Встановлення закономірності впливу двошарового мащення на зносостійкість залізничних рейок

Автор(и)

  • Serhii Voronin Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-8443-3222
  • Besir Asadov Закрите акціонерне товариство «Азербайджанські залізниці» вул. Діляри Алієвої, 230, м. Баку, Азербайджан, AZ1010, Азербайджан https://orcid.org/0000-0002-6475-0623
  • Dmytro Onopreichuk Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-6314-3936
  • Volodymyr Stefanov Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-7947-2718
  • Ivan Hrunyk Регіональна філія «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Гоголя, 1, м. Львів, Україна, 79007, Україна https://orcid.org/0000-0003-1895-3857
  • Viktor Pashchenko Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-6859-0700
  • Oleh Zabula Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-5078-462X
  • Oleh Holovan Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-7290-8021
  • Yurii Chernichenko Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-5907-013X
  • Oleksandr Kharkivskyi Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-1222-9422

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.204201

Ключові слова:

графітовий порошок, двошарове мащення, колесо - рейка, трібологічна система, зносостійкість, аерозоль

Анотація

Наведені результати експериментального дослідження впливу двошарового мащення, що формується з графітового порошку та базових молекул індустріальної оливи, на зносостійкість бічної поверхні головки залізничної рейки. Так, при збільшені концентрації графітового порошку в оливі від 0 до 3 % при навантаженні 363–646 N величина зношування зменшується на 42–29,7 % відповідно.

Методика досліджень передбачала моделювання процесу тертя кочення з проковзуванням за допомогою роликів на машині тертя СМЦ-2. Саме такий вид тертя має місце в трибосистемі гребінь колеса – бічна поверхня головки рейки в кривих ділянках колії. Також передбачалась подача оливи аерозольним способом. Варіювались два незалежних фактори: концентрація графітового порошку в індустріальній оливі И-12А та зовнішнє навантаження. Незмінними факторами залишались частота обертання роликів, що забезпечувало стабільне проковзування на рівні 20 %, температура оливи, час проведення кожного випробування.

Результати експерименту дозволили отримати рівняння регресії, яке описує закономірність зношування ролика пари тертя «ролик-ролик» в залежності від обраних факторів.

На завершальному етапі роботи був проведений розрахунок ресурсу рейки в кривій ділянці колії. Результати розрахунку ресурсу залізничної рейки за умов збільшення концентрації графітового порошку від 0 до 3 % при зовнішніх навантаженнях від 363 до 646 N показали приріст ресурсу рейки від 40 до 61 %. Розрахунок базувався на отриманих експериментальних даних, що характеризують процес тертя бічної поверхні головки рейки з гребенем колеса в кривій ділянці колії за умов двошарового мащення при різних навантаженнях. Двошарове мащення формувалось шляхом аерозольного нанесення оливи на поверхню тертя з різною концентрацією графіту.

Отриманні дані дають можливість прогнозувати строк служби залізничних рейок в кривих за умов двошарового мащення

Біографії авторів

Serhii Voronin, Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра «Будівельні, колійні і вантажно-розвантажувальні машини»

Besir Asadov, Закрите акціонерне товариство «Азербайджанські залізниці» вул. Діляри Алієвої, 230, м. Баку, Азербайджан, AZ1010

Інженер, начальник вагонної служби

Dmytro Onopreichuk, Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельні, колійні і вантажно-розвантажувальні машини»

Volodymyr Stefanov, Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельні, колійні і вантажно-розвантажувальні машини»

Ivan Hrunyk, Регіональна філія «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Гоголя, 1, м. Львів, Україна, 79007

Кандидат технічних наук

Viktor Pashchenko, Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001

Кандидат технічних наук

Кафедра тактики

Oleh Zabula, Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001

Кандидат військових наук, доцент

Кафедра ракетно-артилерійського озброєння

Oleh Holovan, Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001

Кандидат військових наук

Кафедра тактико-спеціальної підготовки

Yurii Chernichenko, Національна академія Національної гвардії України майдан Захисників України, 3, м. Харків, Україна, 61001

