Дослідження збудження маятником, кулею, роликом резонансних коливань ротора на ізотропних опорах

Автор(и)

  • Volodymyr Yatsun Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-4973-3080
  • Gennadiy Filimonikhin Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2819-0569
  • Nataliia Podoprygora Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-4092-8730
  • Vladimir Pirogov Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-5843-4552

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.182995

Ключові слова:

пасивний автобалансир, ефект Зоммерфельда, інерційний віброзбудник, резонансна вібромашина, біфуркація рухів

Анотація

Аналітично досліджені усталені режими руху системи, складеної зі збалансованого ротора на ізотропних пружно-в’язких опорах, і вантажу (кулі, ролика, маятника), встановленого усередині ротора з можливістю відносного руху. При цьому маятник вільно насаджений на вал ротора, а куля чи ролик котяться без ковзання по кільцевій доріжці з центром на подовжній осі ротора.

Описана фізико-математична модель системи. Записані диференціальні рівняння руху системи щодо системи координат, що обертається з постійною швидкістю обертання у безрозмірному вигляді.

Знайдено всі усталені режими руху системи, в яких вантаж обертається з постійною кутовою швидкістю. В системі координат, що синхронно обертається з вантажем, ці рухи стаціонарні.

Проведені теоретичні дослідження показують, що на усталених режимах руху:

– за відсутністю сил опору в системі вантаж синхронно обертається з ротором;

– за наявністю сил опору в системі вантаж відстає від ротора.

Режими застрягання вантажу є однопараметричними сім’ями усталених рухів. Кожен режим застрягання характеризується відповідною частотою застрягання.

В залежності від параметрів системи можуть існувати одна чи три можливі швидкості застрягання вантажу. Якщо на будь-якій швидкості обертання ротора існує тільки одна кутова швидкість застрягання вантажу, то відповідний режим руху (однопараметрична сім’я) глобально асимптотично стійкий. Якщо кількість швидкостей застрягання змінюється в залежності від кутової швидкості обертання ротора, то асимптотично стійкими є:

– єдиний існуючий режим застрягання (глобально асимптотично стійкий, коли інших немає);

– режими застрягання з найменшою і найбільшою швидкостями.

Режим застрягання вантажу з найменшою кутовою швидкістю (близька до резонансної) можна використовувати для збудження резонансних коливань в вібраційних машинах. Найбільша частота застрягання вантажу близька до швидкості обертання ротора. Цей режим можна використовувати для збудження нерезонансних коливань в вібраційних машинах

Біографії авторів

Volodymyr Yatsun, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельних, дорожніх машин і будівництва

Gennadiy Filimonikhin, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Nataliia Podoprygora, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор педагогічних наук, доцент

Кафедра природничих наук та методик їхнього навчання

Vladimir Pirogov, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач

Кафедра деталей машин і прикладної механіки

Посилання

  1. Filimonikhin, G., Yatsun, V. (2015). Method of excitation of dual frequency vibrations by passive autobalancers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (7 (76)), 9–14. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.47116
  2. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Ienina, I., Rahulin, S. (2019). A procedure of studying stationary motions of a rotor with attached bodies (auto-balancer) using a flat model as an example. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 43–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181
  3. Filimonikhin, G., Yatsun, V., Filimonikhina, I., Ienina, I., Munshtukov, I. (2019). Studying the load jam modes within the framework of a flat model of the rotor with an autobalancer. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (101)), 51–61. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.177418
  4. Green, K., Champneys, A. R., Lieven, N. J. (2006). Bifurcation analysis of an automatic dynamic balancing mechanism for eccentric rotors. Journal of Sound and Vibration, 291 (3-5), 861–881. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2005.06.042
  5. Artyunin, A. I. (1993). Issledovanie dvizheniya rotora s avtobalansirom. Izvestiya vysshih uchebnyh zavedeniy. Mashinostroenie, 1, 15–19.
  6. Artyunin, A. I., Eliseev, S. V., Sumenkov, O. Y. (2018). Experimental Studies on Influence of Natural Frequencies of Oscillations of Mechanical System on Angular Velocity of Pendulum on Rotating Shaft. Lecture Notes in Mechanical Engineering, 159–166. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-95630-5_17
  7. Artyunin, A. I., Eliseyev, S. V. (2013). Effect of “Crawling” and Peculiarities of Motion of a Rotor with Pendular Self-Balancers. Applied Mechanics and Materials, 373-375, 38–42. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.373-375.38
  8. Jung, D., DeSmidt, H. (2017). Nonsynchronous Vibration of Planar Autobalancer/Rotor System With Asymmetric Bearing Support. Journal of Vibration and Acoustics, 139 (3). doi: https://doi.org/10.1115/1.4035814
  9. Jung, D. (2018). Supercritical Coexistence Behavior of Coupled Oscillating Planar Eccentric Rotor/Autobalancer System. Shock and Vibration, 2018, 1–19. doi: https://doi.org/10.1155/2018/4083897
  10. Ryzhik, B., Sperling, L., Duckstein, H. (2004). Non-synchronous Motions Near Critical Speeds in a Single-plane Auto-Balancing Device. Technische Mechanik, 24, 25–36.
  11. Lu, C.-J., Tien, M.-H. (2012). Pure-rotary periodic motions of a planar two-ball auto-balancer system. Mechanical Systems and Signal Processing, 32, 251–268. doi: https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2012.06.001
  12. Jung, D., DeSmidt, H. A. (2016). Limit-Cycle Analysis of Planar Rotor/Autobalancer System Influenced by Alford's Force. Journal of Vibration and Acoustics, 138 (2). doi: https://doi.org/10.1115/1.4032511
  13. Antipov, V. I., Dentsov, N. N., Koshelev, A. V. (2014). Dynamics of the parametrically excited vibrating machine with isotropic elastic system. Fundamental research, 8, 1037–1042. Available at: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=34713
  14. Strauch, D. (2009). Classical Mechanics: An Introduction. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73616-5
  15. Nayfeh, A. H. (1993). Introduction to Perturbation Techniques. Wiley, 536.
  16. Ruelle, D. (1989). Elements of Differentiable Dynamics and Bifurcation Theory. Academic Press, 196. doi: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11426-2

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-08

Як цитувати

Yatsun, V., Filimonikhin, G., Podoprygora, N., & Pirogov, V. (2019). Дослідження збудження маятником, кулею, роликом резонансних коливань ротора на ізотропних опорах. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7 (102), 32–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.182995

Номер

Розділ

Прикладна механіка