Розробка підходу оперативного управління технологічною безпекою залізничного транспорту на основі виявлення ризиків у показниках його роботи

Автор(и)

  • Valerii Samsonkin Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071, Україна https://orcid.org/0000-0002-1521-2263
  • Oleksii Goretskyi Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071, Україна https://orcid.org/0000-0002-2656-6120
  • Viacheslav Matsiuk Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071, Україна https://orcid.org/0000-0003-2355-2564
  • Viktor Myronenko Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071, Україна https://orcid.org/0000-0002-6088-3867
  • Anatoliy Boynik Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-7773-9055
  • Viktor Merkulov Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0003-3898-6445

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.184162

Ключові слова:

системний підхід, технологічна безпека, управлінське рішення, виявлення статистичної закономірності

Анотація

Досліджується механізм забезпечення та управління безпекою руху на залізничному транспорті. Використовується реальна статистика порушень безпеки руху на залізницях України за останні роки. Для емпіричних досліджень і обґрунтування необхідності застосування системного підходу обрані три господарства, з вини яких відбувається понад 60 % транспортних подій на рік: локомотивне, шляхи, вантажних вагонів. Запропоновано системний підхід до управління технологічної безпеки. В якості вхідної інформації використовується статистика порушень безпеки. Кожна подія порушення безпеки систематизується по восьми параметрах, які характеризують місце, час вид події, його причину, винного, обставини, мотивацію, адресність шкоди. Формується відповідна база даних параметрів систематизації. Аналіз динаміки транспортних подій в одно-, дво- і трьох-вимірному просторі параметрів систематизації дозволяє виявити приховані закономірності, які представляють собою загрозу погіршення стану безпеки та аварійної ситуації. Це трактується як вузьке місце, яке вимагає підвищеної уваги і розробки заходів запобігання переростання в аварійну ситуацію. Ризик визначено як найбільш значуща передумова транспортних подій. Передумови знаходяться в площині забезпечення перевізного процесу та мають системний характер.

Розроблено алгоритм оперативного управління технологічноїю безпекою і процедура підтримки прийняття оперативного управлінського рішення щодо зниження впливу ризиків. Алгоритм формалізований і готовий до автоматизації. Автоматизація передбачає використання цифрових технологій 4.0. Використання запропонованого підходу сприятиме зменшенню впливу людського фактора, підвищить оперативність і об'єктивність управлінських рішень по забезпеченню безпеки, зробить цілеспрямованим і ефективним фінансування безпеки. Запропонований підхід може застосовуватися для інших видів транспорту

Біографії авторів

Valerii Samsonkin, Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071

Доктор технічних наук, професор

Кафедра технологій транспорту та управління процесами перевезень

Oleksii Goretskyi, Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071

Кандидат історичних наук, доцент

Кафедра технологій транспорту та управління процесами перевезень

Viacheslav Matsiuk, Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра технологій транспорту та управління процесами перевезень

Viktor Myronenko, Державний університет інфраструктури та технологій вул. Кирилівска, 9, м. Київ, Україна, 04071

Доктор технічних наук, професор

Кафедра управління комерційною діяльністю залізниць

Anatoliy Boynik, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автоматики та комп’ютерне телекерування рухом поїздів

