Розробка множинних моделей та методу формування інформаційних просторів суб’єктів наукової діяльності для сталого розвитку закладів вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.233655

Ключові слова:

інформаційний простір, суб’єкт наукової діяльності, заклад вищої освіти, множинна модель

Анотація

В роботі описано базовий понятійних апарат, який необхідний для формування інформаційних просторів суб’єктів наукової діяльності. Розроблено множинні моделі ідентифікації колективних та індивідуальних суб’єктів наукової діяльності, що включають інформацію про цитування публікацій суб’єктів, їх анотації, показники в наукометричних базах тощо. Описано концептуальну схему взаємодії колективних та індивідуальних суб’єктів наукової діяльності, враховуючи динаміку їх продуктивності.

Запропоновано метод формування інформаційних просторів колективних та індивідуальних суб’єктів наукової діяльності: закладів вищої освіти та науковців. Метод включає ряд етапів: ідентифікація та побудова мереж цитування та наукової співпраці, побудова предметних наукових просторів та на їх основі методів кількісного оцінювання продуктивності. Результати застосування методів формують складники відповідних інформаційних просторів суб’єктів наукової діяльності. Побудовані простори можуть бути використані для розв’язання задачі вибору суб’єктів для реалізації спільних наукових та освітніх проєктів. Також простори можуть бути використані для формування організаційно-функціональної будови колективних суб’єктів наукової діяльності, включаючи їх структурні підрозділи, що сприяє забезпеченню сталості їх розвитку.

Формування інформаційних просторів суб’єктів наукової діяльності є в основі вирішення завдань, які дозволятимуть стимулювати інвестування у дослідження та інновації, посилити співпрацю між університетами, підвищити ефективність та продуктивність науково-дослідної діяльності. Підтверджено експериментально твердження про те, що потенціал колективного суб’єкта наукової діяльності, що включає індивідуальні суб’єкти, швидкість зміни ідентифікаторів яких додатна, буде мати невід’ємний потенціал. Розраховано швидкість зміни нормованих показників ідентифікаторів індивідуальних та колективних суб’єктів наукової діяльності за період з січня 2019 р. по грудень 2020 р. для трьох закладів вищої освіти

Біографії авторів

Andrii Biloshchytskyi, Astana IT University; Systems and Technologies Taras Shevchenko National University of Kyiv

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of Information

Олександр Юрійович Кучанський, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра інформаційних систем та технологій

Юрій Васильович Андрашко, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра системного аналізу і теорії оптимізації

Serik Omirbayev, Astana IT University

Doctor of Economical Sciences, Professor

Rectorate

Aidos Mukhatayev, Astana IT University

PhD, Associate Professor

Department of Strategy and Corporative Management

Adil Faizullin, Astana IT University

Master of Technical Sciences

Department of Quality Assurance

Sapar Toxanov, D. Serikbayev East Kazakhstan Technical University; Astana IT University

