Підвищення паливної ефективності літака застосуванням адаптивного крила та кінцевих аеродинамічних поверхонь
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.200664Ключові слова:
аеродинамічна якість, паливна ефективність, адаптивне крило, штучна ламінарізація, спіроідні кінцеві аеродинамічні поверхніАнотація
Підвищення паливної ефективності літака є однією із основних вимог, які висуваються до перспективних літальних апаратів і літальних апаратів, які модернізуються. Проведено оцінку зміни аеродинамічної якості і, як наслідок, підвищення паливної ефективності дальнього магістрального літака при застосуванні перспективних засобів підвищення аеродинамічної якості. До зазначених засобів відносяться: відмова від механізації кромок крила та від традиційних органів керування шляхом застосування адаптивного крила, штучна ламінарізація течії навколо елементів планеру, застосування кінцевих аеродинамічних поверхонь. Відмова від традиційних органів керування та механізації крила зумовлена необхідністю забезпечення безшовної поверхні елементів планера для запобігання передчасної турбулізації течії і, як наслідок, призводить до зменшення профільного опору літака. Застосування кінцевих аеродинамічних поверхонь направлене на зниження індуктивного опору. Визначення зміни паливної ефективності літака дозволить оцінити зміну його експлуатаційних витрат протягом життєвого циклу.
Дослідження проведено на основі відомого модульного програмного комплексу «Інтеграція 2.1». Інженерно-штурманський розрахунок виконувався для типового профілю польоту дальнього магістрального літака. Показана можливість зменшення витрати палива до 20 %. Найбільший вплив на зменшення витрати палива має ламінарізація течії на поверхні елементів планеру, при цьому зменшення витрати палива склало 17,1 %. Відмова від механізації та елеронів забезпечила зменшення витрати палива на 3,9 %, при цьому відмова від елеронів, передкрилка та закрилка забезпечило зменшення витрати палива на 0,4, 1,5 та 0,4 відсотків відповідно. Застосування спіроідних кінцевих аеродинамічних поверхонь забезпечило зменшення витрати палива на 1,95 %Посилання
- Arutyunov, A. G., Dydyshko, D. V., Endogur, A. I., Kuznetsov, K. V., Tolmachev, V. I. (2016). Perspektivy razvitiya transportnyh samoletov. Trudy MAI, 90. Available at: https://mai.ru/upload/iblock/d01/arutyunov_dydyshko_endogur_kuznetsov_tolmachev_rus2_1.pdf
- Levickiy, S. V., Levickaya, E. V. (2014). The methods of assessment of transportation efficiency of a passenger aircraft. Nauchniy vestnik MGTU GA, 205, 99–106. Available at: https://avia.mstuca.ru/jour/article/view/636/554
- Ruban, I., Khudov, H., Makoveichuk, O., Khizhnyak, I., Khudov, V., Podlipaiev, V. et. al. (2019). Segmentation of optical-electronic images from on-board systems of remote sensing of the earth by the artificial bee colony method. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (9 (98)), 37–45. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.161860
- Tinyakov, D. V. (2013). Vliyanie chastnyh kriteriev effektivnosti nesushchih poverhnostey samoletov transportnoy kategorii na velichinu kreyserskogo aerodinamicheskogo kachestva. Voprosy proektirovaniya i proizvodstva konstruktsiy letatel'nyh apparatov, 2, 18–24. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pptvk_2013_2_4
- Benzakein, M. J. (2014). What does the future bring? A look at technologies for commercial aircraft in the years 2035–2050. Propulsion and Power Research, 3 (4), 165–174. doi: https://doi.org/10.1016/j.jppr.2014.11.004
- Abbas, A., de Vicente, J., Valero, E. (2013). Aerodynamic technologies to improve aircraft performance. Aerospace Science and Technology, 28 (1), 100–132. doi: https://doi.org/10.1016/j.ast.2012.10.008
- Jucobs, P. F., Flechner, S. G., Montoya, L. C. (1977). Effect of winglets on a first-generation jet transport wing. I – longitudinal aerodynamic characteristics of a semispan model at subsonic speeds. NASA technical note. Wishington, D-8473, 48. Available at: https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19780012121.pdf
- Djojodihardjo, H. (2011). Review on Development and Recent Patents on Trailing Vortices Alleviation. Recent Patents on Mechanical Engineeringe, 4 (2), 83–129. doi: https://doi.org/10.2174/2212797611104020083
- Hantrais-Gervois, J.-L., Grenon, R., Mann, A., Büscher, A. (2009). Downward pointing winglet design and assessment within the M-DAW research project. The Aeronautical Journal, 113 (1142), 221–232. doi: https://doi.org/10.1017/s000192400000289x
- Whitcomb, R. T. (1976). A design approach and selected wind-tunnel results at high subsonic speeds for wing-tip mounted. NASA technical note, D-8260, 30. Available at: https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19760019075.pdf
- Céron-Muñoz, H. D., Cosin, R., Coimbra, R. F. F., Correa, L. G. N., Catalano, F. M. (2013). Experimental Investigation of Wing-Tip Devices on the Reduction of Induced Drag. Journal of Aircraft, 50 (2), 441–449. doi: https://doi.org/10.2514/1.c031862
- International Air Transport Association IATA (2013). IATA Technology Roadmap.