Viktor Merkulov, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Доцент

Кафедра обчислювальної техніки та систем управління

Посилання

  1. Festag, A. (2014). Cooperative intelligent transport systems standards in europe. IEEE Communications Magazine, 52 (12), 166–172. doi: https://doi.org/10.1109/mcom.2014.6979970
  2. Sjoberg, K., Andres, P., Buburuzan, T., Brakemeier, A. (2017). Cooperative Intelligent Transport Systems in Europe: Current Deployment Status and Outlook. IEEE Vehicular Technology Magazine, 12 (2), 89–97. doi: https://doi.org/10.1109/mvt.2017.2670018
  3. Li, Z., Dao, H., Patel, H., Liu, Y., Zhou, B. (2017). Incorporating Traffic Control and Safety Hardware Performance Functions into Risk-based Highway Safety Analysis. PROMET - Traffic&Transportation, 29 (2), 143–153. doi: https://doi.org/10.7307/ptt.v29i2.2041
  4. Young, W., Sobhani, A., Lenné, M. G., Sarvi, M. (2014). Simulation of safety: A review of the state of the art in road safety simulation modelling. Accident Analysis & Prevention, 66, 89–103. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.01.008
  5. Astarita, V., Giofré, V. P. (2019). From traffic conflict simulation to traffic crash simulation: Introducing traffic safety indicators based on the explicit simulation of potential driver errors. Simulation Modelling Practice and Theory, 94, 215–236. doi: https://doi.org/10.1016/j.simpat.2019.03.003
  6. Pešić, D., Vujanić, M., Lipovac, K., Antić, B. (2013). New method for benchmarking traffic safety level for the territory. Transport, 28 (1), 69–80. doi: https://doi.org/10.3846/16484142.2013.781539
  7. Johnsson, C., Laureshyn, A., De Ceunynck, T. (2018). In search of surrogate safety indicators for vulnerable road users: a review of surrogate safety indicators. Transport Reviews, 38 (6), 765–785. doi: https://doi.org/10.1080/01441647.2018.1442888
  8. Kamaluddin, N. A., Andersen, C. S., Larsen, M. K., Meltofte, K. R., Várhelyi, A. (2018). Self-reporting traffic crashes – a systematic literature review. European Transport Research Review, 10 (2). doi: https://doi.org/10.1186/s12544-018-0301-0
  9. Sokolovskij, E., Prentkovskis, O. (2013). Investigating traffic accidents: the interaction between a motor vehicle and a pedestrian. Transport, 28 (3), 302–312. doi: https://doi.org/10.3846/16484142.2013.831771
  10. Clitan, A.-F. (2014). Sustainable Transport in Romania vs. European Union. Analysis of Road Transport System from the Sustainable Transport Perspective. Romanian Journal of Transport Infrastructure, 3 (2), 37–45. doi: https://doi.org/10.1515/rjti-2015-0026
  11. Bureika, G., Gaidamauskas, E., Kupinas, J., Bogdevičius, M., Steišūnas, S. (2016). Modelling the assessment of traffic risk at level crossings of lithuanian railways. Transport, 32 (3), 282–290. doi: https://doi.org/10.3846/16484142.2016.1244114
  12. Dezhkam, B., Mehrdad Eslami, S. (2017). A review of methods for highway-railway crossings safety management process. International electronic journal of mathematics education, 12 (3), 561–568.
  13. Sever, D. (1970). New Approach to Determining Visibility Length on Passive Protected Level Railroad Crossings. PROMET - Traffic&Transportation, 24 (6), 479–486. doi: https://doi.org/10.7307/ptt.v24i6.1203
  14. Matsiuk, V. (2017). A study of the technological reliability of railway stations by an example of transit trains processing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (85)), 18–24. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.91074
  15. Santarremigia, F. E., Molero, G. D., Poveda-Reyes, S., Aguilar-Herrando, J. (2018). Railway safety by designing the layout of inland terminals with dangerous goods connected with the rail transport system. Safety Science, 110, 206–216. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.03.001
  16. Mironenko, V. K., Kacman, M. D., Macyuk, V. I. (2016). Creation pre-conditions of decision support system on of consequences liquidation of railway emergency on the basis of network-centric control methods. Systemy obrobky informatsiyi: zbirnyk naukovykh prats, 5 (142), 182–188.
  17. Katsman, M. D., Myronenko, V. K., Matsiuk, V. I. (2015). Mathematical models of ecologically hazardous rail traffic accidents. Reliability: theory & applications, 10 (1), 28–39.
  18. Chruzik, K., Wiśniewska, K., Fellner, R. (2017). Analysis of internal sources of hazards in civil air operations. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport, 94, 27–35. doi: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2017.94.3
  19. Di Gravio, G., Patriarca, R., Costantino, F., Sikora, I. (2017). Safety Assessment for an ATM System Change: A Methodology for the ANSPs. PROMET - Traffic&Transportation, 29 (1), 99–107. doi: https://doi.org/10.7307/ptt.v29i1.2121
  20. Skorupski, J. (2011). Dynamic methods of air traffic flow management. Transport Problems, 6 (1), 21–28.
  21. Rios Insua, D., Alfaro, C., Gomez, J., Hernandez-Coronado, P., Bernal, F. (2019). Forecasting and assessing consequences of aviation safety occurrences. Safety Science, 111, 243–252. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.07.018
