Створення технологічної моделі рекуператора енергії вихлопних газів дизельного двигуна маломірного судна

Автор(и)

  • Olexandr Shtanko Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022, Україна https://orcid.org/0000-0003-3572-7915
  • Maryna Litvinova Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022, Україна https://orcid.org/0000-0002-4917-2132
  • Artem Andrieiev Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022, Україна https://orcid.org/0000-0002-6043-3700
  • Mariia Andrieieva Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022, Україна https://orcid.org/0000-0002-9116-4056
  • Petro Savchuk Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022, Україна https://orcid.org/0000-0003-3893-0644

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.194938

Ключові слова:

рекуперація енергії, дизельний двигун, маломірні судна, термоелектричний генератор, вихлопні гази

Анотація

Рекупераційні системи для утилізації енергії вихлопних газів дизельних двигунів, що існують, призначені для суден великого та середнього розміру. Існує потреба розробки відповідної системи рекуперації енергії відхідних газів для маломірних суден.

Створено технологічну модель рекупераційного пристрою для маломірних суден у вигляді термоелектричного генератора (ТЕГ), який працює на енергії відхідних газів. Проаналізовані технічні умови розташування ТЕГ на судні і визначені складові його конструкції. Запропоновані технічні рішення для удосконалення процесу теплопередачі енергії від газу до ТЕГ, а саме: використання термоелектричних модулів (ТЕМ), що мають робочу температуру вище 1000 °С; застосування квадратної форми перерізу трубопроводу і розміщення спіралеподібного циліндра всередині трубопроводу генератора.

На підставі результатів теоретичних обчислень досліджено теплову модель термоелектричного генератора і розраховані технологічні параметри використання ТЕМ для забезпечення максимального значення ККД ТЕГ. Встановлено необхідність поділу генератора на три складові секції, що працюють як окремі генератори. Показана можливість одержання при використанні ТЕГ до 0,8 кВт електричної енергії, якщо частота обертання валу дизельного двигуна дорівнює 1500 об/хв.

Запропоновано оптимальний спосіб використання електричної енергії генератора, що полягає у застосуванні мотор-колеса. Функцією мотор-колеса обрано перетворення надлишкової електричної енергії ТЕГ в механічну енергію (в допомогу основному двигуну) в межах комплексного підвищення ККД використання палива. Надано відповідну схему під’єднання мотор-колеса до енергосистеми судна.

Вказані шляхи підвищення ККД термоелектричного генератора та розширення можливостей його застосування на маломірних суднах

Біографії авторів

Olexandr Shtanko, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра інформаційних технологій та фізико-математичних дисциплін

Maryna Litvinova, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022

Доктор педагогічних наук, кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра інформаційних технологій та фізико-математичних дисциплін

Artem Andrieiev, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022

Кандидат технічних наук

Кафедра теплотехніки

Mariia Andrieieva, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022

Кафедра суднового машинобудування та енергетики

Petro Savchuk, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова пр. Ушакова, 44, м. Херсон, Україна, 73022

