Комплексна методика оцінювання напружено-деформованого стану сталезалізобетонних мостів при дії змінних температур навколишнього середовища

Автор(и)

  • Віталій Володимирович Ковальчук Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Артур Миколайович Онищенко Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1040-4530
  • Олександр Володимирович Федоренко КК «Київавтодор», Україна https://orcid.org/0000-0002-3464-597X
  • Микола Михайлович Габрель Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-2514-9165
  • Богдан Зіновійович Парнета Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-2696-2449
  • Олег Михайлович Возняк Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна https://orcid.org/0000-0002-7163-9026
  • Руслан Володимирович Маркуль Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна https://orcid.org/0000-0002-7630-8963
  • Мар’яна Богданівна Парнета Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-9459-3676
  • Роман Тарасович Рибак Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0745-6620

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.228960

Ключові слова:

автодорожний міст, сталезалізобетонна балка, температурні поля, температурні напруження, температура навколишнього середовища

Анотація

Проведено натурні експериментальні вимірювання розподілу температури на поверхнях сталезалізобетонних балок мостів при дії додатних та від’ємних температур навколишнього середовища. Встановлено, що температура розподіляється нерівномірно у вертикальному напрямі сталезалізобетонної балки моста.

Встановлено, що вищі значення температури має металева балка. Максимальна зафіксована різниця температур між металевою балкою та залізобетонною плитою при додатних температурах навколишнього середовища склала +9,0 °С, а мінімальна різниця температур склала –2,1 °С.

Удосконалено математичні моделі розрахунку температурного поля та термонапруженого стану сталезалізобетонних балок мостів при дії змінних кліматичних температурних перепадів навколишнього середовища із врахуванням нерівномірного розподілу температури сталезалізобетонною балкою моста. Встановлено, що у якості розрахункових схем визначення термопружного стану сталезалізобетонних мостів можна розглядати одновимірну задачу, або застосовувати тривимірні розрахункові схеми задачі.

Проведено визначення температурного поля та напруженого стану сталезалізобетонних балок мостів. Встановлено, що максимальні напруження виникають у місці об’єднання металевої балки із залізобетонною плитою. Величина цих напружень складає 73,4 МПа при додатних температурах і 69,3 МПа при від’ємних температурах навколишнього середовища.

Величина напружень становить до 35 % від допустимих значень напружень. Загальний напружено-деформований стан сталезалізобетонних балок моста слід оцінювати при сумісній дії температурних кліматичних впливів і навантажень від рухомих одиниць транспортних засобів

Біографії авторів

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Мости, тунелі і гідротехнічні споруди»

Артур Миколайович Онищенко, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Мости, тунелі і гідротехнічні споруди»

Олександр Володимирович Федоренко, КК «Київавтодор»

Виконувач обов'язків генерального директора, заступник генерального директора з розвитку виробництва

Микола Михайлович Габрель, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Архітектурне проектування»

Богдан Зіновійович Парнета, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Олег Михайлович Возняк, Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Транспортні технології»

Руслан Володимирович Маркуль, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Транспортна інфраструктура»

Мар’яна Богданівна Парнета, Національний університет «Львівська політехніка»

Кафедра «Архітектурне проектування»

Роман Тарасович Рибак, Національний університет «Львівська політехніка»

Кафедра «Будівельне виробництво»

