Підхід до оцінки передумов реалізації стратегічних напрямів інноваційного розвитку промислових підприємств

Автор(и)

  • Сергій Миколайович Ілляшенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; University of Economics and Humanities in Bielsko-Biala, Україна https://orcid.org/0000-0001-5484-9788
  • Наталія Сергіївна Ілляшенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Сумський національний аграрний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1426-1215
  • Юлія Сергіївна Шипуліна Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8133-578X
  • Діана Валеріївна Райко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-9307-103X
  • Вікторія Вікторівна Божкова Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1557-3819

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.233520

Ключові слова:

інноваційний розвиток, напрями інноваційного розвитку, передумови інноваційного розвитку, промислові підприємства, стратегічне управління

Анотація

Роботу присвячено обґрунтуванню теоретико-методичних засад кількісної оцінки передумов реалізації стратегічних напрямів інноваційного розвитку промислових підприємств в умовах зміни технологічних укладів і четвертої промислової революції. Визначено і систематизовано зовнішні і внутрішні передумови наздоганяючого, лідируючого та випереджаючого інноваційного розвитку. Розроблено двоетапний підхід до оцінки достатності передумов для реалізації цих напрямів. Зовнішні передумови запропоновано оцінювати за відносними значеннями показників Глобального інноваційного індексу аналізованої країни, що враховують найбільші і найменші оцінки усіх країн. На відміну від існуючих підходів, враховуються бальні, а не рейтингові оцінки показників країн, що підвищує об’єктивність оцінювання. За вербально-числовою шкалою Харрінгтона визначено відповідність кількісних оцінок рівням достатності зовнішніх передумов. Внутрішні передумови запропоновано оцінювати за авторською методикою експертних оцінок, яка на відміну від існуючих дозволяє оцінити рівень достатності підсистем потенціалу інноваційного розвитку підприємства. Двоетапний підхід дозволяє кількісно і комплексно оцінювати достатність передумов реалізації стратегічних напрямів інноваційного розвитку промислових підприємств. Можлива ідентифікація проблем достатності передумов, що дозволяє обґрунтовано їх коригувати. За новим підходом оцінено достатність передумов альтернативних напрямів інноваційного розвитку машинобудівних підприємств і обрано кращі. На 25-33% скорочено час аналізу, зростає точність вибору напрямів і ефективність стратегій їх реалізації. Новий підхід удосконалює стратегічне управління інноваційним розвитком промислових підприємств в умовах технологічних трансформацій.

Біографії авторів

Сергій Миколайович Ілляшенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; University of Economics and Humanities in Bielsko-Biala

Доктор економічних наук, професор

Кафедра менеджменту інноваційного підприємництва і міжнародних економічних відносин

Doctor Habilitatus, Professor

Наталія Сергіївна Ілляшенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Сумський національний аграрний університет

Доктор економічних наук, доцент

Кафедра економічної кібернетики і маркетингового менеджменту

Старший науковий співробітник

Науково-дослідна частина

Юлія Сергіївна Шипуліна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економічної кібернетики і маркетингового менеджменту

Діана Валеріївна Райко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економічної кібернетики і маркетингового менеджменту

Вікторія Вікторівна Божкова, Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка

Доктор економічних наук, професор

Кафедра бізнес-економіки та адміністрування

Посилання

  1. Shvab, K. (2016). Chetvertaya promyshlennaya revolyutsiya. Moscow: Eksmo, 208.
  2. Cassiman, B., Valentini, G. (2015). Open innovation: Are inbound and outbound knowledge flows really complementary? Strategic Management Journal, 37 (6), 1034–1046. doi: http://doi.org/10.1002/smj.2375
  3. Chesbrough, H., Bogers, M.; Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., West, J. (Eds.) (2014). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. New frontiers in open innovation. Oxford: Oxford University Press, 3–28. doi: http://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199682461.003.0001
  4. Vanhaverbeke, W. (2017). Managing Open Innovation in SMEs. Cambridge University Press, 234. doi: http://doi.org/10.1017/9781139680981
  5. Marra, A., Carlei, V., Baldassari, C. (2020) Exploring networks of proximity for partner selection, firms' collaboration and knowledge exchange. The case of clean-tech industry. Business strategy and the environment, 29 (3), 1034–1044. doi: http://doi.org/10.1002/bse.2415
  6. Zhou, C., Wang, R. (2020). From invention to innovation: the role of knowledge-intensive business services in technology commercialisation. Technology Analysis & Strategic Management, 32 (12), 1436–1448. doi: http://doi.org/10.1080/09537325.2020.1774053
  7. Marx, M., Gans, J. S., Hsu, D. H. (2014). Dynamic Commercialization Strategies for Disruptive Technologies: Evidence from the Speech Recognition Industry. Management Science, 60 (12), 3103–3123. doi: http://doi.org/10.1287/mnsc.2014.2035
  8. Khedhaouria, A., Jamal, A. (2015). Sourcing knowledge for innovation: knowledge reuse and creation in project teams. Journal of Knowledge Management, 19 (5), 932–948. doi: http://doi.org/10.1108/jkm-01-2015-0039
  9. Himang, C., Ocampo, L., Obiso, J.-J., Bongo, M., Caballes, S. A., Abellana, D. P. et. al. (2020). Defining stages of the Industry 4.0 adoption via indicator sets. Engineering Management in Production and Services, 12 (2), 32–55. doi: http://doi.org/10.2478/emj-2020-0010
  10. Naqshbandi, M. M., Jasimuddin, S. M. (2018). Knowledge-oriented leadership and open innovation: Role of knowledge management capability in France-based multinationals. International Business Review, 27 (3), 701–713. doi: http://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2017.12.001
  11. Mardani, A., Nikoosokhan, S., Moradi, M., Doustar, M. (2018). The Relationship Between Knowledge Management and Innovation Performance. The Journal of High Technology Management Research, 29 (1), 12–26. doi: http://doi.org/10.1016/j.hitech.2018.04.002
  12. Dougherty, D. (2016). Organizing for innovation in complex innovation systems. Innovation, 19 (1), 11–15. doi: http://doi.org/10.1080/14479338.2016.1245109
  13. Vepo do Nascimento Welter, C., Oneide Sausen, J., Rossetto, C. R. (2020). The development of innovative capacity as a strategic resource in technology-based incubation activities. Revista de Gestão, 27 (2), 169–188. doi: http://doi.org/10.1108/rege-02-2019-0034
  14. Downs, J. B., Hossfeld, O., Velamuri, V. K. (2019). The EC-LQO five-factor framework: An alternative lens for business model innovation in highly knowledge-intensive industries. Managerial and Decision Economics, 40 (3), 309–320. doi: http://doi.org/10.1002/mde.3003
  15. Moskalenko, O. (2014). The advanced development and conceptual bases of the modern state’s economic policy. Economic Annals-XXI, 1-2 (2), 4–7.
  16. Fedulova, L. I. (2015). National innovative systems development trends: lessons for Ukraine. Actual Problems of Economics, 4 (166), 94–104.
  17. Analysis (2020). The Global Innovation Index. Available at: https://www.globalinnovationindex.org/analysis-indicator
  18. Yahelska, K. Yu. (2015). Vyperedzhaiuchyi natsionalnyi ekonomichnyi rozvytok: teoretyko-metodolohichnyi ta prykladnyi aspekty. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 349.