  22. Corrigan, S., Kay, A., Ryan, M., Ward, M. E., Brazil, B. (2019). Human factors and safety culture: Challenges and opportunities for the port environment. Safety Science, 119, 252–265. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.03.008
  23. Velychko, O., Gordiyenko, T. (2018). A comparative analysis of the assessment results of the competence of technical experts by methods of analytic hierarchy process and with using the Rasch model. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (93)), 14–21. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.131459
  24. Bochkovskii, А., Gogunskii, V. (2018). Development of the method for the optimal management of occupational risks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (93)), 6–13. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.132596
  25. The European Parliament. Directive 2004/49/EU (Railway Safety Directive) (2004). European Union: Official Journal of the European Union, 24.
  26. Polozhennia pro Systemu upravlinnia bezpekoiu rukhu poizdiv u Derzhavniy administratsiyi zaliznychnoho transportu (2011). Zbirnyk normatyvnykh aktiv z bezpeky rukhu ha zaliznychnomu transporti. Kyiv: DAZTU, 32–130.
  27. International Electrotechnical Commission. IEC 61508-1:2010. Functional safety of electrical/electronic/programmable electronic safety-related systems – Part 1: General requirements (2010). International Electrotechnical Commission, 132.
  28. Zoeteman, A., van Zelm, R. (2001). Developing a Cost-Effective Renewal Strategy for Railway Track on Conventional Networks. A practical example of a policy revision at Netherlands Railways. Proceedings of the 5-th World conference on Railway Research. Cologne.
  29. Butko, T. V., Prokhorov, V. M., Chekhunov, D. M. (2018). Intelligent control of marshalling yards at transportation of dangerous goods based on multiobjective optimization. Science and Transport Progress. Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport, 5, 41–52. doi: https://doi.org/10.15802/stp2018/145470
  30. Butko, T., Prokhorov, V., Chekhunov, D. (2017). Devising a method for the automated calculation of train formation plan by employing genetic algorithms. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (85)), 55–61. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.93276
  31. Analiz stanu bezpeky rukhu, polotiv, sudnoplavstva v Ukraini za 2012 rik (2013). Ministerstvo infrastruktury Ukrainy. Kyiv: Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, 52. Available at: https://mtu.gov.ua/files/Avar_analiz_2012.Pdf
  32. Analiz stanu bezpeky rukhu, polotiv, sudnoplavstva v Ukraini za 2013 rik (2014). Ministerstvo infrastruktury Ukrainy. Kyiv: Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, 117. Available at: https://mtu.gov.ua/files/Avar_analiz_2013.Pdf
  33. Analiz stanu bezpeky rukhu, polotiv, sudnoplavstva ta avariynosti na transporti v Ukraini za 2014 rik (2015). Departament bezpeky na transporti Ministerstva infrastruktury Ukrainy. Kyiv: Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, 124. Available at: https://mtu.gov.ua/files/АНАЛІЗ%20за%202014%20рік.pdf
  34. Analiz stanu bezpeky rukhu, polotiv, sudnoplavstva ta avariynosti na transporti v Ukraini za 2015 rik (2015). Kyiv: Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, 150. Available at: https://mtu.gov.ua/files/АНАЛІЗ%20-%202015.pdf
  35. Analiz stanu bezpeky rukhu, sudnoplavstva ta avariinosti na transporti v Ukraini za 2016 rik. Available at: http://dsbt.gov.ua/sites/default/files/imce/Bezpeka_DTP/analiz_2017/analiz_avariynosti_2016.pdf
  36. Analiz stanu bezpeky rukhu, sudnoplavstva ta avariinosti na transporti v Ukraini za 2017 rik. Available at: http://dsbt.gov.ua/sites/default/files/imce/Bezpeka_DTP/2018/analiz_avariynosti_2017.compressed.pdf
  37. Dovidnyk osnovnykh pokaznykiv roboty Rehionalnykh filiy PAT «Ukrainska zaliznytsia» (2005–2015 roky) (2016). Ukrainska zaliznytsia, Upravlinnia statystyky. Kyiv: VTs «Prydniprovia», 60.
  38. Samsonkin, V. M., Martyshko, A. M. (2015). Praktychne zastosuvannia vyznachennia «vuzkykh mists» v ubezpechenni rukhu na pidpryiemstvakh zaliznychnoho transportu dlia profilaktyky transportnykh podii. Zaliznychnyi transport Ukrainy, 1, 3–10.
  39. Samsonkin, V., Druz’, V., Feldman, A. (2018). Applying of activities management based on self-learning. EUREKA: Physics and Engineering, 1, 29–38. doi: https://doi.org/10.21303/2461-4262.2018.00530

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-18

Як цитувати

Samsonkin, V., Goretskyi, O., Matsiuk, V., Myronenko, V., Boynik, A., & Merkulov, V. (2019). Розробка підходу оперативного управління технологічною безпекою залізничного транспорту на основі виявлення ризиків у показниках його роботи. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (102), 6–14. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.184162

Номер

Розділ

Процеси управління