Посилання

  1. Balabuh, Ya. (2010). Efficiency of steel-reinforced road bridges. Dorogi і mosti, 12, 16–23. Available at: http://dorogimosti.org.ua/ua/efektivnisty-stalezalizobetonnih-avtodoroghnih-mostiv
  2. Kovalchuk, V. V. (2012). Stan ta problemy zabezpechennia dovhovichnosti prohonovykh budov mostiv. Zbirnyk naukovykh prats DonIZT, 32, 226–235.
  3. Koval, P. M., Balabukh, Ya. A. (2012). Problemy zabezpechennia dovhovichnosti stalebetonnykh mostiv. Mekhanika i fizyka ruinuvannia budivelnykh materialiv ta konstruktsiy, 9, 426–443.
  4. Kovalchuk, V., Markul, R., Bal, O., Мilyanych, A., Pentsak, A., Parneta, B., Gajda, A. (2017). The study of strength of corrugated metal structures of railroad tracks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (86)), 18–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.96549
  5. Kovalchuk, V. (2014). Study of temperature field and stress state of metal convoluted pipes. Resursoekonomni materialy, konstruktsii, budivli ta sporudy, 29, 186–192. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rmkbs_2014_29_29
  6. Beben, D. (2017). Experimental Testing of Soil-Steel Railway Bridge Under Normal Train Loads. Experimental Vibration Analysis for Civil Structures, 805–815. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67443-8_71
  7. Li, D., Maes, M. A., Dilger, W. H. (2004). Thermal design criteria for deep prestressed concrete girders based on data from Confederation Bridge. Canadian Journal of Civil Engineering, 31 (5), 813–825. doi: https://doi.org/10.1139/l04-041
  8. Pisani, M. A. (2004). Non-linear strain distributions due to temperature effects in compact cross-sections. Engineering Structures, 26 (10), 1349–1363. doi: https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2004.04.004
  9. Barr, P. J., Stanton, J. F., Eberhard, M. O. (2005). Effects of Temperature Variations on Precast, Prestressed Concrete Bridge Girders. Journal of Bridge Engineering, 10 (2), 186–194. doi: https://doi.org/10.1061/(asce)1084-0702(2005)10:2(186)
  10. AASHTO LRFD bridge design specifications (2008). Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials. Available at: https://www.worldcat.org/title/aashto-lrfd-bridge-design-specifications/oclc/317485511
  11. Lee, J.-H. (2010). Experimental and analytical investigations of the thermal behavior of prestressed concrete bridge girders including imperfections. Georgia Institute of Technology Atlanta, GA, 302. Available at: https://smartech.gatech.edu/handle/1853/34675
  12. DBN V.1.2-15:2009. Sporudy transportu. Mosty ta truby. Navantazhennia i vplyvy. K.: Minbud Ukrainy, 84. Available at: http://kbu.org.ua/assets/app/documents/dbn2/48.1.%20%D0%94%D0%91%D0%9D%20%D0%92.1.2-15~2009.%20%D0%A1%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B8%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%83.%20%D0%9C%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%20%D1%82%D0%B0%20%D1%82%D1%80.pdf
  13. Luchko, Y. Y., Sulym, H. T., Kyrian, V. I. (2004). Mekhanika ruinuvannia mostovykh konstruktsii ta metody prohnozuvannia yikh zalyshkovoi dovhovichnosti. Lviv: Kameniar, 885. Available at: http://94.158.152.98/opac/index.php?url=/notices/index/IdNotice:85921/Source:default.
  14. De Backer, H., Outtier, A., Van Bogaert, P. (2009). Numerical and experimental assessment of thermal stresses in steel box girders. Conference: Nordic Steel Construction Conference, 11th, Proceedings, 65–72. Available at: https://www.researchgate.net/publication/259004379_Numerical_and_experimental_assessment_of_thermal_stresses_in_steel_box_girders
  15. Balmes, E., Corus, M., Siegert, D. (2006). Modeling thermal effects on bridge dynamic responses. Available at: https://www.researchgate.net/publication/228758158
  16. Zahabizadeh, B., Edalat-Behbahani, A., Granja, J., Gomes, J. G., Faria, R., Azenha, M. (2019). A new test setup for measuring early age coefficient of thermal expansion of concrete. Cement and Concrete Composites, 98, 14–28. doi: https://doi.org/10.1016/j.cemconcomp.2019.01.014
  17. Dilger, W. H., Ghali, A., Chan, M., Cheung, M. S., Maes, M. A. (1983). Temperature Stresses in Composite Box Girder Bridges. Journal of Structural Engineering, 109 (6), 1460–1478. doi: https://doi.org/10.1061/(asce)0733-9445(1983)109:6(1460)
  18. Luchko, J., Hnativ, Yu., Kovalchuk, V. (2013). Temperature field and stressed state of composite bridge span investigation. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, 2, 29–38. Available at: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9759.
  19. Gera, B., Kovalchuk, V. (2019). A study of the effects of climatic temperature changes on the corrugated structure. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 26–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168260
  20. Kovalchuk, V., Hnativ, Y., Luchko, J., Sysyn, M. (2020). Study of the temperature field and the thermo-elastic state of the multilayer soil-steel structure. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19 (1), 65–78. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.020.004
  21. Luchko, Y. Y., Kovalchuk, V. V. (2012). Vymiriuvannia napruzheno-deformovanoho stanu konstruktsiy mostiv pry zminnykh temperaturakh i navantazhenniakh. Lviv: Kameniar, 235.
  22. Rudakov, K. M. (2009). Vstup u UGS Femap 9.3 (for Windows NT). Heometrychne ta skinchenno-elementne modeliuvannia konstruktsiy. Kyiv: NTUU «KPI», 282. Available at: http://mmi-dmm.kpi.ua/images/pdf/personnel/RUDAKOV/publicacii/Femap93_PDF/Femap93.htm

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-30

Як цитувати

Ковальчук, В. В., Онищенко, А. М., Федоренко, О. В., Габрель, М. М., Парнета, Б. З., Возняк, О. М., Маркуль, Р. В., Парнета, М. Б., & Рибак, Р. Т. (2021). Комплексна методика оцінювання напружено-деформованого стану сталезалізобетонних мостів при дії змінних температур навколишнього середовища. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (110), 23–30. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.228960

Номер

Розділ

Прикладна механіка