Доцент

Кафедра ракетно-артилерійського озброєння

Oleksandr Kharkivskyi, Український державний університет залізничного транспорту майдан Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Аспірант

Кафедра «Будівельні, колійні і вантажно-розвантажувальні машини»

Посилання

  1. Vorobjev, A. A. (2009). Contact interaction of a wheel and a rail. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta, 3 (39), 42–47.
  2. Klasyfikatsiya ta kataloh defektiv i poshkodzhen elementiv strilochnykh perevodiv ta reiok zaliznyts Ukrainy (2013). Kyiv: TOV «Inpres», 194.
  3. Voronin, S., Skoryk, O., Stefanov, V., Onopreychuk, D., Korostelov, Y. (2017). Study of the predominant defect development in rails of underground systems after preventive grinding and lubrication. MATEC Web of Conferences, 116, 03005. doi: https://doi.org/10.1051/matecconf/201711603005
  4. Voronin, S., Skoryk, O., Korostelov, Y. (2016). Determination of rational roughnes of the side surface of the rail top in curved sections of the underground railway track. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (82)), 11–17. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.75707
  5. Blohin, E. P., Myamlin, S. V., Sergienko, N. I. (2011). Povyshennyy iznos koles i rel'sov – vazhneyshaya problema transporta. Zaliznychnyi transport Ukrainy, 1, 10–14.
  6. Lashko, A. D., Savchuk, O. M. (1997). K voprosu o strategii Ukrzaliznytsi po resheniyu problemy sverhnormativnyh iznosov pary «koleso-rel's». Zaliznychnyi transport Ukrainy, 2-3, 2–4.
  7. Mikhaylov, E., Semenov, S., Polupan, E. V. (2017). Estimation safety of motion on the derailment wheel of perspective structural scheme. Visnyk skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, 3 (233), 120–124.
  8. Savchuk, O. M., Reidemeister, O. H., Savchenko, K. B., Shykunov, O. A. (2006). Alhorytm vyrishennia zadachi kontaktu kolesa i reiky. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 13, 131–133.
  9. Voronin, S., Hrunyk, I., Stefanov, V., Volkov, O., Onopreychuk, D. (2017). Research into frictional interaction between the magnetized rolling elements. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (89)), 11–16. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.109523
  10. Lewis, S. R., Lewis, R., Evans, G., Buckley-Johnstone, L. E. (2014). Assessment of railway curve lubricant performance using a twin-disc tester. Wear, 314 (1-2), 205–212. doi: https://doi.org/10.1016/j.wear.2013.11.033
  11. Chen, H., Fukagai, S., Sone, Y., Ban, T., Namura, A. (2014). Assessment of lubricant applied to wheel/rail interface in curves. Wear, 314 (1-2), 228–235. doi: https://doi.org/10.1016/j.wear.2013.12.006
  12. Descartes, S., Saulot, A., Godeau, C., Bondeux, S., Dayot, C., Berthier, Y. (2011). Wheel flange/rail gauge corner contact lubrication: Tribological investigations. Wear, 271 (1-2), 54–61. doi: https://doi.org/10.1016/j.wear.2010.10.019
  13. Nehme, G. N. (2017). Tribological behavior and wear prediction of molybdenum disulfide grease lubricated rolling bearings under variable loads and speeds via experimental and statistical approach. Wear, 376-377, 876–884. doi: https://doi.org/10.1016/j.wear.2017.01.007
  14. Niu, M., Qu, J., Gu, L. (2019). Synthesis of titanium complex grease and effects of graphene on its tribological properties. Tribology International, 140, 105815. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2019.06.008
  15. Voronin, S. V., Suranov, A. V., Suranov, A. A. (2017). The effect of carbon nanoadditives on the tribological properties of industrial oils. Journal of Friction and Wear, 38 (5), 359–363. doi: https://doi.org/10.3103/s1068366617050130
  16. Voronin, S., Suranov, O., Onopreichuk, D., Stefanov, V., Kryvonogov, S., Pashchenko, V. et. al. (2019). Determining the influence of carbon black in oil on the wear resistance of elements in the tribological system “steel – oil – bronze.” Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (12 (98)), 51–58. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.161951
