Розробка демпферів ударів при транспортуванні вантажів дволанковими транспортними засобами

Автор(и)

  • Ігор Андрійович Вікович Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-0281-158X
  • Любомир Васильович Крайник Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0524-9126
  • Роман Володимирович Зінько Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-3275-8188
  • Віталій Васильович Попович Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-3097-5111
  • Орест Зенонович Горбай Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0915-5637

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.229447

Ключові слова:

транспортування, вантаж, гатоланковий транспортний засіб, розрахункова схема, екстремальний режим, удар, віброзахист, диференціальні рівняння

Анотація

Розглянуто вплив перехідних режимів руху (розгін, гальмування) багатоланкового транспортного засобу на віброзахист транспортованих не закріплених або частково закріплених вантажів. Явище удару у такому разі може підсилюватися наявністю зчіпних механізмів між ланками багатоланкового транспортного засобу. Для зменшення таких горизонтальних ударних навантажень доцільно використовувати у зчіпних пристроях багатоланкового транспортного засобу елементи з в'язко-пружним демпфуванням. Для дослідження реальних ударних явищ під час транспортування не закріплених або частково закріплених вантажів в екстремальних режимах руху дволанкових автотранспортних засобів запропоновано застосовувати плоску дво- і три масову динамічну модель з в’язко-пружним демпфуванням. При цьому застосовано теорію пружного удару та не враховано пружно-демпфувальні характеристики підвіски транспортних засобів.

Показано, що отримані результати досліджень дають можливість оцінювати орієнтовні значення величин механічних параметрів обмежувальних пристосувань, які захищають незакріплені чи частково закріплені вантажі від удару, у перехідних режимах транспортування, залежно від умов руху.

Це практично дає змогу добирати раціональні конструктивні параметри елементів в'язко-пружних обмежувальних пристосувань, зокрема пружних елементів і демпферів для зменшення ударних навантажень на незакріплені великовагові вантажі під час транспортування в екстремальних режимах руху.

На основі проведених досліджень запропонована методика віброзахисту незакріплених чи частково закріплених вантажів у кузові дволанкового транспортного засобу під час нерівномірного його руху, яка полягає у визначенні максимальних динамічних навантажень на ці вантажі та можливості підбору раціональних конструктивних параметрів обмежувальних пристосувань для запобігання або зменшення удару цих вантажів об обмежувальні пристосування

Біографії авторів

Ігор Андрійович Вікович, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра транспортних технологій

Любомир Васильович Крайник, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілебудування

Роман Володимирович Зінько, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілебудування

Віталій Васильович Попович, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілебудування

Орест Зенонович Горбай, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілебудування

Посилання

  1. Vikovich, I. A. (1981). Ob odnom sluchae uprugogo udara. Ukr. NIINTI No. 2667. Kyiv, 11.
  2. Clark, R. A., Dean, P. A., Elkins, J. A., Newton, S. G. (1982). An Investigation into the Dynamic Effects of Railway Vehicles Running on Corrugated Rails. Journal of Mechanical Engineering Science, 24 (2), 65–76. doi: https://doi.org/10.1243/jmes_jour_1982_024_015_02
  3. Kutsenko, L., Vanin, V., Shoman, O., Yablonskyi, P., Zapolskiy, L., Hrytsyna, N. et. al. (2019). Modeling the resonance of a swinging spring based on the synthesis of a motion trajectory of its load. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 53–64. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168909
  4. Cherevko, Yu. M., Vikovych, I. A., Lozovyi, I. S. (2007). Pruzhniy udar nezakriplenoho vantazhu pry yoho transportuvanni. Systemy ozbroiennia i viyskova tekhnika, 4 (12), 48–53.
  5. Shuklinov, S., Leontiev, D., Makarov, V., Verbitskiy, V., Hubin, A. (2021). Theoretical Studies of the Rectilinear Motion of the Axis of the Locked Wheel After Braking the Vehicle on the Uphill. Advances in Intelligent Systems and Computing, 69–81. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-58124-4_7
  6. Ibrahim, R. A. (1994). Friction-Induced Vibration, Chatter, Squeal, and Chaos – Part II: Dynamics and Modeling. Applied Mechanics Reviews, 47 (7), 227–253. doi: https://doi.org/10.1115/1.3111080
  7. Savel'ev, Yu. F. (2003). Metod effektivnoy vibrozaschity podvizhnogo sostava i ekipazha na osnove dopolnitel'nyh mehanicheskih ustroystv so znakoperemennoy uprugost'yu. Omsk: Omskiy gos. un-t putey soobscheniya, 107.
  8. Al'gin, V. B., Dzyun', V. A., Pavlovskiy, V. Ya., Tsitovich, I. S. (1983). A.S. No. 1047761 SSSR. Ustroystvo dlya krepleniya kuzova transportnogo sredstva na ego rame. Publ. v B.I. No. 38.
  9. Zinko, R. V., Kraynik, L. V., Gorbay, О. Z. (2019). Basics of constructive synthesis and dynamics of special cars and technological machines. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 344.
  10. Awrejcewicz, J. (2012). Classical Mechanics: Kinematics and Statics. Springer, 440. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3791-8
  11. Lam, K. S. (2014). Fundamental Principles Of Classical Mechanics: A Geometrical Perspective. World Scientific Publishing Co Pte Ltd, 592. doi: https://doi.org/10.1142/8947
  12. Kaewunruen, S., Remennikov, A. M. (2009). Progressive failure of prestressed concrete sleepers under multiple high-intensity impact loads. Engineering Structures, 31 (10), 2460–2473. doi: https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2009.06.002
  13. Zarembski, A., Bell, J. G. (2002). Limiting the Effects of High-speed Dynamic Forces on Track Structure. TR News, 25–26.
  14. Limebeer, D. J. N., Massaro, M. (2018). Dynamics and Optimal Control of Road Vehicles. Oxford University Press. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198825715.001.0001
  15. Cossalter, V., Doria, A., Pegoraro, R., Trombetta, L. (2010). On the non-linear behaviour of motorcycle shock absorbers. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 224 (1), 15–27. doi: https://doi.org/10.1243/09544070jauto1273
  16. Veyts, V. L., Vasil'kov, D. V. et. al. (2003). Dinamika privodov tehnologicheskih mashin s samotormozyaschimisya mehanizmami. Sankt-Peterburg: Izd-vo SPb IMASH, 162.
  17. Veyts, V. L., Shneerson, E. Z. (2000). Ob odnoy obobschennoy modeli udarnogo vzaimodeystviya v samotormozyascheysya sisteme. Problemy mashinostroeniya i nadezhnosti mashin, 1, 16–22.
  18. Foutch, D. A., Kim, T.-W., Otter, D. E., Doe, B. E. (2006). Investigation of Longitudinal Forces in a Concrete Railroad Trestle. Journal of Bridge Engineering, 11 (5), 618–625. doi: https://doi.org/10.1061/(asce)1084-0702(2006)11:5(618)
  19. Kaewunruen, S., Remennikov, A. M. (2010). Dynamic properties of railway track and its components: recent findings and future research direction. Insight - Non-Destructive Testing and Condition Monitoring, 52 (1), 20–22. doi: https://doi.org/10.1784/insi.2010.52.1.20
  20. Shneerson, E. Z. (2015). O stesnennyh udarnyh vzaimodeystviyah v suschestvenno nelineynyh dinamicheskih sistemah. Tr. XVIII Mezhd. simpoz. «Dinamika vibroudarnyh (sil'no nelineynyh) sistem». Moscow: IMASH RAN, 311–315.
  21. Ling, X., Tao, J., Li, B., Qin, C., Liu, C. (2019). A Multi-Physics Modeling-Based Vibration Prediction Method for Switched Reluctance Motors. Applied Sciences, 9 (21), 4544. doi: https://doi.org/10.3390/app9214544
  22. Huang, J., Zhang, A., Sun, H., Shi, S., Li, H., Wen, B. (2018). Bifurcation and Stability Analyses on Stick-Slip Vibrations of Deep Hole Drilling with State-Dependent Delay. Applied Sciences, 8 (5), 758. doi: https://doi.org/10.3390/app8050758

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-30

Як цитувати

Вікович, І. А., Крайник, Л. В., Зінько, Р. В., Попович, В. В., & Горбай, О. З. (2021). Розробка демпферів ударів при транспортуванні вантажів дволанковими транспортними засобами. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (110), 85–94. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.229447

Номер

Розділ

Прикладна механіка