- Gratzer, L. B. (1991). Pat. No. US5102068A. Spiroid-tipped wing. No. 660,651; declareted: 25.02.91; published: 7.04.92. Available at: https://patentimages.storage.googleapis.com/bb/2c/14/e925d497e132fa/US5102068.pdf
- Nazarinia, M., Soltani, M. R., Ghorb, K. (2006). Experimental study of vortex shapes behind a wing equipped with different winglets. JAST, 3 (1), 1–15. Available at: https://www.sid.ir/FileServer/JE/99120060101.pdf
- Guerrero, J. E., Maestro, D., Bottaro, A. (2012). Biomimetic spiroid winglets for lift and drag control. Comptes Rendus Mécanique, 340 (1-2), 67–80. doi: https://doi.org/10.1016/j.crme.2011.11.007
- Mostafa, S., Bose, S., Nair, A., Raheem, M. A., Majeed, T., Mohammed, A., Kim, Y. (2014). A parametric investigation of non-circular spiroid winglets. EPJ Web of Conferences, 67, 02077. doi: https://doi.org/10.1051/epjconf/20146702077
- Catalin, N. (2014). Advanced Aerodynamic Technologies for Future Green Regional Aircraft. INCAS BULLETIN, 6 (Special 1), 99–110. doi: https://doi.org/10.13111/2066-8201.2014.6.s1.11
- Bushnell, D. M., Malik, M. R. (1987). Application of Stability Theory to Laminar Flow Control – Progress and Requirements. Stability of Time Dependent and Spatially Varying Flows, 1–17. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4724-1_1
- Chernyshev, S. L., Kiselev, A. P., Kuryachii, A. P. (2011). Laminar flow control research at TsAGI: Past and present. Progress in Aerospace Sciences, 47 (3), 169–185. doi: https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2010.11.001
- Bokser, V. D., Babuev, V., Kiselev, A., Mikeladze, V. G., Shapovalov, G. K. (1997). The Experimental Investigation of HLFC-System Use on the Swept Wing at Subsonic Velocities. SAE Technical Paper Series. doi: https://doi.org/10.4271/975500
- Collier, F. S. (1994). Recent progress in the development of laminar flow aircraft. ICAS Proceedings, 3 (19), 2436–2455. Available at: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS1994/ICAS-94-4.7.1.pdf
- Horstmann, K., Redeker, G., Quast, A., Dressler, U., Bieler, H. (1990). Flight tests with a natural laminar flow glove on a transport aircraft. Flight Simulation Technologies Conference and Exhibit. doi: https://doi.org/10.2514/6.1990-3044
- Bulgubre, C., Arnal, D. (1992). Dassault Falcon 50 laminar flow flight demonstrator. Proceedings First European Forum on Laminar Flow Technology. Hamburg, 11–19.
