105–111.
- Tarasov, A. A., Fayzrahmanov, P. A. (2010). Problema otsenki loyal'nosti klientov negosudarstvennogo pensionnogo fonda v sisteme upravleniya vzaimootnosheniyami s klientami. Vestnik Permskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. Elektrotekhnika, informatsionnye tekhnologii, sistemy upravleniya, 4, 12–21.
- Gerpott, T. Y. (2011). Empiricheskie issledovaniya loyal'nosti klienta. Moscow: Vil'yams, 243.
- Hayes, B. E. (2011). Lessons in Loyalty. Quality Progress, 31.
- Alok, K. R., Srivastava, M. (2013). The Antecedents of Customer Loyalty: An Empirical Investigation in Life Insurance Context. Journal of Competitiveness, 5 (2), 139–163. doi: https://doi.org/10.7441/joc.2013.02.10
- Noskova, E. V., Romanova, I. M. (2015). Evaluation of customer loyalty to different format retailers. Journal of Internet Banking and Commerce. Available at: http://www.icommercecentral.com/open-access/evaluation-of-customer-loyalty-to-different-format-retailers.php?aid=62413#6
- Korneta, P. (2018). Net promoter score, growth, and profitability of transportation companies. International Journal of Management and Economics, 54 (2), 136–148. doi: https://doi.org/10.2478/ijme-2018-0013
- Faed, A., Hussain, O. K., Chang, E. (2014). A methodology to map customer complaints and measure customer satisfaction and loyalty. Service Oriented Computing and Applications, 8 (1), 33–53. doi: https://doi.org/10.1007/s11761-013-0142-6
- Minser, J., Webb, V. (2010). Quantifying the Benefits: Application of Customer Loyalty Modeling in Public Transportation Context. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2144 (1), 111–120. doi: https://doi.org/10.3141/2144-13
- Sun, S. (2018). Public Transit Loyalty Modeling Considering the Effect of Passengers’ Emotional Value: A Case Study in Xiamen, China. Journal of Advanced Transportation, 2018, 1–12. doi: https://doi.org/10.1155/2018/4682591
- Pratiwi, P. U. D., Landra, N., Kusuma, G. A. T. (2018). The Construction of Public Transport Service Model to Influence the Loyalty of Customer. Scientific Research Journal, 6 (2), 56–63.
- Shiftan, Y., Barlach, Y., Shefer, D. (2015). Measuring Passenger Loyalty to Public Transport Modes. Journal of Public Transportation, 18 (1), 1–16. doi: https://doi.org/10.5038/2375-0901.18.1.7
- Juga, J., Juntunen, J., Grant, D. B. (2010). Service quality and its relation to satisfaction and loyalty in logistics outsourcing relationships. Managing Service Quality: An International Journal, 20 (6), 496–510. doi: https://doi.org/10.1108/09604521011092857
- Kilibarda, M., Andrejic, M. (2012). Logistics Service Quality Impact on Customer Satisfaction and Loyalty. 2nd Olympus International Conference on Supply Chains. Katerini. Available at: https://www.researchgate.net/publication/259713993_Logistics_Service_Quality_Impact_on_Customer_Satisfaction_and_Loyalty
- Gil-Saura, I., Berenguer-Contri, G., Ruiz-Molina, E. (2018). Satisfaction and loyalty in b2b relationships in the freight forwarding industry: adding perceived value and service quality into equation. Transport, 33 (5), 1184–1195. doi: https://doi.org/10.3846/transport.2018.6648
- Leong, L.-Y., Hew, T.-S., Lee, V.-H., Ooi, K.-B. (2015). An SEM–artificial-neural-network analysis of the relationships between SERVPERF, customer satisfaction and loyalty among low-cost and full-service airline. Expert Systems with Applications, 42 (19), 6620–6634. doi: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2015.04.043
- Ansari, A., Riasi, A. (2016). Modelling and evaluating customer loyalty using neural networks: Evidence from startup insurance companies. Future Business Journal, 2 (1), 15–30. doi: https://doi.org/10.1016/j.fbj.2016.04.001
- Rahul, T., Majhi, R. (2014). An adaptive nonlinear approach for estimation of consumer satisfaction and loyalty in mobile phone sector of India. Journal of Retailing and Consumer Services, 21 (4), 570–580. doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.03.009
- Corsi, A. M., Rungie, C., Casini, L. (2011). Is the polarization index a valid measure of loyalty for evaluating changes over time? Journal of Product & Brand Management, 20 (2), 111–120. doi: https://doi.org/10.1108/10610421111121107
- Makurina, A. O. (2015). Otsenka loyal'nosti abonentov mobil'noy svyazi s ispol'zovaniem metodov nechetkogo modelirovaniya. Voprosy sovremennoy nauki i praktiki, 2 (56), 68–77.
- Yue, C., Yue, Z. L. (2019). Measuring the satisfaction and loyalty for Chinese smartphone users: A simple symbol-based decision making method. Scientia Iranica, 26 (1), 589–604. doi: https://doi.org/10.24200/sci.2018.3841.0
- Zade, L. (1976). Ponyatie lingvisticheskoy peremennoy i ego primenenie k prinyatiyu priblizhennyh resheniy. Moscow: Mir, 165.
- Yarushkina, N. G. (2009). Osnovy teorii nechetkih i gibridnyh sistem. Moscow: Finansy i statistika, 321.
- Altunin, A. Е., Semuhin, M. V. (2000). Modeli i algoritmy prinyatiya resheniy v nechetkih usloviyah. Tyumen': Tyumenskiy gosudarstvenniy universitet, 352.
- Mamdani, E. H. (1974). Application of fuzzy algorithms for control of simple dynamic plant. Proceedings of the Institution of Electrical Engineers, 121 (12), 1585. doi: https://doi.org/10.1049/piee.1974.0328
- Bocharnikov, V. P. (2011). Fuzzy-tekhnologiya: matematicheskie osnovy. Praktika modelirovaniya v ekonomike. Sankt-Peterburg: «Nauka» RAN, 328.
- Kryvoruchko, O., Shynkarenko, V., Popova, N. (2018). Quality Management of Transport Services: Concept, System Approach, Models of Implementation. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4.3), 472–476. doi: https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19919
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Iryna Fedotova, Oksana Kryvoruchko, Volodymyr Shynkarenko, Nadiia Bocharova, Liudmyla Sotnychenko, Svetlana Dimitrakieva
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.