  17. Voronin, S., Hrunyk, I., Asadov, B., Onopreychuk, D., Stefanov, V. (2018). Study of the Process of Lubricant Application on the Friction Surface Using Aerosol Lubricators. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4.3), 20–24. doi: https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19546
  18. Panchenko, S., Voronin, S., Remarchyk, M., Asadov, B. (2018). Substantiation of requirements for lubricants of automatic lubrication systems of rails. Collected Scientific Works of Ukrainian State University of Railway Transport, 175, 6–11. doi: https://doi.org/10.18664/1994-7852.175.2018.127020
  19. Asadov, B. S. (2019). Determination of technological parameters of the aerosol type rail lubricators. Collection of scientific works of the Ukrainian State University of Railway Transport, 184, 108–114. doi: https://doi.org/10.18664/1994-7852.184.2019.176431
  20. Bolzhelarskyi, Ya. V., Kuzyshyn, A. Ya. (2016). Porivniannia metodiv rozrakhunku bokovoi syly vid diyi kolesa elektrovoza na holovku reiky. Elektromahnitna sumisnist ta bezpeka na zaliznychnomu transporti, 11, 55–64.
  21. Demchenko, V. A. (2015). Theoretical studies and calculations of interaction forces between the way the wheels rolling of different degrees of wear and tear. Visnyk pryazovskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu, 2 (30), 51–63.
  22. Talavira, G. M., Kulbovskiy, I. I., Demchenko, V. O. (2012). Analysis of theoretical researches of power cooperation of claotype track with the wheels of hauling rolling stock. Management of projects, systems analysis and logistics, 10, 247–253.
  23. Tverdomed, V. M., Vozneko, A. D., Boyko, V. D. (2016). Calculation of cross horizontal forces in the curved sections for railway tracks. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu. Seriya: Transportni systemy i tekhnolohiyi, 29, 134–142.
  24. Stepnov, M. N. (1985). Statisticheskie metody obrabotki rezul'tatov mehanicheskih ispytaniy. Moscow: Mashinostroenie, 232.
  25. Vinarskiy, M. S., Lur'e, M. V. (1975). Planirovanie eksperimenta v tehnologicheskih issledovaniyah. Kyiv: Tehnika, 168.
  26. Panchenko, A., Voloshina, A., Panchenko, I., Titova, O., Pastushenko, A. (2019). Reliability design of rotors for orbital hydraulic motors. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 708, 012017. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/708/1/012017
  27. Voronin, S. (2015). Development of tribophysical foundations of lubricity of liquid-crystal additives to base oils. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7), 53–57. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.44389
  28. Lee, C.-G., Hwang, Y.-J., Choi, Y.-M., Lee, J.-K., Choi, C., Oh, J.-M. (2009). A study on the tribological characteristics of graphite nano lubricants. International Journal of Precision Engineering and Manufacturing, 10 (1), 85–90. doi: https://doi.org/10.1007/s12541-009-0013-4
  29. Panchenko, A., Voloshina, A., Milaeva, I., Panchenko, I., Titova, O. (2018). The Influence of the form Error after Rotor Manufacturing on the Output Characteristics of an Orbital Hydraulic Motor. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4.3), 1. doi: https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19542
  30. Kindrachuk, M., Radionenko, O., Kryzhanovskyi, A., Marchuk, V. (2014). The friction mechanism between surfaces with regular micro grooves under boundary lubrication. Aviation, 18 (2), 64–71. doi: https://doi.org/10.3846/16487788.2014.926642

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Voronin, S., Asadov, B., Onopreichuk, D., Stefanov, V., Hrunyk, I., Pashchenko, V., Zabula, O., Holovan, O., Chernichenko, Y., & Kharkivskyi, O. (2020). Встановлення закономірності впливу двошарового мащення на зносостійкість залізничних рейок. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(1 (105), 85–91. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.204201

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи