Пошук умов настання динамічного автобалансування для ротора на двох пружно-в’язких опорах

Автор(и)

  • Gennadiy Filimonikhin Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2819-0569
  • Irina Filimonikhina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-1384-6027
  • Vladimir Pirogov Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-5843-4552
  • Serhii Rahulin Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005, Україна https://orcid.org/0000-0001-8955-0380
  • Mykola Sadovyi Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0001-6582-6506
  • Guntis Strautmanis Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658, Латвія https://orcid.org/0000-0001-8405-939X
  • Olena Tryfonova Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-6146-9844
  • Mykola Yakymenko Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-3290-6088

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.192598

Ключові слова:

ротор, ізотропна опора, автобалансир, стаціонарний рух, стійкість руху, рівняння усталеного руху

Анотація

Визначено умови настання динамічного автобалансування у випадку ротора на двох пружно-в'язких опорах, що балансується двома і більше пасивними автобалансиром будь-якого типу.

Застосовано модернізований енергетичний метод в припущенні, що маса вантажів автобалансирів набагато менше маси ротора. Метод розроблений для роторів на ізотропних пружно-в'язких опорах, коли до ротора приєднані тіла, відносному руху яких перешкоджають пружні і в'язкі сили опору. Метод дозволяє знаходити стаціонарні рухи роторної системи, оцінювати їх стійкість. На стаціонарних рухах відносні рухи приєднаних тіл припиняються, і система обертається як одне ціле навколо осі обертання, утвореної опорами.

Описана механіко-математична модель системи. Знайдений узагальнений потенціал на стаціонарних рухах і дисипативна функція, що відповідає опорам. Для узагальнених координат ротора складені рівняння стаціонарних рухів системи. Узагальнений потенціал досліджений на умовний екстремум в припущенні, що виконуються рівняння стаціонарних рухів, що відповідають узагальненим координатам ротора.

Встановлено, що динамічне балансування ротора можливо тільки в разі довгого ротора, двох і більше автобалансирів будь-якого типу, встановлених в різних площинах корекції і тільки на зарезонансного швидкостях обертання ротора. Встановлено, що сили опору в опорах явно не змінюють умови настання автобалансування, однак можуть змінювати ці умови неявно – шляхом зміни області існування стаціонарних рухів.

Отриманий результат збігається з результатом, отриманим із застосуванням узагальненого емпіричного критерію настання автобалансування при неврахування демпфірування в опорах. Показано, що модернізований енергетичний метод (як і узагальнений емпіричний критерій настання автобалансування) дозволяє знаходити узагальнені умови настання автобалансування, придатні для будь-яких типів автобалансирів. Тому обидва методи придатні для побудови загальної теорії пасивних автобалансирів – застосовної для автобалансирів будь-якого типу

Біографії авторів

Gennadiy Filimonikhin, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Irina Filimonikhina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Vladimir Pirogov, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач

Кафедра деталей машин і прикладної механіки

Serhii Rahulin, Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005

Кандидат технічних наук

Кафедра авіаційної техніки

Mykola Sadovyi, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності

Guntis Strautmanis, Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658

Доктор інженерних наук

Кафедра залізничного транспорту

Olena Tryfonova, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра природничих наук та методик їхнього навчання

Mykola Yakymenko, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Посилання

  1. Thearle, E. L. (1950). Automatic dynamic balancers (Part 2 – Ring, pendulum, ball balancers). Machine Design, 22 (10), 103–106.
  2. Gusarov, A. A. (2002). Avtobalansiruyushchie ustroystva pryamogo deystviya. Moscow: Nauka, 119.
  3. Filimonikhin, H. B. (2004). Zrivnovazhennia i vibrozakhyst rotoriv avtobalansyramy z tverdymy koryhuvalnymy vantazhamy. Kirovohrad: KNTU, 352.
  4. Nesterenko, V. P. (1985). Avtomaticheskaya balansirovka rotorov priborov i mashin so mnogimi stepenyami svobody. Tomsk: Izd-vo Tomsk. un-ta, 84.
  5. Sperling, L., Ryzhik, B., Duckstein, H. (2001). Two-plain automatic balancing. Machine Dynamics Problems, 25 (3/4), 139–152.
  6. Rodrigues, D. J., Champneys, A. R., Friswell, M. I., Wilson, R. E. (2008). Automatic two-plane balancing for rigid rotors. International Journal of Non-Linear Mechanics, 43 (6), 527–541. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijnonlinmec.2008.01.002
  7. Bolton, J. N. (2010). Single- and Dual-Plane Automatic Balancing of an Elastically-Mounted Cylindrical Rotor with Considerations of Coulomb Friction and Gravity. Blacksburg, Virginia, 338.
  8. Rodrigues, D. J., Champneys, A. R., Friswell, M. I., Wilson, R. E. (2011). Two-plane automatic balancing: A symmetry breaking analysis. International Journal of Non-Linear Mechanics, 46 (9), 1139–1154. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijnonlinmec.2011.04.033
  9. Lu, C.-J., Wang, M.-C. (2011). Stability analysis of a ball–rod–spring automatic balancer. International Journal of Mechanical Sciences, 53 (10), 846–854. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2011.07.005
  10. Rezaee, M., Mohammad Ettefagh, M., Fathi, R. (2019). Dynamics and Stability of Non-Planar Rigid Rotor Equipped with Two Ball-Spring Autobalancers. International Journal of Structural Stability and Dynamics, 19 (02), 1950001. doi: https://doi.org/10.1142/s0219455419500019
  11. Gorbenko, A. N., Shmelev, S. Kh. (2018). Necessary Self-Balancing Robustness Conditions for a Two-Bearing Rotor Taking Unbalance Mass into Account. Herald of the Bauman Moscow State Technical University. Series Mechanical Engineering, 5, 36–50. doi: https://doi.org/10.18698/0236-3941-2018-5-36-50
  12. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Dumenko, K., Lichuk, M. (2016). Empirical criterion for the occurrence of auto-balancing and its application for axisymmetric rotor with a fixed point and isotropic elastic support. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (83)), 11–18. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.79970
  13. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Yakymenko, M., Yakimenko, S. (2017). Application of the empirical criterion for the occurrence of auto-balancing for axisymmetric rotor on two isotropic elastic supports. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (86)), 51–58. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.96622
  14. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Ienina, I., Rahulin, S. (2019). A procedure of studying stationary motions of a rotor with attached bodies (auto-balancer) using a flat model as an example. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 43–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181
  15. Muyzhniek, A. I. (1959). Nekotorye voprosy teorii avtomaticheskoy dinamicheskoy balansirovki. Voprosy dinamiki i prochnosti, 6, 123–145.
  16. Strauch, D. (2009). Classical Mechanics: An Introduction. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 405. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73616-5
  17. Ruelle, D. (1989). Elements of Differentiable Dynamics and Bifurcation Theory. Academic Press, 196. doi: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11426-2

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-29

Як цитувати

Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Pirogov, V., Rahulin, S., Sadovyi, M., Strautmanis, G., Tryfonova, O., & Yakymenko, M. (2020). Пошук умов настання динамічного автобалансування для ротора на двох пружно-в’язких опорах. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(7 (103), 50–57. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.192598

Номер

Розділ

Прикладна механіка