Кафедра суднового машинобудування та енергетики

Посилання

  1. Gohari, A., Matori, A. N., Yusof, K. W., Toloue, I., Sholagberu, A. T. (2018). The effect of fuel price increase on transport cost of container transport vehicles. International Journal of GEOMATE, 15 (50), 174–181. doi: https://doi.org/10.21660/2018.50.30814
  2. Budashko, V. V. (2017). Design of the three-level multicriterial strategy of hybrid marine power plant control for a combined propulsion complex. Electrical Engineering & Electromechanics, 2, 62–72. doi: https://doi.org/10.20998/2074-272x.2017.2.10
  3. Girgin, I., Ezgi, C. (2017). Design and thermodynamic and thermoeconomic analysis of an organic Rankine cycle for naval surface ship applications. Energy Conversion and Management, 148, 623–634. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2017.06.033
  4. Ji, D., Tseng, K. J., Wei, Z., Zheng, Y., Romagnoli, A. (2016). A Simulation Study on a Thermoelectric Generator for Waste Heat Recovery from a Marine Engine. Journal of Electronic Materials, 46 (5), 2908–2914. doi: https://doi.org/10.1007/s11664-016-5038-8
  5. Kumar, S., Heister, S. D., Xu, X., Salvador, J. R., Meisner, G. P. (2013). Thermoelectric Generators for Automotive Waste Heat Recovery Systems Part I: Numerical Modeling and Baseline Model Analysis. Journal of Electronic Materials, 42 (4), 665–674. doi: https://doi.org/10.1007/s11664-013-2471-9
  6. Politicin, B. M., Shtanko, O. D., Litvinova, M. B., Karpova, S. O. (2017). Energy recovery device for the internal combustion engine. Naukovyi visnyk Natsionalnohо hirnychnoho universytetu, 3, 82–89.
  7. Anatychuk, L. I., Kuz, R. V. (2016). Thermoelectric generator for trucks. Journal of Thermoelectricity, 3, 43–48.
  8. Nour Eddine, A., Chalet, D., Faure, X., Aixala, L., Chessé, P. (2018). Optimization and characterization of a thermoelectric generator prototype for marine engine application. Energy, 143, 682–695. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2017.11.018
  9. Onishchenko, D. O., Pankratov, S. A., Zotov, A. A., Osipkov, A. S., Poshekhonov, R. A. (2017). Study of Influence of Hydraulic Thermoelectric Generator Resistance on Gasoline Engine Efficiency. International Journal of Applied Engineering Research, 12 (5), 721–727.
  10. Vikhor, L. N., Anatychuk, L. I. (2009). Generator modules of segmented thermoelements. Energy Conversion and Management, 50 (9), 2366–2372. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2009.05.020
  11. Golubev, M. V. (2013). Automatisation of the ship system for exhaust gases cleaning. Electrotechnic and computer systems, 10 (86), 74–79.
  12. Sudovye dizel'nye dvigateli: Seriya Iveco. Available at: http://www.brizmotors.ru/equipment/marine_engines/commercial/
  13. Sudovye dvigateli: Seriya YC4D. Available at: http://www.yuchai.ru/13-sudovye-dvigateli
  14. Nanni diesel. Available at: https://suddiesel.ru/catalog/666/
  15. Leontiev, A. I., Kavtaradze, R. Z., Onishchenko, D. O., Golosov, A. S., Pankratov, S. A. (2016). Improvement of piston engine operation efficiency by direct conversion of the heat of exhaust gases into electric energy. High Temperature, 54 (1), 105–112. doi: https://doi.org/10.1134/s0018151x16010053
  16. Yanov, S. (2014). Teplovaya effektivnost' parovyh kotlov. Moscow: Inostrannaya literatura, 152.
  17. Wolfram Support. Available at: https://support.wolfram.com/kb/27134
  18. Sizov, V. G. (2008). Teoriya korablya. Odessa: Feniks, Moscow: TransLit, 464.
  19. Datasheet: LTC3802 – Dual 550kHz Synchronous 2-Phase DC/DC Controller with Programmable Up/Down Tracking. Available at: https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/3802f.pdf
  20. Datasheet: LTC3810 – 100V Current Mode Synchronous Switching Regulator Controller. Available at: https://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=Ltc3810&gclid=EAIaIQobChMIsr_2wfj-5gIVjZIYCh3q7Ax4EAAYASAAEgKNgPD_BwE

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-29

Як цитувати

Shtanko, O., Litvinova, M., Andrieiev, A., Andrieieva, M., & Savchuk, P. (2020). Створення технологічної моделі рекуператора енергії вихлопних газів дизельного двигуна маломірного судна. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(8 (103), 35–42. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.194938

Номер

Розділ

Енергозберігаючі технології та обладнання