Doctoral Student

Center of Competence and Excellence

Посилання

  1. Communication from the commission to the council, the european parliament, the economic and social committee and the committee of the regions. Towards a European research area (2000). Commission of the European Communities. Available at: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2000:0006:FIN:EN:PDF
  2. European research area (ERA). Available at: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/era_en
  3. Glänzel, W. (2012). Bibliometric methods for detecting and analysing emerging research topics. El Profesional de La Informacion, 21 (2), 194–201. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2012.mar.11
  4. Egghe, L., Rousseau, R. (1993). Evolution of information production processes and its relation to the Lorenz dominance order. Information Processing & Management, 29 (4), 499–513. doi: https://doi.org/10.1016/0306-4573(93)90045-f
  5. Lizunov, P., Biloshchytskyi, A., Kuchansky, A., Andrashko, Y., Biloshchytska, S. (2020). The use of probabilistic latent semantic analysis to identify scientific subject spaces and to evaluate the completeness of covering the results of dissertation studies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (4 (106)), 21–28. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.209886
  6. Kremen, V., Bykov, V. (2013). Category "space" and "environment": features model submissions and educational application. Teoriya i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 3–16.
  7. Otte, E., Rousseau, R. (2002). Social network analysis: a powerful strategy, also for the information sciences. Journal of Information Science, 28 (6), 441–453. doi: https://doi.org/10.1177/016555150202800601
  8. Barabási, A. L., Jeong, H., Néda, Z., Ravasz, E., Schubert, A., Vicsek, T. (2002). Evolution of the social network of scientific collaborations. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications, 311 (3-4), 590–614. doi: https://doi.org/10.1016/s0378-4371(02)00736-7
  9. Hou, H., Kretschmer, H., Liu, Z. (2008). The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics. Scientometrics, 75 (2), 189–202. doi: https://doi.org/10.1007/s11192-007-1771-3
  10. Newman, M. E. J. (2001). The structure of scientific collaboration networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 98 (2), 404–409. doi: https://doi.org/10.1073/pnas.98.2.404
  11. Biloshchytskyi, A., Kuchansky, A., Andrashko, Yu., Biloshchytska, S., (2020). Use of the link ranking method to evaluate scientific activities of scientific space subjects. Scientific Journal of Astana IT University, 1, 12–20. doi: https://doi.org/10.37943/aitu.2020.1.63600
  12. Biloshchytskyi, A., Kuchansky, A., Andrashko, Yu., Biloshchytska, S., Kuzka, O., Shabala, Ye., Lyashchenko, T. (2017). A method for the identification of scientists' research areas based on a cluster analysis of scientific publications. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (87)), 4–11. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.112323
  13. Lizunov, P., Biloshchytskyi, A., Kuchansky, A., Andrashko, Y., Biloshchytska, S. (2019). Improvement of the method for scientific publications clustering based on n-gram analysis and fuzzy method for selecting research partners. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (4 (100)), 6–14. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.175139
  14. Kuchansky, A., Andrashko, Yu., Biloshchytskyi, A., Danchenko, E., Ilarionov, O., Vatskel, I., Honcharenko, T. (2018). The method for evaluation of educational environment subjects’ performance based on the calculation of volumes of m-simplexes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (4 (92)), 15–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.126287
  15. Hnatiienko, H., Snytyuk, V., Tmienova, N., Voloshyn, O. (2020). Determining the effectiveness of scientific research of universities staff. CEUR Workshop Proceedings, 2833, 164–176. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2833/Paper_15.pdf
  16. Bykov, V. Yu., Spirin, O. M., Soroko, N. V. (2015). Elektronni bibliometrychni systemy yak zasib informatsiyno-analitychnoi pidtrymky naukovo-pedahohichnykh doslidzhen. Informatsiyno-komunikatsiyni tekhnolohiyi v suchasniy osviti: dosvid, problemy, perspektyvy, 1, 91–100.
  17. Garcez, M. P., Sbragia, R., Kruglianskas, I. (2014). Factors for selecting partners in innovation projects – qualitative evidences from non-equity bilateral alliances in the Brazilian petrochemical leader. Review of Administration and Innovation - RAI, 11 (2), 241. doi: https://doi.org/10.5773/rai.v11i2.1292
  18. Feng, W. D., Chen, J., Zhao, C. J. (2000). Partners selection process and optimization model for virtual corporations based on genetic algorithms. Journal of Tsinghua University (Science and Technology), 40, 120–124.
  19. Lukianov, D., Bespanskaya-Paulenka, K., Gogunskii, V., Kolesnikov, O., Moskaliuk, A., Dmitrenko, K. (2017). Development of the markov model of a project as a system of role communications in a team. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (87)), 21–28. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.103231
  20. Korzh, R., Peleshchyshyn, A., Syerov, Y., Fedushko, S. (2016). University’s Information Image as a Result of University Web Communities’ Activities. Advances in Intelligent Systems and Computing, 115–127. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-45991-2_8
  21. Kolomiiets, A., Morozov, V. (2021). Investigation of Optimization Models in Decisions Making on Integration of Innovative Projects. Lecture Notes in Computational Intelligence and Decision Making, 51–64. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-54215-3_4
  22. Morozov V., Kalnichenko O., Mezentseva, O. (2020). The method of interaction modeling on basis of deep learning the neural networks in complex IT-projects. International Journal of Computing, 19 (1), 88–96. doi: https://doi.org/10.47839/ijc.19.1.1697
  23. Fruchterman, T. M. J., Reingold, E. M. (1991). Graph drawing by force-directed placement. Software: Practice and Experience, 21 (11), 1129–1164. doi: https://doi.org/10.1002/spe.4380211102
  24. Hu, Y. (2005). Efficient, high-quality force-directed graph drawing. The Mathematica Journal, 10 (1), 37–71. Available at: http://asus.myds.me:6543/paper/ktall/37%20-%201984%20-%20Efficient,%20High-Quality%20Force-Directed%20Graph%20Drawing.pdf
  25. Huang, Q., Feng, J., Zhang, Y., Fang, Q., Ng, W. (2015). Query-aware locality-sensitive hashing for approximate nearest neighbor search. Proceedings of the VLDB Endowment, 9 (1), 1–12. doi: https://doi.org/10.14778/2850469.2850470
  26. Altszyler, E., Ribeiro, S., Sigman, M., Fernández Slezak, D. (2017). The interpretation of dream meaning: Resolving ambiguity using Latent Semantic Analysis in a small corpus of text. Consciousness and Cognition, 56, 178–187. doi: https://doi.org/10.1016/j.concog.2017.09.004
  27. Tymchenko, D., Korogod, N., Novorodovska, T. (2020). Technology transfer office model. Scientific Journal of Astana IT University, 3, 83–90. doi: https://doi.org/10.37943/aitu.2020.73.19.008
  28. Kropachev, P., Imanov, M., Borisevich, Y., Dhomane, I. (2020). Information technologies and the future of education in the Republic of Kazakhstan. Scientific Journal of Astana IT University, 1, 30–38. doi: https://doi.org/10.37943/aitu.2020.1.63639

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Biloshchytskyi, A., Кучанський, О. Ю., Андрашко, Ю. В., Omirbayev, S., Mukhatayev, A., Faizullin, A., & Toxanov, S. (2021). Розробка множинних моделей та методу формування інформаційних просторів суб’єктів наукової діяльності для сталого розвитку закладів вищої освіти. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(2 (111), 6–14. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.233655