Аналітичне дослідження автобалансування у рамках плоскої моделі ротора і автобалансира з одним вантажем

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.227583

Ключові слова:

пасивний автобалансир, ротор, автоматичне балансування, статичне балансування, стійкість руху, статична незрівноваженість

Анотація

Аналітично знайдені умови настання автобалансування у рамках плоскої моделі ротора на ізотропних пружно-в’язких опорах и автобалансира з одним вантажем. Ротор статично незрівноважений, вісь обертання – вертикальна. Автобалансир має один вантаж – маятник, кулю чи ролик. Балансувальна ємність вантажу дорівнює незрівноваженості ротора.

Описана фізико-математична модель системи. Записані диференціальні рівняння руху у безрозмірному вигляді щодо системи координат, що синхронно обертається з ротором. Знайдений так званий основний рух – у ньому вантаж синхронно обертається разом з ротором і балансує його. Диференціальні рівняння руху лінеаризовані в околі основного руху. Складене характеристичне рівняння. По ньому досліджена стійкість основного руху (режиму автобалансування) у випадках відсутності і наявності сил опору в системі.

Встановлено, що за відсутністю сил опору в системі:

– у ротора існують три характерні швидкості обертання, причому перша завжди співпадає з резонансною частотою;

– автобалансування настає при обертанні ротора з швидкостями, що знаходяться між першою і другою, та над третьою характерними швидкостями;

– на величини другої і третьої характерних швидкостей істотно впливає співвідношення маси вантажу до маси системи;

– друга і третя характерні швидкості монотонно зростають із зростанням відношення маси вантажу до маси системи.

Сили опору істотно впливають як на величини другої і третьої характерної швидкостей, так і на умови їх існування. Малі сили опору не змінюють якісної поведінки системи. При великих силах опору кількість характерних швидкостей зменшується до однієї.

Одержані результати застосовні для автобалансира з багатьма вантажами, коли він балансує незрівноваженість, що дорівнює балансувальній ємності автобалансира

Біографії авторів

Геннадій Борисович Філімоніхін, Центральноукраїнський національний технічний університет

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Любов Сергіївна Олійніченко, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидатка технічних наук, старша викладачка

Кафедра деталей машин і прикладної механіки

Guntis Strautmanis, Riga Technical University

Doctor of Science Engineering, Associate Professor

Department of Railway Engineering

Антоніна Петрівна Галєєва, Миколаївський національний аграрний університет

Кандидатка педагогічних наук, доцентка

Кафедра тракторів та сільськогосподарських машин, експлуатації і технічного сервісу

Василь Анатолійович Грубань, Миколаївський національний аграрний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра тракторів та сільськогосподарських машин, експлуатації і технічного сервісу

Олександр Володимирович Лисенко, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра металорізальних верстатів і систем

Mareks Mezitis, Transport Academy

Doctor of Technical Sciences, Professor, Head of Scientific Institute

Іван Анатолійович Валявський, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра металорізальних верстатів і систем

Посилання

  1. Thearle, E. L. (1950). Automatic dynamic balancers (Part 2 – Ring, pendulum, ball balancers). Machine Design, 22 (10), 103–106.
  2. Muyzhniek, A. I. (1959). Nekotorye voprosy teorii avtomaticheskoy dinamicheskoy balansirovki. Voprosy dinamiki i prochnosti, 6, 123–145.
  3. Blehman, I. I. (1981). Sinhronizatsiya v prirode i tehnike. Moscow: Nauka, 352.
  4. Detinko, F. M. (1956). Ob ustoychivosti raboty avtobalansira dlya dinamicheskoy balansirovki. Izv. AN SSSR. OTN. Mehanika i mashinostroenie, 4, 38–45.
  5. Artyunin, A. I. (1993). Issledovanie dvizheniya rotora s avtobalansirom. Izvestiya vysshih uchebnyh zavedeniy. Mashinostroenie, 1, 15–19.
  6. Sommerfeld, A. (1904). Beitrage zum dinamischen Ausbay der Festigkeislehre. Zeitschriff des Vereins Deutsher Jngeniere, 48 (18), 631–636.
  7. Filimonikhin, G. (1996). K ustoychivosti osnovnogo dvizheniya dvuhmayatnikovogo avtobalansira. Dopovidi Natsionalnoi akademiyi nauk Ukrainy, 8, 74–78. Available at: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/6796
  8. Green, K., Champneys, A. R., Lieven, N. J. (2006). Bifurcation analysis of an automatic dynamic balancing mechanism for eccentric rotors. Journal of Sound and Vibration, 291 (3-5), 861–881. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2005.06.042
  9. Bogdevicius, M., Janutėnienė, J. (2010). Influence of Dynamic Viscosity on Automatic Dynamic Balance. Solid State Phenomena, 164, 127–132. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/ssp.164.127
  10. Artyunin, A. I., Eliseyev, S. V. (2013). Effect of “Crawling” and Peculiarities of Motion of a Rotor with Pendular Self-Balancers. Applied Mechanics and Materials, 373-375, 38–42. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.373-375.38
  11. Lu, C.-J., Tien, M.-H. (2012). Pure-rotary periodic motions of a planar two-ball auto-balancer system. Mechanical Systems and Signal Processing, 32, 251–268. doi: https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2012.06.001
  12. Gorbenko, A. N. (2003). On the Stability of Self-Balancing of a Rotor with the Help of Balls. Strength of Materials, 35, 305–312. doi: http://doi.org/10.1023/a:1024621023821
  13. Filimonikhin, G. (2004). Zrivnovazhennia i vibrozakhyst rotoriv avtobalansyramy z tverdymy koryhuvalnymy vantazhamy. Kirovohrad: KNTU, 352.
  14. Artyunin, A. I., Barsukov, S. V., Sumenkov, O. Y. (2019). Peculiarities of Motion of Pendulum on Mechanical System Engine Rotating Shaft. Proceedings of the 5th International Conference on Industrial Engineering (ICIE 2019), 649–657. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-22041-9_70
  15. Filimonikhin, G., Yatsun, V., Filimonikhina, I., Ienina, I., Munshtukov, I. (2019). Studying the load jam modes within the framework of a flat model of the rotor with an auto­balancer. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (101)), 51–61. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.177418
  16. Strauch, D. (2009). Classical Mechanics: An Introduction. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 405. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73616-5
  17. Ruelle, D. (1989). Elements of Differentiable Dynamics and Bifurcation Theory. Academic Press. doi: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11426-2
  18. Nayfeh, A. H. (1993). Introduction to Perturbation Techniques. John Wiley & Sons, Inc., 533.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-30

Як цитувати

Філімоніхін, Г. Б., Олійніченко, Л. С., Strautmanis, G., Галєєва, А. П., Грубань, В. А., Лисенко, О. В., Mezitis, M., & Валявський, І. А. (2021). Аналітичне дослідження автобалансування у рамках плоскої моделі ротора і автобалансира з одним вантажем. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (110), 66–73. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.227583

Номер

Розділ

Прикладна механіка