Розробка підходів щодо реалізації автоматизованої технології активного моніторингу за перевезеннями небезпечних вантажів по залізниці

Автор(и)

  • Oleksandr Lavrukhin Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0003-1302-4960
  • Roman Vernyhora Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. Лазаряна, 2, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0001-7618-4617
  • Vitaliy Schevcenko Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-5154-3617
  • Andrii Kyman Виробничий підрозділ «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Пантелеймонівська, 17/1, м. Одеса, Україна, 65012, Україна https://orcid.org/0000-0002-4000-3287
  • Olha Shulika Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-1912-1115
  • Daria Kulova Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-6727-5357
  • Kateryna Kim Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-5231-2554

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.205862

Ключові слова:

небезпечні вантажі, мова поїзних ситуацій, абстрактне моделювання оперативних процесів

Анотація

Запропоновано підхід для формування автоматизованої технології активного моніторингу за перевезеннями небезпечних вантажів залізничним транспортом. Представлений підхід динамічного опису поїздних станів розроблено на основі модифікації мови поїзних ситуацій у вигляді абстрактного моделювання оперативних процесів. Це дозволить забезпечити максимально швидку реалізацію алгоритмів прийняття рішень оперативним персоналом при потужній підтримці автоматизованого комплексу диспетчерського управління. Визначено, що максимальний ефект від реалізації запропонованого підходу буде отриманий при синтезі з системою активного моніторингу просування рухомих одиниць.

Моделювання довільної поїзної ситуації, яка може виникнути в реальних оперативних обставинах, надала можливість спрогнозувати порушення нормативного графіку руху поїздів та змоделювати когнітивний процес прийняття рішення поїзним диспетчером для раціонального вирішення складної поїзної ситуації в мінливих оперативних умовах при врахуваннї значної кількості факторів. Модифікація мови поїзних ситуацій здатна адекватно надати просторово-часовий опис поїзних ситуацій на модельованій ділянці та є найбільш наближеною до мови диспетчерського персоналу.

Перевагами запропонованого підходу є те, що він дозволяє максимально швидко сформувати базу даних та базу знань для формування робочої моделі системи диспетчерського контролю. Дана система розроблена на основі імітації когнітивної діяльності людини оператора, тим самим надаючи можливість поглибити впровадження систем штучного інтелекту на залізниці. Ці інновації дозволять досягти максимального рівня безпеки при перевезенні небезпечних вантажів при одночасному безумовному досягненні зменшення експлуатаційних витрат та отримання підвищених прибутків

Біографії авторів

Oleksandr Lavrukhin, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Roman Vernyhora, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. Лазаряна, 2, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент, декан

Кафедра транспортні вузли

Vitaliy Schevcenko, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Andrii Kyman, Виробничий підрозділ «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Пантелеймонівська, 17/1, м. Одеса, Україна, 65012

Кандидат технічних наук, начальник дирекції залізничних перевезень

Olha Shulika, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортних технологій

Daria Kulova, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Аспірант

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Kateryna Kim, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Посилання

  1. Lavrukhin, O., Kovalov, A., Kulova, D., Panchenko, A. (2019). Formation of a model for the rational placement of cars with dangerous goods in a freight train. Procedia Computer Science, 149, 28–35. doi: https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.01.103
  2. Pravyla perevezennia nebezpechnykh vantazhiv. Zatverdzhenni nakazom Ministerstva transportu ta zviazku Ukrainy vid 25.11.2008 za No. 1430 ta zareiestrovani v Ministerstvi yustytsiyi Ukrainy vid 26.02.2009 za No. 180/16196.
  3. Buts, Y. V., Kraynyuk, E. V., Kozodoy, D. S., Barbashin, V. V. (2018). Evaluation of emergency events at the transportation of dangerous goods in the context of the technogenic load in regions. Nauka ta prohres transportu. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 3 (75), 27–35.
  4. Kozodoy, D. S., Pilipenko, A. V., Matyushenko, S. Yu., Kravchenko, R. O., Romanyuk, Ya. (2018). Major regulatory documents and requirements for transportation by railway transport of radioactive materials. Construction, materials science, mechanical engineering, 105, 124–130. doi: https://doi.org/10.30838/p.cmm.2415.250918.126.141
  5. Chekhunov, D. M. (2018). Formation of model of risk assessment during the operation of wagons with hazmat at switchyards with use of mathematical apparatus of fuzzy logic and Bayesian nets. Informatsiyno-keruiuchi systemy na zaliznychnomu transporti, 1, 35–41.
  6. Butko, T. V., Prokhorchenko, A. V., Muzykina, S. I. (2012). Formuvannia modeli operatyvnoho upravlinnia protsesom prosuvannia vahoniv z nebezpechnymy vantazhamy v pidsystemi “tekhnichna stantsiya – prylehla dilnytsia” na bazi nechitkoi sytuatsiynoi merezhi. Informatsiyno-keruiuchi systemy na zaliznychnomu transporti, 5, 13–16.
  7. Drzewieniecka, B., Nowak, M. (2018). Safety Aspect in Carriage of Dangerous Goods by Railway Transport. New Trends in Production Engineering, 1 (1), 35–41. doi: https://doi.org/10.2478/ntpe-2018-0004
  8. Batarlienė, N., Jarašūnienė, A. (2014). Analysis of the accidents and incidents occurring during the transportation of dangerous goods by railway transport. Transport, 29 (4), 395–400. doi: https://doi.org/10.3846/16484142.2014.983967
  9. Medvedev, V., Oshchepkov, Z., Bogomolova, E., Bogomolov, V. (2019). Dangerous zone during transportation of dangerous goods. E3S Web of Conferences, 138, 02019. doi: https://doi.org/10.1051/e3sconf/201913802019
  10. Macciotta, R., Robitaille, S., Hendry, M., Martin, C. D. (2018). Hazard ranking for railway transport of dangerous goods in Canada. Case Studies on Transport Policy, 6 (1), 43–50. doi: https://doi.org/10.1016/j.cstp.2017.11.006
  11. Giacone, M., Bratta, F., Gandini, P., Studer, L. (2012). Dangerous goods transportation by road: a risk analysis model and a Global Integrated Information System to monitor hazardous materials land transportation in order to protect territory. Chemical Engineering Transaction, 26, 579–584. doi: http://doi.org/10.3303/CET1226097
  12. Majlingova, A., Pantya, P. (2019). Management of risks associated with dangerous goods transportation. Vedelem Tudomany, 2, 220–246. Available at: https://www.researchgate.net/publication/330857275_MANAGEMENT_OF_RISKS_ASSOCIATED_WITH_DANGEROUS_GOODS_TRANSPORTATION-REVIEW
  13. Zhao, H., Zhang, N., Guan, Y. (2018). Safety Assessment Model for Dangerous Goods Transport by Air Carrier. Sustainability, 10 (5), 1306. doi: https://doi.org/10.3390/su10051306
  14. Ellis, J. (2010). Undeclared dangerous goods – Risk implications for maritime transport. WMU Journal of Maritime Affairs, 9 (1), 5–27. doi: https://doi.org/10.1007/bf03195163
  15. Pokusaev, O., Klimov, A., Kupriyanovsky, V., Morhat, P., Namiot, D. (2019). Europe's digital railway - from ERTMS to artificial intelligence. International Journal of Open Information Technologies, 7 (7), 90–119.
  16. Danko, M. I., Butko, T. V., Berezan, O. V., Dolhopolov P. V., Kuleshov, V. M., Kalashnikova, T. Yu., Lavrukhin, O. V. (2009). Upravlinnia ekspluatatsiynoiu robotoiu i yakistiu perevezen na zaliznychnomu transporti. Kharkiv: UkrDAZT, 183.
  17. Butko, T. V., Lavrukhin, O. V., Dotsenko, Yu. V. (2010). Udoskonalennia upravlinnia protsesom prosuvannia poizdopotokiv na osnovi stabilizatsiyi obihu vantazhnoho vahonu. Zbirnyk naukovykh prats DonIZT, 22, 18–26.
  18. Dolgiy, I. D., Krivolapov, S. V. (2012). Dinamicheskie modeli prognozirovaniya dvizheniya poezdov v intelektual'nyh sistemah dispetchers'kogo upravleniya. Vestnik RGUPS, 4, 75–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Lavrukhin, O., Vernyhora, R., Schevcenko, V., Kyman, A., Shulika, O., Kulova, D., & Kim, K. (2020). Розробка підходів щодо реалізації автоматизованої технології активного моніторингу за перевезеннями небезпечних вантажів по залізниці. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3 (105), 78–85. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.205862

Номер

Розділ

Процеси управління