- Barbarino, S., Bilgen, O., Ajaj, R. M., Friswell, M. I., Inman, D. J. (2011). A Review of Morphing Aircraft. Journal of Intelligent Material Systems and Structures, 22 (9), 823–877. doi: https://doi.org/10.1177/1045389x11414084
- Li, D., Zhao, S., Da Ronch, A., Xiang, J., Drofelnik, J., Li, Y. et. al. (2018). A review of modelling and analysis of morphing wings. Progress in Aerospace Sciences, 100, 46–62. doi: https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2018.06.002
- Kiselev, M. A., Ismagilov, F. R., Vavilov, V. E., Sayakhov, I. F. (2017). Problem of adaptive wings applicalion. Vestnik UGATU, 21 (1 (75)), 136–141. Available at: http://journal.ugatu.ac.ru/index.php/Vestnik/article/view/29
- Thill, C., Etches, J., Bond, I., Potter, K., Weaver, P. (2008). Morphing skins. The Aeronautical Journal, 112 (1129), 117–139. doi: https://doi.org/10.1017/s0001924000002062
- Kota, S., Flick, P., Collier, F. S. (2016). Flight Testing of FlexFloilTM Adaptive Compliant Trailing Edge. 54th AIAA Aerospace Sciences Meeting. doi: https://doi.org/10.2514/6.2016-0036
- Sodja, J., Martinez, M. J., Simpson, J. C., De Breuker, R. (2015). Experimental Evaluation of the Morphing Leading Edge Concept. 23rd AIAA/AHS Adaptive Structures Conference. doi: https://doi.org/10.2514/6.2015-0791
- Magrini, A., Benini, E. (2018). Aerodynamic Optimization of a Morphing Leading Edge Airfoil with a Constant Arc Length Parameterization. Journal of Aerospace Engineering, 31 (2), 04017093. doi: https://doi.org/10.1061/(asce)as.1943-5525.0000812
- Magrini, A., Benini, E., Ponza, R., Wang, C., Khodaparast, H., Friswell, M. et. al. (2019). Comparison of Constrained Parameterisation Strategies for Aerodynamic Optimisation of Morphing Leading Edge Airfoil. Aerospace, 6 (3), 31. doi: https://doi.org/10.3390/aerospace6030031
- Lyu, Z., Martins, J. R. R. A. (2015). Aerodynamic Shape Optimization of an Adaptive Morphing Trailing-Edge Wing. Journal of Aircraft, 52 (6), 1951–1970. doi: https://doi.org/10.2514/1.c033116
- Ninian, D., Dakka, S. (2017). Design, Development and Testing of Shape Shifting Wing Model. Aerospace, 4 (4), 52. doi: https://doi.org/10.3390/aerospace4040052
- Woods, B. K. S., Bilgen, O., Friswell, M. I. (2012). Wind Tunnel Testing of the Fish Bone Active Camber Morphing Concept. ICAST, 54, 1–14. Available at: http://michael.friswell.com/PDF_Files/C332.pdf
- Loginov, V. V., Ukrainetc, E. A., Kravchenko, I. F., Yelanskiy, A. V. (2014). Engineering-and-economical performance estimation methodic of a light domestic airliner - turboprop engine system. Systemy ozbroiennia i viyskova tekhnika, 1 (37), 150–160.
- Loginov, V. V., Kravchenko, I. F., Elanskiy, A. V., Smyk, S. I. (2012). Uluchshenie letno-tehnicheskih harakteristik uchebno-trenirovochnogo samoleta na osnove vybora i zameny dvigatelya silovoy ustanovki. Systemy ozbroiennia i viyskova tekhnika, 1 (29), 60–67. Available at: http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/1943/soivt_2012_1_16.pdf
- Loginov, V., Ukraintes, Y. (2016). Analysis of operational characteristics of aviation dieseland gas turbine engines for light passenger aircraft. Transactions of the Institute of Aviation, 245 (4), 103–115. doi: https://doi.org/10.5604/05096669.1226429
- Petrov, A. S. (2009). Podemnaya sila i induktivnoe soprotivlenie kryla konechnogo razmaha v potoke vyazkogo szhimaemogo gaza pri dozvukovyh skorostyah. Uchenye zapiski TSAGI, 5, 16–28. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/podemnaya-sila-i-induktivnoe-soprotivlenie-kryla-konechnogo-razmaha-v-potoke-vyazkogo-szhimaemogo-gaza-pri-dozvukovyh-skorostyah
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Viktor Popov, Vasiliy Loginov, Yevgen Ukrainets, Petro Steshenko, Pavlo Hlushchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.