Методика дослідження стаціонарних рухів ротора з приєднаними тілами (автобалансиром) на прикладі плоскої моделі

Автор(и)

  • Gennadiy Filimonikhin Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2819-0569
  • Irina Filimonikhina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-1384-6027
  • Iryna Ienina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2122-7808
  • Serhii Rahulin Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005, Україна https://orcid.org/0000-0001-8955-0380

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181

Ключові слова:

ротор, ізотропна опора, автобалансир, стаціонарний рух, стійкість руху, рівняння усталеного руху

Анотація

Модернізований енергетичний метод дослідження динаміки роторів. Метод застосовний для роторів на ізотропних пружно-в'язких опорах, коли до ротора приєднані тіла, на які при відносному русі діють пружні і в'язкі сили. Метод призначений для пошуку, визначення умов існування і оцінки стійкості стаціонарних рухів роторної системи. На стаціонарних рухах відносні руху приєднаних тіл припиняються, і система обертається як одне ціле навколо осі обертання, утвореної опорами.

Ефективність методу проілюстрована на прикладі плоскої моделі ротора з автобалансиром з багатьма вантажами у вигляді куль, роликів і маятників.

Встановлено, що як при наявності, так і відсутності демпфірування в опорах, при достатній балансувальній ємності автобалансира система має сім'ю основних рухів (на них ротор збалансований).

При відсутності демпфірування в опорах система має:

– при наявності неврівноваженості ротора – ізольовані побічні рухи (на них ротор незбалансований), в яких центри мас вантажів відхилені в бік неврівноваженості або в протилежний бік;

– при відсутності неврівноваженості ротора – однопараметричні сім'ї побічних рухів, в яких центри мас вантажів лежать на одній прямій.

При наявності демпфірування в опорах:

– при наявності неврівноваженості ротора система має ізольовані побічні рухи, в яких центри мас вантажів лежать на одній прямій, і пряма утворює з вектором неврівноваженості кут, що залежить від швидкості обертання ротора;

– при відсутності неврівноваженості ротора побічних рухів не існує.

При відсутності демпфірування в опорах побічні рухи і області їх існування не залежать від кутової швидкості обертання ротора, а при наявності – залежать.

Як при наявності, так і при відсутності демпфірування в опорах:

– на дорезонансних швидкостях обертання ротора стійким може бути тільки той побічний рух, на якому сумарна неврівноваженість ротора і вантажів найбільша;

– на зарезонансних швидкостях обертання ротора може бути стійка тільки сім'я основних рухів

Біографії авторів

Gennadiy Filimonikhin, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Irina Filimonikhina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Iryna Ienina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автоматизації виробничих процесів

Serhii Rahulin, Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005

Кандидат технічних наук

Кафедра авіаційної техніки

Посилання

  1. Thearle, E. L. (1950). Automatic dynamic balancers (Part 2 – Ring, pendulum, ball balancers). Machine Design, 22 (10), 103–106.
  2. Gusarov, A. A. (2002). Avtobalansiruyuschie ustroystva pryamogo deystviya. Moscow: Nauka, 119.
  3. Filimonikhin, G. B. (2004). Zrivnovazhennia i vibrozakhyst rotoriv avtobalansyramy z tverdymy koryhuvalnymy vantazhamy. Kirovohrad: KNTU, 352.
  4. Detinko, F. M. (1956). Ob ustoychivosti raboty avtobalansira dlya dinamicheskoy balansirovki. Izv. AN SSSR. OTN. Mekh. i Mashinostr, 4, 38–45.
  5. Muyzhniek, A. I. (1956). Nekotorye voprosy teorii avtomaticheskoy dinamicheskoy balansirovki. Voprosy dinamiki i prochnosti, 6, 123–145.
  6. Blekhman, I. I. (1981). Sinhronizatsiya v prirode i tekhnike. Moscow: Nauka, 352.
  7. Nesterenko, V. P. (1985). Avtomaticheskaya balansirovka rotorov priborov i mashin so mnogimi stepenyami svobody. Tomsk: Izd-vo Tomsk. un-ta, 84.
  8. Filimonikhin, G. B. (1996). K ustoychivosti osnovnogo dvizheniya dvuhmayatnikovogo avtobalansira. Dopovidi Natsionalnoi akademiyi nauk Ukrainy, 8, 74–78. Available at: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/6796
  9. Gorbenko, A. N. (2003). On the Stability of Self-Balancing of a Rotor with the Help of Balls. Strength of Materials, 35 (3), 305–312. doi: http://doi.org/10.1023/a:1024621023821
  10. Filimonikhina, I. I. (2006). Zastosuvannia funktsiyi Hamiltona do vyznachennia umov nastannia avtobalansuvannia rotora z nerukhomoiu tochkoiu. Konstruiuvannia, vyrobnytstvo ta ekspluatatsiya silskohospodarskykh mashyn, 36, 241–246.
  11. Green, K., Champneys, A. R., Lieven, N. J. (2006). Bifurcation analysis of an automatic dynamic balancing mechanism for eccentric rotors. Journal of Sound and Vibration, 291 (3-5), 861–881. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2005.06.042
  12. Ruelle, D. (1989). Elements of Differentiable Dynamics and Bifurcation Theory. Academic Press, 196. doi: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11426-2
  13. Filimonikhin, G. B., Filimonikhina, I. I., Pirogov, V. V. (2014). Stability of Steady-State Motion of an Isolated System Consisting of a Rotating Body and Two Pendulums. International Applied Mechanics, 50 (4), 459–469. doi: https://doi.org/10.1007/s10778-014-0651-9
  14. Artyunin, A. I., Eliseyev, S. V. (2013). Effect of "Crawling" and Peculiarities of Motion of a Rotor with Pendular Self-Balancers. Applied Mechanics and Materials, 373-375, 38–42. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.373-375.38
  15. Antipov, V. I., Dentsov, N. N., Koshelev, A. V. (2014). Dynamics of the parametrically excited vibrating machine with isotropic elastic system. Fundamental'nye issledovaniya, 8, 1037–1042. Available at: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=34713
  16. Lu, C.-J., Wang, M.-C. (2011). Stability analysis of a ball–rod–spring automatic balancer. International Journal of Mechanical Sciences, 53 (10), 846–854. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2011.07.005
  17. Rezaee, M., Mohammad Ettefagh, M., Fathi, R. (2019). Dynamics and Stability of Non-Planar Rigid Rotor Equipped with Two Ball-Spring Autobalancers. International Journal of Structural Stability and Dynamics, 19 (02), 1950001. doi: https://doi.org/10.1142/s0219455419500019
  18. Strauch, D. (2009). Classical Mechanics: An Introduction. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73616-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-30

Як цитувати

Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Ienina, I., & Rahulin, S. (2019). Методика дослідження стаціонарних рухів ротора з приєднаними тілами (автобалансиром) на прикладі плоскої моделі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(7 (99), 43–52. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181

Номер

Розділ

Прикладна механіка