Інтенсивність водовідведення в дренажах мілкого закладання з урахуванням властивостей матеріалів-наповнювачів

Автор(и)

  • Оlena Slavinska Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0002-9709-0078
  • Andrey Bubela Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0002-5619-003X
  • Oleksandr Chechuha Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0003-1643-6354
  • Lyudmila Bondarenko Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0002-8239-065X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.203551

Ключові слова:

дорожня конструкція, дренуючий шар, дренаж мілкого закладання, полівінілхлоридна труба, щебеневе ядро

Анотація

До теперішнього часу практично не існує експериментальних досліджень дренажних споруд. Об’єктом представленого дослідження є дорожня конструкція з поперечним дренажем мілкого закладання, яка влаштовується на перезволожених ділянках автомобільних доріг. З метою визначення інтенсивності водовідведення дренажної конструкції, в залежності від властивостей матеріалів-наповнювачів, на спеціальній моделюючій установці дорожньої конструкції проводився експеримент.

Параметри установки дозволяють влаштовувати конструкцію, що відповідає реальним натурним умовам – параметрам ІІІ категорії автомобільної дороги та дослідити процеси формування фільтраційного потоку в дренажній траншеї, що неможливо на реальних об’єктах.

На лабораторній установці проводилися дослідження умов роботи дренажних конструкцій: шару із щебню фракцією 20–40 мм та двох типів поперечних дренажів мілкого закладання з різних матеріалів-наповнювачів в траншеї. У процесі проведення ряду експериментальних досліджень проводилося вимірювання об’єму відведеної води з траншеї, часу відведення. За результатами досліджень, на основі методів математичної статистики побудовано уніфіковані рівняння кореляційно-регресійної моделі щодо режиму роботи дренажної конструкції в залежності від початкової вологості ґрунту земляного полотна.

За отриманими результатами експериментальних досліджень визначено один з основних показників роботи конструкцій дренажів мілкого закладання, який залежить від властивостей матеріалів-наповнювачів траншей – інтенсивність водовідведення. Встановлено, що дренажна конструкція з щебеневим ядром в траншеї працювала в одному режимі сформованого потоку на відміну від конструкції з полівінілхлоридною трубою, обсипаною крупнозернистим піском. Робота конструкції з трубою за інтенсивністю водовідведення поділяється на короткочасний та тривалий режим. Отримані регресійні залежності дозволяють зробити прогноз щодо кількості відведеної води запропонованими дренажними конструкціями за певний проміжок часу для натурних умов

Біографії авторів

Оlena Slavinska, Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Доктор технічних наук, професор, декан

 

Andrey Bubela, Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Oleksandr Chechuha, Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Lyudmila Bondarenko, Національний транспортний університет вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Посилання

  1. Slavinska, О., Stozhka, V., Kharchenko, A., Bubela, A., Kvatadze, A. (2019). Development of a model of the weight of motor roads parameters as part of the information and management system of monetary evaluation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (97)), 46–59. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156519
  2. Slavinska, О., Savenko, V., Kharchenko, A., Bubela, A. (2017). Development of a mathematical model of eevaluation of road-and-transport assets as a component of information-and-management system. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (4 (90)), 45–57. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.118798
  3. Rasul, H., Zou, L., Olofsson, B. (2018). Monitoring of moisture and salinity content in an operational road structure by electrical resistivity tomography. Near Surface Geophysics, 16 (4), 423–444. doi: https://doi.org/10.1002/nsg.12002
  4. Li, S., Wu, G., Shi, H. (2017). Acoustic emission characteristics of semi-rigid bases with three moisture conditions during bending tests. Road Materials and Pavement Design, 20 (1), 187–198. doi: https://doi.org/10.1080/14680629.2017.1374992
  5. Tiza, M. T., Iorver, V. T., Iortyom, E. T. (2016). The effects of poor drainage system on road pavement: a review. International journal for innovative research in multidisciplinary field, 2 (8), 216–223. Available at: https://www.researchgate.net/publication/307167618_THE_EFFECTS_OF_POOR_DRAINAGE_SYSTEM_ON_ROAD_PAVEMENT_A_REVIEW
  6. Dipanjan, M. (2014). Highway Surface Drainage System & Problems of Water Logging In Road Section. The International Journal of Engineering and Science, 3 (11), 44–51.
  7. Owuama, C. O., Uja, E., Kingsley, C. O. (2014). Sustainable Drainage System for Road Networking. International Journal of Innovation, Management and Technology, 5 (2), 83–86. doi: https://doi.org/10.7763/ijimt.2014.v5.491
  8. Slavinska, О., Savenko, V., Bubela, A., Yaremov, A. (2018). Investigation of the work of the road construction at the sites by pipe drenes from materials of different origin. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (92)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.126512
  9. Khediya, T. D. (2016). Study of Surface and Sub Surface Highway Drainage System. International Journal of Engineering Development and Research, 4 (3), 945–949. Available at: https://www.ijedr.org/papers/IJEDR1603152.pdf
  10. Vuong, B. (2007). Measuring, Predicting and Specifying Moisture in Granular Pavements with Thin Bituminous Surfacings. Road Materials and Pavement Design, 8 (4), 695–718. doi: https://doi.org/10.1080/14680629.2007.9690095
  11. Dovidnyk No. 4. Klimatychni kharakterystyky ta klimatychne raionuvannia terytoriyi Ukrainy dlia rehuliuvannia vodno-teplovoho rezhymu v dorozhnomu budivnytstvi (2018). Kyiv, 98. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80182
  12. Gmurman, V. E. (2003). Teoriya veroyatnostey i matematicheskaya statistika. Moscow: Vysshaya shkola, 479. Available at: http://lib.maupfib.kg/wp-content/uploads/2015/12/Teoria_veroatnosty_mat_stat.pdf
  13. Ohirko, O. I., Halaiko, N. V. (2017). Teoriya ymovirnostei ta matematychna statystyka. Lviv: LvDUVS, 292. Available at: http://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/629/1/теорія%20ймовірностей%20підручник.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Slavinska О., Bubela, A., Chechuha, O., & Bondarenko, L. (2020). Інтенсивність водовідведення в дренажах мілкого закладання з урахуванням властивостей матеріалів-наповнювачів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(1 (105), 68–75. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.203551

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи