Результати дослідження зведених викидів забруднювальних речовин автомобілями різних екологічних класів «Євро», як основи маркування рівня екологічної небезпеки
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.196985Ключові слова:
дорожні транспорті засоби, викиди забруднювальних речовин, марковання рівня екологічної небезпекиАнотація
Представлено результати дослідження зміни зведених масових експлуатаційних викидів забруднювальних речовин дорожніми транспортними засобами європейських екологічних класів від «Євро-0» до «Євро-6» всіх основних категорій. Охоплено легкові автомобілі, легкий комерційний транспорт, вантажні автомобілі, автобуси, та транспортні засоби категорії L (мопеди та мотоцикли). Зведені масові викиди забруднювальних речовин визначено в єдиній системі координат як від традиційного транспорту з двигунами внутрішнього згоряння, так і від електромобілів. Враховано викиди в атмосферне повітря продукти зносу пневматичних шин, дорожнього покриття та елементів гальмівних систем. В методиці розрахунку зведених масових експлуатаційних викидів враховано 64 види найбільш вагомих забруднювальних речовин, об’єднані в 8 умовних груп. Охоплено монооксид вуглецю, діоксид вуглецю, оксиди азоту, закис азоту, аміак, легкі вуглеводні, альдегіди, кетони, ароматичні вуглеводні, поліциклічні ароматичні вуглеводні, стійкі органічні забруднювачі, частинки, з’єднання сірки, метали та з’єднання металів. Враховано викиди частинок у складі відпрацьованих газів двигунів, продуктів зношування пневматичних шин, дорожнього покриття і гальм. З викидами частинок враховано як елементарний вуглець, так і окремо адсорбовані і абсорбовані канцерогени в їх складі. Усереднені експлуатаційні масові викиди забруднювальних речовин визначено з використанням методики Європейського агентства навколишнього середовища. Для кожної з 64-х забруднювальних речовин запропоновано коефіцієнт відносної шкідливості (агресивності), визначений на основі наявних даних щодо граничнодопустимих концентрацій речовин в атмосферному повітрі, для використання розрахунків масових викидів, зведених до монооксиду вуглецю. Встановлено, що: зведені викиди легковими автомобілями рівня «Євро-5»–«Євро-6» з бензиновими двигунами лише в 4 рази перевищують зведені викиди електромобілів; зведені викиди легкових автомобілів рівня «Євро-6++» з дизелями в два рази є більшими, ніж від легкових автомобілів рівня «Євро-5»–«Євро-6» з бензиновими двигунами; зведені викиди вантажних автомобілів та міських автобусів рівня «Євро-6» в середньому лише в 5 разів більше зведених викидів електричного транспорту; зведені викиди транспортними засобами категорії L (мопедами та мотоциклами) можуть істотно перевищувати викиди легкових автомобілів та навіть автобусів і вантажівок. Отримані результати можуть бути основою розроблення екологічної класифікації та марковання дорожніх транспортних засобів (ДТЗ). Це надає можливості запровадження фіскальних та інших механізмів стимулювання використання екологічно більш сприятливих видів транспортних засобів відповідно до практики країн-членів ЄС з використанням принципу «забруднювач платить». Запропоновано загальні принципи запровадження універсальної системи маркування рівня екологічної небезпеки ДТЗ. Дискретні базові рівні екологічної небезпеки запропоновано встановлювати з кроком збільшення сумарних зведених викидів в 1,259 рази, що дорівнює збільшенню умовної енергетичної величини в 100,1 разів, тобто на 1 дБ
Посилання
- Hill, N., Windisch, E., Klimenko, A. (2016). Development of national policy on regulation of road transport CO2 emissions and energy consumption in Ukraine. Clima East project report, 212. Available at: https://europa.eu/capacity4dev/climaeastpolicyproject/document/development-national-policy-regulation-road-transport-co2-emissions-and-energy-consumption-
- Worldwide Emission Standards and Related Regulations. Passenger Cars/Light and Medium Duty Vehicles (2019). Available at: https://www.continental-automotive.com/getattachment/8f2dedad-b510-4672-a005-3156f77d1f85/EMISSIONBOOKLET_2019.pdf
- ACEA. Tax Guide (2019). Available at: https://www.acea.be/uploads/news_documents/ACEA_Tax_Guide_2019.pdf
- Yang, Z. (2018). Overview of Global Fuel Economy Policies. 2018 APCAP Joint Forum and Clean Air Week. ICCT. Available at: https://theicct.org/sites/default/files/Global-Fuel-Economy-Policies-Overview_ICCT_ZYang_20032018.pdf
- Posada, F. (2018). Fuel Economy Policy Options and Target Setting. Africa Clean Mobility Week 2018. ICCT. Available at: http://wedocs.unep.org/bitstream/id/5f1fedd9-79d0-4cab-bc32-7ccd9c48c030/FranciscoPosada_ICCT_Fuel%20Economy_20180312.pdf
- Yang, Z. (2018). Vehicle Fuel Economy Standards and Feebate System. ACEEE International Symposium on Energy Efficiency. Available at: https://www.aceee.org/sites/default/files/pdf/conferences/intl/2018/Yang.pdf
- Redziuk, A. M., Klymenko, O. A. (2018). Regarding strategy to improve energy efficiency of road transport. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 4 (256), 2–11.
- Low Emission Zones. ACEA Position Paper (2015). Available at: https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_LEZ_Position_May_2015.pdf
- Amundsen, A. H., Sundvor, I. (2018). Low Emission Zones in Europe. Requirements, enforcement and air quality. TØI report 1666/2018, 88. Available at: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=49204
- Evaluation de la zone de basses emissions rapport 2018. Available at: https://lez.brussels/medias/rapp-2018-lez-fr-final.pdf?context=bWFzdGVyfGRvY3VtZW50c3wxNTYxOTQ1fGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxkb2N1bWVudHMvaGU5L2hmNy84ODAxNjI2OTgwMzgyLnBkZnw0ZjFkNmU3ZGY5ODdhNTg0YmYxZjYwNTdhODQyOTAyMWVmZWFhMTQyMWY4YjU1ODc1ZmVlNzYwNTdmNWM2ZTYy
- Donchenko, V. V., Kunin, Yu. I., Vaysblyum, M. E., Gusarov, A. P., Semenihin, A. N., Sazonova, G. M. (2016). Perspektivy vnedreniya v Rossiyskoy Federatsii sistemy «Eko-markirovki» vnov' registriruemyh i ekspluatiruemyh avtotransportnyh sredstv: Proekt PROON/GEF-Mintrans Rossii 00080462 «Sokrashchenie vybrosov parnikovyh gazov ot avtomobil'nogo transporta v gorodah Rossii». Moscow, 230.
- Expected effects from the low emission zone on car fleet and air quality in the Brussels region (2019). Available at: https://lez.brussels/medias/lez-note-en-vdef.pdf?context=bWFzdGVyfGRvY3VtZW50c3w4NzEwNjI3fGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxkb2N1bWVudHMvaGFiL2gzYy84ODAxNjI2Njg1NDcwLnBkZnxlNGNhYmZmYThmYjQ0MTczODE3MmU3MzYyYzc2ODdiOGZjYWFkOGYyNzNjZWM4OTA4MmJiYmU2NTgwMGVhOGFl
- Klimenko, A., Hill, N., Windisch, E. (2019). Approaches to regulation of CO2 emission and energy consumption indicators of new light duty vehicles in Ukraine. The National Transport University Bulletin, 1 (43), 66–75. doi: https://doi.org/10.33744/2308-6645-2019-1-43-066-075
- Klymenko, O., Ustymenko, V., Kolobov, K., Rychok, S., Gora, M., Naumenko, N. (2019). Analysis of the studies results of emissions of pollutants by used cars imported into Ukraine from the USA. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 1 (257), 2–11.
- Klymenko, O., Ustymenko, V., Kolobov, K., Rychok, S., Hora, M., Naumenko, N. (2019). Analysis of Emissions in the European Driving Cycle of Used Light-Duty Vehicles Imported to Europe from North America. SAE International Journal of Sustainable Transportation, Energy, Environment, & Policy, 1 (1). doi: https://doi.org/10.4271/13-01-01-0001
- Hutarevych, Yu. F., Zerkalov, D. V., Hovorun, A. H., Korpach, A. O., Merzhyievska, L. P. (2006). Ekolohiya ta avtomobilnyi transport. Kyiv, 292.
- EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016 – Update Jul. 2018. Available at: https://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-guidebook-2016/part-b-sectoral-guidance-chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-3-b-i
- EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016 – Road transport: Automobile type and brake wear, Automobile road abrasion. Available at: https://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-guidebook-2016/part-b-sectoral-guidance-chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-3-b-vi
- GN 2.1.6.695-98. Predel'no dopustimye kontsentratsii (PDK) zagryaznyayushchih veshchestv v atmosfernom vozduhe naselennyh mest.
- GN 2.1.6.3492-17. Predel'no dopustimye kontsentratsii (PDK) zagryaznyayushchih veshchestv v atmosfernom vozduhe gorodskih i sel'skih poseleniy.
- GN 2.2.5.3532-18. Predel'no dopustimye kontsentratsii (PDK) vrednyh veshchestv v vozduhe rabochey zony.
- GOST 12.1.005-88. Sistema standartov bezopasnosti truda (SSBT). Obshchie sanitarno-gigienicheskie trebovaniya k vozduhu rabochey zony (s Izmeneniem No. 1).
- Hranychno dopustymi kontsentratsiyi khimichnykh i biolohichnykh rechovyn v atmosfernomu povitri naselenykh mists. Zatverdzheni v 2015 r. t.v.o. holovnoho derzhavnoho sanitarnoho likaria Ukrainy S.V. Protasom.
- DSP-201-97. Derzhavni sanitarni pravyla okhorony atmosfernoho povitria naselenykh mists (vid zabrudnennia khimichnymy ta biolohichnymy rechovynamy)», zatverdzheni nakazom Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 9 lypnia 1997 r. No. 201.
- Hranychno dopustymi kontsentratsiyi (HDK) ta orientovni bezpechni rivni diyannia (OBRD) zabrudniuiuchykh rechovyn v atmosfernomu povitri naselenykh mists. Available at: https://www.mcl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/10/OBRV-2017.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oleksii Klymenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.