Порівняння фізичних принципів дії демпфірувальних пристроїв підвіски по їх впливу на рухливість колісних машин

Автор(и)

  • Владислав Васильович Дущенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6308-7068
  • Сергій Миколайович Воронцов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1273-7742
  • Вячеслав Георгійович Маслієв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4575-7077
  • Олег Миколайович Агапов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0652-2593
  • Роман Антонович Нанівський Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна https://orcid.org/0000-0001-6504-1178
  • Юрій Миколайович Черевко Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна https://orcid.org/0000-0001-7468-8213
  • Антон Олегович Маслієв Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради , Україна https://orcid.org/0000-0002-1120-0660

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.237312

Ключові слова:

колісна машина, рухливість, підвіска, демпфірувальні пристрої, фрикційні амортизатори, система рекуперації

Анотація

Проведено порівняння двох фізичних принципів дії демпфірувальних пристроїв підвіски по їх впливу на показники рухливості колісної машини формули 8×8. Докорінною відмінністю даних принципів дії є залежність сил опору від швидкості відносного переміщення робочих органів (внутрішнє тертя – гідравлічні амортизатори) або від відносного переміщення робочих органів (зовнішнє тертя – фрикційні амортизатори).

Гідравлічні амортизатори, що набули широкого поширення, мають певні недоліки, які не дозволяють подальше підвищення рухливості колісних або гусеничних машин без застосування систем керування та рекуперації. У свою чергу, фрикційні амортизатори, завдяки застосуванню нових матеріалів, позбулися багатьох своїх недоліків та можуть забезпечити вагомі переваги.

Отримано, що для даної колісної машини застосування фрикційних амортизаторів, у порівнянні з гідравлічними, не суттєво вплинуло на швидкохідність. Головним чинником, що завадив реалізації переваг фрикційних амортизаторів став недостатній хід підвіски. Проте, фрикційні амортизатори поглинали у 1,76…2,3 рази меншу потужність, що зменшувало навантаженість вузлів та підвищувало економічність (автономність). Крім того, забезпечувалася більш рівномірна навантаженість підвісок, що збільшувало їх ресурс, а внаслідок превалювання вертикальних коливань підресореного корпусу над поздовжньо-кутовими, підвищувалася і геометрична прохідність.

Порівняння двох фізичних принципів дії демпфірувальних пристроїв підвіски колісної машини показало, що застосування фрикційних амортизаторів може забезпечити вагомі переваги при вирішенні задачі підвищення рухливості та принципово вплине на вибір системи рекуперації енергії підвіски у разі її застосування

Біографії авторів

Владислав Васильович Дущенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра інформаційні технології і системи колісних та гусеничних машин ім. О.О. Морозова

Сергій Миколайович Воронцов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра інформаційні технології і системи колісних та гусеничних машин ім. О.О. Морозова

Вячеслав Георгійович Маслієв, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричний транспорт та тепловозобудування

Олег Миколайович Агапов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобіле- і тракторобудування

Роман Антонович Нанівський, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Кандидат технічних наук, начальник відділу

Науково-організаційний відділ

Юрій Миколайович Черевко, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Кандидат технічних наук

