Удосконалення навігаційної підготовки команди містка до заходу/виходу з порту, включаючи дії при аварійних ситуаціях

Автор(и)

  • Анатолій Сідоровіч Мальцев Нацiональний Унiверситет "Одеська морська академія", Україна https://orcid.org/0000-0002-2389-230X
  • Ігор Леонідович Сурінов Нацiональний Унiверситет "Одеська морська академія", Україна https://orcid.org/0000-0002-0335-8302

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.235092

Ключові слова:

навігаційна підготовка, траєкторні точки, системи підтримки прийняття рішень, перед аварійний стан, обслуговування

Анотація

Статистичний аналіз причин аварійності морських судів показав, що 10 % аварій відбувається внаслідок впливу непереборної сили, близько 15 % є наслідком технічного їх недосконалості і раптової відмови суднового устаткування, а що залишилися 75 % належать до «людського чинника» незалежно від причини аварії. Детальний аналіз причин подій показує, що вони відбуваються за рахунок дій окремих осіб, переважаючими в яких є організаційні помилки групи операторів при підготовці процесу керування маневруванням і його здійсненні. При цьому наголошується розрив між складністю сучасної техніки і психологічними можливостями людини оператора як елемента людино-машинної системи.

Детальний аналіз причин подій показує, що вони відбуваються за рахунок дій окремих осіб, переважаючими в яких є організаційні помилки групи операторів при підготовці процесу керування маневруванням і його здійсненні. При цьому наголошується розрив між складністю сучасної техніки і психологічними можливостями людини оператора як елемента людино-машинного системи. Аналіз аварійності на Бузькому-Дністровському лиманному каналі за останні 20 років показав, що 58.5 % аварійних подій відбулося в темний час доби і в умовах обмеженої видимості. Причинами аварій були дві: посадка на мілину і навали 84.3 %; зіткнення 28.8 %. Це свідчить про недостатню підготовку команди містка при підготовці до плавання по каналу.

Розглянута методика навігаційної підготовки команди містка при плануванні безпечних координат руху під час заходу/виходу з порту за допомогою траєкторних точок і діям при виникненні перед аварійного стану та способи його попередження. Координати шляхових точок визначають на перетині прямолінійних відрізків рекомендованого безпечного прямолінійного шляху на карті. Актуальною проблемою є використання нових методів планування шляху і контролю руху по ньому з урахуванням акваторії для маневрування, маневрених властивостей судна і зовнішніх впливів для своєчасного виявлення відхилення параметрів від планових. Розрахунок планових координат проводиться для центру ваги судна для характерних точок шляху руху (початку та закінчення повороту, початку гальмування) і траєкторних точок (прямолінійних відрізків шляху через 0.2 кбт та криволінійних ділянок через 10 градусів). Координати заданого шляху оформляються у вигляді суми лінійних матриць прямолінійних і криволінійних ділянок шляху. Навігаційна система управління рухом складається з пристроїв автоматичного визначення відхилень від планових координат і систем підтримки прийняття рішення, для коригування відхилень, що з'являються. Дослідження запропонованого методу планування і управління рухом виконано шляхом комп'ютерного імітаційного моделювання, а перевірка виконана в натурних умовах. Результати яких показали, що розрахована оптимальна задана траєкторія забезпечує безаварійну проводку центру ваги по заданому шляху засобами управління судна і відповідає встановленому критерію оптимальності. Запропонований метод може бути використаний при розробці засобів управління для автоматизованих суден і єдино можливим для суден з без вахтовим обслуговуванням

Біографії авторів

Анатолій Сідоровіч Мальцев, Нацiональний Унiверситет "Одеська морська академія"

Доктор технических наук, профессор

Кафедра управления судном

Ігор Леонідович Сурінов, Нацiональний Унiверситет "Одеська морська академія"

Аспірант

Кафедра управління судном

Посилання

  1. Park, Y. A., Yip, T. L., Park, H. G. (2019). An Analysis of Pilotage Marine Accidents in Korea. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 35 (1), 49–54. doi: https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2019.03.007
  2. Ernstsen, J., Nazir, S. (2020). Performance assessment in full-scale simulators – A case of maritime pilotage operations. Safety Science, 129, 104775. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2020.104775
  3. Wu, L., Jia, S., Wang, S. (2020). Pilotage planning in seaports. European Journal of Operational Research, 287 (1), 90–105. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.05.009
  4. Vil'skiy, G. B., Mal'tsev, A. S., Bezdol'niy, V. V., Goncharov, E. I. (2007). Navigatsionnaya bezopasnost' pri lotsmanskoy provodke sudov. Odessa-Nikolaev: Feniks, 456.
  5. Maltsev, S. E. (2019). Navigation device for decision-making support for the automatic planning of vessel movement by trajectory points at entry / exit of the port. Category: marine navigational systems. Science and Education a New Dimension, VII(206) (25), 42–47. doi: https://doi.org/10.31174/send-nt2019-206vii25-10
  6. Sokolenko, V. (2016). The system of precision planning marine ship’s voyage. Proceedings of the National Aviation University, 68 (3). doi: https://doi.org/10.18372/2306-1472.68.10908
  7. Sokolenko, V. I. (2011). Sudovoy plan lotsmanskoy provodki. Sudovozhdenie: Sb. nauchn. Trudov ONMA, 20, 209–220.
  8. Sokolenko, V. I. (2012). Planirovanie zadannogo puti dvizheniya v stesnennyh usloviyah traektornymi tochkami i kontrol' protsessa dvizheniya. Sudovozhdenie: Sb. nauchn. Trudov ONMA, 21, 220–227.
  9. Golikov, V. V., Mal'tsev, S. E. (2013). Algoritm opredelniya polozheniya polyusa povorota morskogo sudna. Naukovyi visnyk Khersonskoi derzhavnoi morskoi akademiyi, 1, 21–27.
  10. Golikov, V. V., Maltsev, C. E. (2015). Analysis of vector of displacement out of way of ship from wind. Naukovyi visnyk Khersonskoi derzhavnoi morskoi akademiyi, 1, 29–35.
  11. Mal'tsev, S. E., Tovstokoryy, O. N. (2016). Polyus povorota i ego uchet pri manevrirovanii morskogo sudna. Odessa: NU «OMA», 114.
  12. Maltsev, S. (2018). Cognitive assessment system the pivot point position of the vessel with the help of efficient algorithms. Science and Education a New Dimension, VI(171) (19), 37–42. doi: https://doi.org/10.31174/send-nt2018-171vi19-08
  13. Sokolenko, V., Maltsev, S. E. (2018). The navigation device for converting the coordinates of the satellite antenna of the vessel to the center of gravity. Shipping & Navigation, 28 (1), 210–221. doi: https://doi.org/10.31653/2306-5761.27.2018.210-221
  14. Surinov, I. L. (2020). The way to improve the accuracy of control of maneuvering of the vessel by assessing the abscissa of the center of gravity. Science and Education a New Dimension, VIII(238) (29), 58–62. doi: https://doi.org/10.31174/send-nt2020-238viii29-14
  15. Maltsev, S. E. (2021). Operational control of the width of the maneuverable. Shipping & Navigation, 31, 22–36. doi: https://doi.org/10.31653/2306-5761.31.2021.22-36

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Мальцев, А. С., & Сурінов, І. Л. (2021). Удосконалення навігаційної підготовки команди містка до заходу/виходу з порту, включаючи дії при аварійних ситуаціях. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3 (111), 42–57. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.235092

Номер

Розділ

Процеси управління