Стійкість та раціональне проектування підкріпленої оболонкової конструкції типу «бочка-оживало» при комбінованому навантаженні

Автор(и)

  • Viktor Gristchak Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600, Україна https://orcid.org/0000-0001-8685-3191
  • Dmitry Hryshchak Центральний науково-дослідний інститут озброєння та військової техніки Збройних Сил України пр. Повітрофлотський, 28, м. Київ, Україна, 03049, Україна https://orcid.org/0000-0002-7382-5201
  • Nataliia Dyachenko Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600, Україна https://orcid.org/0000-0001-5284-4502
  • Pavlo Degtiarenko Державне підприємство «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля» вул. Криворізька, 3, м. Дніпро, Україна, 49008, Україна https://orcid.org/0000-0001-7514-5712

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.209228

Ключові слова:

оболонка, конструкція «бочка-оживало», зовнішній тиск, осьове стискання, проміжні шпангоути

Анотація

Вивчається стійкість оболонкової конструкції типу «бочка-оживало», підкріпленої дискретно розташованими проміжними шпангоутами, при спільній дії рівномірного зовнішнього тиску і осьових стискаючих зусиль. Досліджено випадок синусоїдальної апроксимації меридіана серединної поверхні оболонкових відсіків.

Отримано розв’язувальні диференціальні рівняння для дослідження стійкості складеної оболонкової конструкції з урахуванням радіусів кривизни «бочкоподібного» і «оживального» відсіків при спільній дії осьового стискання і рівномірного зовнішнього тиску. Для інтегрування розв’язувальних рівнянь четвертого порядку зі змінними коефіцієнтами використовується метод кінцевих різниць. Показано, що збільшення параметра кривизни меридіана більш ніж на 4 % призводить, в ряді випадків навантаження осьовими зусиллями, до зростання критичного зовнішнього тиску в 1,5–2 рази.

Ілюструється ефект стабілізації зростання критичного тиску зі збільшенням жорсткості шпангоутів для різних значень кривизни меридіана і кількості підкріплюючих елементів. Даний ефект дозволяє робити висновки про можливість визначення раціональних жорсткістних характеристик конструкції.

Досліджено ефект зростання критичного тиску при наявності стискаючого зусилля в оболонках позитивної Гауссової кривизни, що є результатом виникнення внутрішніх розтягувальних зусиль у окружному напрямку. При цьому відхилення твірної від ідеальної форми призводить до збільшення хвильових чисел в окружному напрямку при втраті стійкості, що вказує на зростання критичного тиску. Подальше збільшення осьового стискання конструкції призводить до виникнення кільцевих стискаючих зусиль, що є наслідком зниження критичних напружень зовнішнього тиску

Біографії авторів

Viktor Gristchak, Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра прикладної математики і механіки

Dmitry Hryshchak, Центральний науково-дослідний інститут озброєння та військової техніки Збройних Сил України пр. Повітрофлотський, 28, м. Київ, Україна, 03049

Кандидат фізико-математичних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник 

Nataliia Dyachenko, Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра фундаментальної математики

Pavlo Degtiarenko, Державне підприємство «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля» вул. Криворізька, 3, м. Дніпро, Україна, 49008

Начальник комплекса

Посилання

  1. Bai, X., Tang, R., Zan, Y., Li, J. (2019). Stability analysis of a cylindrical shell with axially symmetric defects under axial compression based on the reduction stiffness method. Ocean Engineering, 193, 106584. doi: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2019.106584
  2. Bai, X., Xu, W., Ren, H., Li, J. (2017). Analysis of the influence of stiffness reduction on the load carrying capacity of ring-stiffened cylindrical shell. Ocean Engineering, 135, 52–62. doi: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2017.02.034
  3. Tafreshi, A., Bailey, C. G. (2007). Instability of imperfect composite cylindrical shells under combined loading. Composite Structures, 80(1), 49–64. doi: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2006.02.031
  4. Teng, J. G., Barbagallo, M. (1997). Shell restraint to ring buckling at cone-cylinder intersections. Engineering Structures, 19 (6), 425–431. doi: https://doi.org/10.1016/s0141-0296(96)00087-9
  5. Schmidt, H. (2018). Two decades of research on the stability of steel shell structures at the University of Essen (1985–2005): Experiments, evaluations, and impact on design standards. Advances in Structural Engineering, 21 (16), 2364–2392. doi: https://doi.org/10.1177/1369433218756273
  6. Zhao, Y., Teng, J. G. (2003). A stability design proposal for cone–cylinder intersections under internal pressure. International Journal of Pressure Vessels and Piping, 80 (5), 297–309. doi: https://doi.org/10.1016/s0308-0161(03)00048-6
  7. Iqbal, M. A., Tiwari, G., Gupta, P. K. (2016). Energy dissipation in thin metallic shells under projectile impact. European Journal of Mechanics - A/Solids, 59, 37–57. doi: https://doi.org/10.1016/j.euromechsol.2016.03.004
  8. Amabili, M. (2018). Nonlinear vibrations and stability of laminated shells using a modified first-order shear deformation theory. European Journal of Mechanics - A/Solids, 68, 75–87. doi: https://doi.org/10.1016/j.euromechsol.2017.11.005
  9. Akimov, D. V., Gryshchak, V. Z., Gomenyuk, S. I., Larionov, I. F., Klimenko, D. V., Sirenko, V. N. (2016). Finite-Element Analysis and Experimental Investigation on the Strength of a Three-Layer Honeycomb Sandwich Structure of the Spacecraft Adapter Module. Strength of Materials, 48 (3), 379–383. doi: https://doi.org/10.1007/s11223-016-9775-y
  10. Degtyarenko, P. G., Grishchak, V. Z., Grishchak, D. D., Dyachenko, N. M. (2019). To equistability problem of the reinforced shell structure under combined loading. Space Science and Technology, 25 (6 (121)), 3–14. doi: https://doi.org/10.15407/knit2019.06.003
  11. Degtyarev, M. A., Shapoval, A. V., Gusev, V. V., Avramov, K. V., Sirenko, V. N. (2019). Structural Optimization of Waffle Shell Sections in Launch Vehicles. Strength of Materials, 51 (2), 223–230. doi: https://doi.org/10.1007/s11223-019-00068-7
  12. Degtyarenko, P. G., Gristchak, V. Z., Gristchak, D. D., Dyachenko, N. M. (2020). Statement and basic solution equationsof the stability problem for the shell-designed type "barrel-revived" under external pressure. Problems of Computational Mechanics and Strength of Structures, 1 (30), 33–52. doi: https://doi.org/10.15421/4219025

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-31

Як цитувати

Gristchak, V., Hryshchak, D., Dyachenko, N., & Degtiarenko, P. (2020). Стійкість та раціональне проектування підкріпленої оболонкової конструкції типу «бочка-оживало» при комбінованому навантаженні. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7 (106), 6–15. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.209228

Номер

Розділ

Прикладна механіка