Науковий центр Сухопутних військ

Антон Олегович Маслієв, Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради

Доктор філософії

Посилання

  1. Kabinet Ministriv Ukrainy. Rozporiadzhennia No. 398-r vid 14 chervnia 2017 roku. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/250071205
  2. Shustrye i neulovimye. Pentagon pridumal asimmetrichnyy otvet rossiyskim tankam. Available at: https://www.dsnews.ua/future/shustrye-i-neulovimye-pentagon-pridumal-asimmetrichnyy-04072018220000
  3. Derbaremdiker, A. D. (1985). Amortizatory transportnyh mashin. Moscow: Mashinostroenie, 200.
  4. Dushchenko, V. V. (2018). Systemy pidresoriuvannia viyskovykh husenychnykh i kolisnykh mashyn: rozrakhunok ta syntez. Kharkiv: NTU «KhPY», 336.
  5. Obzorov, V. S. (1984). Razvitie sistem podressorivaniya tankov. Zarubezhnaya voennaya tekhnika. Bronetankovaya tekhnika i vooruzhenie. Obzory, 2, 54–62.
  6. Obzorov, V. S., Yurchenko, P. I., Nikitin, A. P., Shuyskiy, Yu. A. (1984). Zapadnogermanskiy tank «Leopard-2». Zarubezhnaya voennaya tekhnika. Bronetankovaya tekhnika i vooruzhenie. Obzory, 14, 14–36.
  7. Ryabov, I. V., Novikov, V. V., Pozdeev, A. V. (2016). Efficiency of Shock Absorber in Vehicle Suspension. Procedia Engineering, 150, 354–362. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.06.721
  8. Coelho, H. T., Santos, M. B., Lepore Neto, F. P., Mahfoud, J. (2014). Control strategies for friction dampers: numerical assessment and experimental investigations. MATEC Web of Conferences, 16, 07007. doi: https://doi.org/10.1051/matecconf/20141607007
  9. Krason, W., Hryciow, Z., Wysocki, J. (2019). Numerical studies on influence of friction coefficient in multi-leaf spring on suspension basic characteristics. AIP Conference Proceedings, 2078, 020049. doi: https://doi.org/10.1063/1.5092052
  10. Zhou, Z., Guo, W., Shen, T., Wang, F., Ju, J., Wang, H., Song, E. (2012). Research and Application on Dynamic Stiffness of Leaf Spring. Proceedings of the FISITA 2012 World Automotive Congress, 105–119. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642-33795-6_10
  11. Dushchenko, V., Vorontsov, S., Nanivsky, R. (2020). Investigation of energy losses in hydraulic shock absorbers of the BTR-4 armored personnel carrier suspension and assessment of the feasibility of using its recovery system. Military Technical Collection, 23, 40–49. doi: https://doi.org/10.33577/2312-4458.23.2020.40-49
  12. Lv, X., Ji, Y., Zhao, H., Zhang, J., Zhang, G., Zhang, L. (2020). Research Review of a Vehicle Energy-Regenerative Suspension System. Energies, 13 (2), 441. doi: https://doi.org/10.3390/en13020441
  13. Zheng, P., Wang, R., Gao, J. (2019). A Comprehensive Review on Regenerative Shock Absorber Systems. Journal of Vibration Engineering & Technologies, 8 (1), 225–246. doi: https://doi.org/10.1007/s42417-019-00101-8
  14. Nikonov V. O., Posmetev, V. I. (2018). State of the problem and analysis of constructions of energy recovery systems in suspension of wheel machines. Voronezhskiy nauchno-tekhnicheskiy vestnik, 2 (2 (24)), 20–39.
  15. Рosmetyev, V. I., Drapalyuk, M. V., Zelikov, V. A. (2012). Estimation of efficiency of application of system recovery of energy in car suspender. Scientific Journal of KubSAU, 76 (02), 476–490. Available at: http://ej.kubagro.ru/2012/02/pdf/41.pdf
  16. Dushchenko, V. V., Maslіev, V. G., Nanivskyi, R. A., Maslіev, A. O. (2019). Application of magnetorheological elastomers for performance control of cushioning systems for wheeled vehicles. Electrical Engineering & Electromechanics, 5, 50–59. doi: https://doi.org/10.20998/2074-272x.2019.5.09
  17. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Pavlenko, T., Iakunin, D., Yatsko, S., Vashchenko, Y. (2019). Devising a procedure to choose optimal parameters for the electromechanical shock absorber for a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (5 (100)), 16–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.176304
  18. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Yeritsyan, B., Kovalchuk, Y., Overianova, L. (2019). Procedure for modeling dynamic processes of the electromechanical shock absorber in a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (5 (101)), 44–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181117
  19. Aleksandrov, E. E., Volontsevich, D. O., Duschenko, V. V., Epifanov, V. V., Kohanovskiy, N. V. (2012). Matematicheskoe modelirovanie protsessov vozmuschennogo dvizheniya agregatov i sistem bronetankovoy tekhniki. Kharkiv: NTU “KhPI”, 356.
  20. Gerr, Yu. B., Solov'ev, V. M., Shpak, F. P. (1974). Ob integral'nom statisticheskom pokazatele vozdeystviya mikroprofilya na transportnye mashiny. Vestnik bronetankovoy tekhniki, 5, 9–13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Як цитувати

Дущенко, В. В., Воронцов, С. М., Маслієв, В. Г., Агапов, О. М., Нанівський, Р. А., Черевко, Ю. М., & Маслієв, А. О. (2021). Порівняння фізичних принципів дії демпфірувальних пристроїв підвіски по їх впливу на рухливість колісних машин. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(5(112), 51–60. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.237312

Номер

Розділ

Прикладна фізика