  19. Berdar, M., Yevtushevska, O. (2020). Innovation Activity Management of Enterprises Under Self-Development. Baltic Journal of Economic Studies, 6 (2), 25–31. doi: http://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-2-25-31
  20. Polyakov, M. V. (2017). Knowledge management in international companies: theoretical and methodological fundamentals, main directions and mechanism. Efektyvna ekonomika, 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5690
  21. Rudenko, M., Kryvoruchko, V. (2016). Knowledge management as a competitive advantage of enterprise. Ekonomika ta derzhava, 4, 74–78.
  22. Smolinska, N. V., Hrybyk, I. I. (2015). Knowledge management as a tool of enterprise innovation support. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Problemy ekonomiky ta upravlinnia, 815, 248–255.
  23. Shypulina, Yu. S. (2017). Upravlinnia rozvytkom innovatsiinoi kultury promyslovykh pidpryiemstv. Sumy: TOV «Trytoriia», 432.
  24. Fayvishenko, D., Dubovyk, T., Savchuk, A., Romanchenko, T. (2020). Strategic impact of innovations on enterprises financial state. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 4 (35), 411–417. doi: http://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i35.222442
  25. Kreidych, I., Bielova, A., Olijnyk, G. (2019). Forming the conditions of innovative development of enterprises in the transformation economy. Baltic Journal of Economic Studies, 5 (4), 122–129. doi: http://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-4-122-129
  26. Kosenko, O. P. (2015). Komertsializatsiia intelektualno-innovatsiinykh tekhnolohiyi. Kharkiv: NTU «KhPI», 599.
  27. Pererva, P. G., Kosenko, A. P., Kobielieva, T. A., Tkachev, M. M., Tkacheva, N. P. (2017). Financial and technological leverage in the system of economic evaluation of innovative technologies. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2 (23), 405–413. doi: http://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.121920
  28. Maslak, O., Grishko, N., Vorobiova, K., Hlazunova, O., Maslak, M. (2017). Developing the intra-firm technology transfer system at the industrial enterprise based on matrix approach. Problems and Perspectives in Management, 15 (3), 242–252. doi: http://doi.org/10.21511/ppm.15(3-1).2017.08
  29. Shypulina, Yu. S.; Illiashenko, S. M. (Ed.) (2006). Pokaznyky, kryterii i metodyka diahnostyky innovatsiinoho potentsialu promyslovoho pidpryiemstva. Marketynh i menedzhment innovatsiinoho rozvytku. Sumy: VTD "Universytetska knyha", 321–349.
  30. Illiashenko, N. S. (2019). Upravlinnia vyperedzhaiuchym innovatsiinym rozvytkom promyslovykh pidpryiemstv. Sumy: TOV Trytoriia, 504.
  31. Shumpeter, Y. (1982). Teoriya ekonomicheskogo razvitiya. Moscow: Progress, 456.
  32. Harrington, E. C. (1965). The Desirability Function. Industrial Quality Control, 21, 494–498.
  33. Hryshchenko, O. F., Holysheva, Ye. O., Makarenko, Ye. V., Illiashenko, N. S.; Illiashenko, N. S. (Ed.) (2018). Praktychni aspekty diialnosti uspishnykh mizhnarodnykh kompaniyi na prykladi vyperedzhalnoho rozvytku krain «aziiski tyhry». Vyperedzhaiuchyi innovatsiinyi rozvytok: teoriia, metodyka, praktyka. Sumy: Trytoriia, 153–162.
  34. Gradov, A. P., Kuzin, B. I. (Eds.) (1996). Strategiya i taktika antikrizisnogo upravleniya firmoy. Saint Petersburg: Spetsialnaya literatura, 510.
  35. Illiashenko, S., Shypulina, Y., Illiashenko, N., Gryshchenko, O., Derykolenko, A. (2020). Knowledge management at Ukrainian industrial enterprises in the context of innovative development. Engineering Management in Production and Services, 12 (3), 43–56. doi: http://doi.org/10.2478/emj-2020-0018

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Ілляшенко, С. М., Ілляшенко, Н. С., Шипуліна, Ю. С., Райко, Д. В., & Божкова, В. В. (2021). Підхід до оцінки передумов реалізації стратегічних напрямів інноваційного розвитку промислових підприємств. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(13 (111), 31–46. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.233520

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології